تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/10/07 - 15:01
کد خبر: 220961

در سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی؛

برای مردی که هیچ وقت «تکراری» نشد +تصاویر و فیلم

برای مردی که هیچ وقت «تکراری» نشد +تصاویر و فیلم

در این روز امام خمینی(ره) طی پیامی فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر نمودند. در قسمتی از پیام امام(ره) آمده است: «ملتی که در همه ابعاد از حوائج اولیه محروم بود وانمود می شد که در اوج ترقی است. از جمله حوائج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است.»

خبرنامه دانشجویان ایران: در چنین روزی در سال 1358 فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای تشکیل نهضت سوادآموزی صادر شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکیل نهضت سواد آموزی نیز مانند خیلی از نهادها و ارگانهای کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور پدید آورد. در این روز امام خمینی(ره) طی پیامی فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر نمودند. در قسمتی از پیام امام(ره) آمده است: «ملتی که در همه ابعاد از حوائج اولیه محروم بود وانمود می شد که در اوج ترقی است. از جمله حوائج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است.»

امام(ره) در پیام خود به و وزارت آموزش و پرورش توصیه می کند که با تمام امکانات به پا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از طرفی دیگر از ائمه جماعات شهرستانها و روستاها درخواست می کند که مردم را دعوت نمایند و در «مساجد» و «تکایا»، باسوادان نوشتن و خواندند را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی اعضای بی سواد را تعلیم کنند.

وقتی کار به کاردان سپرده شد
دیگر اقدام مهم امام خمینی(ره) برای گسترش سواد آموزی، انتصاب حجت الاسلام محسن قرائتی به نمایندگی ولی فقیه در سازمان نهضت سوادآموزی و سپس ریاست این سازمان بود. محسن قرائتی که تا سال 89 در این سمت باقی مانده بود، چنان کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت که طبق آمار، نرخ با سوادی کشور را در جمعیت 6 ساله و بالاتر از 47.5 درصد در سال 1355 به 85 درصد در سال 1380 افزایش داد. در همین راستا و طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، در حال حاضر کمتر از هفت درصد جمعیت ایران بیسواد هستند.

قرائتی درباره فعالیت هایش در این نهاد می گوید: روز هفتم دی ماه روز تاسیس نهضت سواد آموزی است و هشتم دی ماه نیز روز متولد شدن بنده، در واقع می توانم اینگونه تعبیر کنم که بنده به نوعی برای خدمت در این نهضت آفریده شده ام.

برنامه ای که در دل مردم جا پیدا کرد
سبک تبلیغ محسن قرائتی ابتکاری است، وی در ارائهٔ مطالب پای تخته سیاه رفته و معارف دینی را با زبانی ساده و روان بیان می‌کند؛ لذا پس از پیروزی انقلاب ایران، به پیشنهاد مرتضی مطهری و پذیرش امام خمینی برای اجرای برنامه «درس‌هایی از قرآن»، به تلویزیون رفت. برنامه ای که تاکنون ادامه داشته و هر روز بر مخاطبان آن افزوده می شود.

قرائتی در خاطره ای چنین می گوید: «آقای مطهری چند هفته ای پنج شنبه ها تقریبا مرتب می آمد منزل ما. ناهار می خورد و بعد استراحت می کرد. من برای اینکه بچه ها سروصدا نکنند، دو تا دختر کوچولویم را بغل می کردم و در کوچه های قم راه می بردم. ایشان یک ساعت می خوابید و چای می خورد ومن توی ماشین می نشستم. یک بنز مشکی قدیمی داشت. راننده داشت. توی ماشین می نشستم و تا حضرت عبدالعظیم از ایشان سوال می کردم . بعد پیاده می شدم و بر می گشتم. یعنی دو ساعت خصوصی سوالات زیادی از ایشان می پرسیدم. با ایشان درس نداشتم ولی کتاب هایش را خوانده ام. آقای مطهری در مورد رفتن به تلویزیون می گفت من به امام گفته ام و این حرف را که شما باید به آنجا بروید، از قول امام می گویم، چون تلویزیون فقط نسبت به امام تمکین می کردند. وقتی ما رفتیم تلویزیون، امام بحث های ما را دید و خوشحال شد. یک سالی گذشت حاج احمد آقا می گفت امام از برنامه تو تو خوشش می آید. من در راه برگشت از جبهه، نزدیک خرم آباد بودم که رادیو را روشن کردم و دیدم امام می گوید تو نماینده من در نهضت سوادآموزی هستی.»

ادامه اقدامات جهادی در ستاد اقامه نماز
قرائتی که هم اکنون مسئولیت نهاد ستاد اقامه نماز را برعهده دارد، همواره سعی دارد با اقدامات جهادی و همچنین با سخنرانی ها و سبک منحصر به فرد خود، مردم و علی الخصوص نوجوانان و جوانان را به نماز دعوت نماید. برای مثال در ادامه سخنان استاد قرائتی پیرامون اهمیت نماز جماعت آمده است:


دانلود

بستری شدن در بیمارستان بر اثر عارضه گوارشی
قرائتی 71 ساله چندی قبل بر اثر عارضه گوارشی در بیمارستان خاتم الانبیا بستری شد و یک هفته بعد از بیمارستان مرخص شد. حسن روحانی، رئیس جمهور، با حضور در این بیمارستان از وی عیادت کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top