تاریخ انتشار: شنبه 1395/10/18 - 18:09
کد خبر: 222252

اندراحوالات پیدا و پنهان اختلافات میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم؛

جزیره‌ی بی قانونی در نظام آموزش عالی

جزیره‌ی بی قانونی در نظام آموزش عالی

بد نیست مسئولین محترم، سریالی از اظهارات ضد و نقیض و عملکرد گیج‌کننده‌شان را دوباره از جلوی چشم عبور دهند تا بتوانند خود را جای دانشجویان سردرگمی قرار دهند که آینده پیش روی آنها، در بهت و ابهام فرورفته است.

خبرنامه دانشجویان ایران: سریال بی قانونی‌های آموزش عالی در ماجرای اختلاف دانشگاه آزاد و وزارت علوم بر سر رشته‌های بدون مجوز، به جایی رسیده است که دیگر می‌شود آن را جزیره‌ای از بی قانونی‌های دانست.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور فرارسیده است و خشکی و در کنار زمستان سرد و خشک، به سوت و کوری فضای دانشگاه‌ها افزوده است اما هنوز یک بلاتکلیفی برای دانشجویان وجود دارد!

دانشجویان دانشگاه آزاد که مدتهاست در بلاتکلیفی میان اختلاف دانشگاه آزاد و وزارت علوم گیرافتاده‌اند، آینده روشنی را برابر خود نمی‌بینند و معلوم نیست چه نتیجه‌ای در انتظارشان خواهد بود.

بد نیست مسئولین محترم، سریالی از اظهارات ضد و نقیض و عملکرد گیج‌کننده‌شان را دوباره از جلوی چشم عبور دهند تا بتوانند خود را جای دانشجویان سردرگمی قرار دهند که آینده پیش روی آنها، در بهت و ابهام فرورفته است.

اول – تصویب قانون تأیید رشته‌های دانشگاه آزاد  در اردیبهشت  1367
ماده واحده - وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر حسب مورد مکلفند مدارک کلیه  دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را که قبل از تصویب رشته‌های دانشگاهی وارد دانشگاه  شده یا می‌شوند پس از فراغت از  تحصیل حداکثر بعد از یک سال با توجه به مواد درسی و سرفصل‌های مربوط طبق ضوابط ارزیابی جاری مورد ارزیابی قرار داده و  مدارک آنان را تأیید نماید و چنانچه کمبودهایی در مواد درسی وجود دارد اعلام نمایند تا نسبت به رفع آنها اقدام نماید.

تبصره 1 - اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی دولتی مجازند در وقت آزاد خود در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس  نمایند.

تبصره 2 - استفاده از آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها و فضاهای آموزشی و کارگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و بهداشتی و  درمانی و پژوهشی کشور در ساعات بلا استفاده آنها طبق قرارداد منعقد فیمابین دانشگاه و مؤسسات مربوط و دانشگاه آزاد اسلامی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است.

تبصره 3 - هر گونه هزینه‌ای که در اجرای این قانون پیش آید به عهده دانشگاه آزاد اسلامی است.

تبصره 4 - کمیته ارزیابی رشته‌های دانشگاه آزاد متشکل است از:

1 - یک نفر به نمایندگی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست کمیته را به عهده خواهد داشت.
2 - یک نفر به نمایندگی از طرف وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی حسب مورد.
3 - یک نفر به نمایندگی از طرف دانشگاه آزاد اسلامی.  نتایج این ارزیابی برای کلیه دستگاه‌های مسئول  لازم الاتباع خواهد بود.

تبصره 5 – آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف دو ماه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و شصت و  هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ  1367.2.14 به تأیید شورای نگهبان رسیده است. رییس مجلس شورای اسلامی  - اکبر هاشمی (اینجـــــا)

دوم - معاون آموزشی وزارت علوم در  23/5/1394 گفت: 1573 رشته دانشگاه آزاد برای اصلاح برگردانده شده است و اگر این دانشگاه آنها را اصلاح نکند، این کدرشته‌ها فاقد مجوز اعلام می‌شود. (اینجــــــا)

سوم - تاییدشدن  همه‌ی رشته‌های دانشگاه آزاد در آذر 1394، بدون حضور نماینده‌ی وزارت علوم کمیته سه نفره موضوع قانون  تأیید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد که با حضورنیافتن نماینده وزارت علوم، تبدیل به کمیته دو  نفره شده است، در آذر 1394، همه‌ی رشته‌های دانشگاه آزاد را تایید  می‌کند. متن کامل این مصوبه، در (اینجــــــا) قرار دارد.

در هیچکدام از جلسات این کمیته، نماینده‌ی وزارت علوم حضور نداشته و امضا نکرده است.

چهارم - با اینکه تاریخ نامه‌ی صفحه‌ی قبل، 2/9/1394 و مربوط به رشته‌های سال 1394 است،  اما رییس دانشگاه آزاد در تاریخ 12/3/1395 و پنج ماه بعد، با سوء استفاده‌ی آشکار، همین نامه را ابلاغ می‌کند که به معنای تایید رشته‌های سال 1395 است.

پنجم - معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در 8/9/1394 گفت: دوم آذر 1394، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه رشته‌هایی را که به وزارت علوم رفته بود یا نقص خورده بود یا بدون پاسخ مسکوت مانده بود را در کمیته مطرح کرد و به رأی گذاشت.

نماینده وزارت علوم آقای فریدون با صورت جلسه کلی مخالفت کرد اما  نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی موافق بود، یعنی دو تا موافق یک نفر مخالف.

رشته‌ها با اکثریت آرا تصویب و به دانشگاه آزاد و  وزارت علوم ابلاغ شد. بر اساس ابلاغیه کمیته تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد، تمام رشته‌های این دانشگاه تصویب شدند و در دفترچه‌ای که در 16 آذر منتشر می‌شود، وجود دارند. (اینجــــــا)

ششم - معاون نظارت و راهبری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در 9/9/1394 گفت: از سال 1374 تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی نماینده‌ای را به منظور عضویت و فعالیت در کمیته مزبور انتخاب نکرده است.

وی افزود: بر اساس بند 17 مصوبه "بازنگری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزش عالی" مصوب سال 1377، خط مشی‌های اساسی آموزش عالی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و طبق بند 20 همان مصوبه تمام موضوعات مربوط به آموزش دانشگاهی علی الاطلاق توسط شورای عالی برنامه ریزی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی مورد تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

معاون نظارت و راهبری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علاوه بر این مطابق ماده 3 مصوبه "راهکارهای ارتقاء عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علم و فناوری" مصوب جلسه 605 شورای عالی  انقلاب فرهنگی در تاریخ 8/3/1386، توسعه کمی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله توسعه و تصویب رشته های تحصیلی جدید منوط  به تأیید و تصویب وزارتین علوم و بهداشت است.

نگاهداری گفت: پیرو همین رویکرد کلان نگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا ماده واحده "نحوه تعیین و اعمال ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی" را در تاریخ 30 دی ماه 93 تصویب کرده که دانشگاه آزاد اسلامی مکلف به اجرای این مصوبه است.

وی افزود: نهایتا طبق تبصره یک ماده 12 " اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی" هر نوع ایجاد رشته در این دانشگاه، با تأیید وزارتین علوم و بهداشت و وفق ماده 3 اساسنامه تعیین حدود فعالیت آموزشی  دانشگاه آزاد اسلامی از حیث مقطع و رشته تحصیلی با توجه به مجوز شوراهای گسترش آموزش عالی وزارتین مزبور قابل پذیرش  است.

وی گفت: معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی بر خلاف این مصوبات روشن، اعلام کرده که هیئت سه نفره متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی مرجع تصمیم گیری در مورد گسترش و تاسیس رشته های تحصیلی در این دانشگاه است.

استناد دانشگاه آزاد اسلامی به مصوبه سال 74 شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگی فرد مورد نظر بدون استعلام از این شورا مبنی بر این که آیا نمایندگی مزبور کماکان پس از گذشت 20 سال باقی است یا خیر، جای تعجب دارد.

عدم اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال های اخیر در انتخاب و معرفی نماینده خود در کمیته سه نفره مذکور، به طور روشن مبین عدم موضوعیت این نمایندگی به  علت مصوبات بعدی شورای عالی در سال‌های 77 و 85 و 89 و 93 است. (اینجــــــا)

هفتم - اطلاعیه دانشگاه آزاد در 10/9/1394

معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر شخصی خود را مطرح کرده است. (اینجــــــا)

هشتم - معاون آموزشی وزارت علوم در 18/9/1394 گفت: مدارک فارغ التحصیلان رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد غیرقانونی است. طی مدت گذشته بیش از 6 هزار و 700 رشته محل فاقد مجوز دانشگاه آزاد را بررسی کردیم که 33 درصد آنها تأیید قطعی و 40 درصد اعلام نقص و بقیه رشته محل‌ها مردود اعلام شد.

وی افزود: براساس تصمیمات گرفته شده رشته محل‌هایی که اعلام نقص شده بودند در آینده نزدیک باید رفع نقص شوند و اگر شاخص‌های مورد نظر وزارت علوم رعایت نشود آنها نیز مردود اعلام می‌شوند و مدرک فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی که مورد تأیید وزارت علوم نیست بی اعتبار خواهد بود.

وی درباره تشکیل کمیته 3 نفره از سوی دانشگاه آزاد تصریح کرد: کمیته 3 نفره‌ای که در دانشگاه آزاد ایجاد شد برای ما جایگاه قانونی ندارد، زیرا آن قانون مربوط به 27 سال گذشته است، البته براساس همان قانون نیز باید یک نفر  به نمایندگی از وزارت علوم در این کمیته حضور می داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مگر می‌شود دو نفر با یکدیگر چند هزار  رشته محل را تصویب کنند. (اینجــــــا)

نهم - معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در 18/9/1394 گفت: علوی فاضل در ادامه ضمن بیان آنکه علی محمد رنجبر، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه قانونی این شوراست، اظهار کرد: معرفی علی محمد رنجبر حکم نیست که با گذشت زمان ملغی شود بلکه مصوبه تعیین نماینده است و مصوبات با گذشت  زمان ملغی نمی‌شوند.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد همچنین ضمن بیان آنکه دانشگاه آزاد 6 دعوت نامه رسمی برای  وزیر علوم فرستاد تا نماینده خود را معرفی کند و  بر اساس مصوبات این کمیته هر سه نماینده برای تصویب رشته‌ها حاضر بودند و امضای نماینده وزارت علوم نیز موجود است ولی نمی‌توانیم نام وی را عنوان کنیم. (اینجــــــا)

توضیح: جمله‌ی برجسته، دروغگویی محرز است و مصوبات کمیته سه نفره نشان می‌دهد نماینده وزارت علوم حضور نداشته و امضا  نکرده است. اینکه نمی‌توانند نام وی را عنوان کنند، به خاطر این است که اصلا چنین کسی وجود ندارد.

بخش سوم را ببینید.

دهم - مدیرکل دفتر حقوقی دانشگاه آزاد در 23/9/1394 گفت:  هیچ یک از رشته‌های دانشگاه آزاد از سوی شورای گسترش مردود نشده است، ممکن است دوستان ما در وزارت علوم نظرشان این باشد که برخی از این رشته‌ها از مسیر شورای گسترش به تصویب نرسیده، بله همینطور است برخی از رشته‌ها در کمیته سه نفره ارزیابی شده است. وی افزود: عبارت «مردود» عبارت ناآشنایی است، نظر دوستان این بوده است که این رشته‌ها هنوز به تصویب نرسیده که علت آن هم این بوده که اصلا فرصت نکردند به بررسی این رشته‌ها برسند، اینطور نیست که مردود شده باشد بلکه فرصت رسیدگی نداشتند و ارجاع به کمیته سه نفره شد.

مصدق در رابطه با قانونی بودن یا غیرقانونی بودن کمیته 3 نفره نیز گفت: برخی گفتند این قانون حتی اگر لازم‌الاجرا هم باشد مربوط به زمان دور است که این مسئله اصلا تحلیل درستی نیست. ما امروز قوانینی را  در کشور به طور مستمر اجرا می‌کنیم که مربوط به سال 1311 است. وی افزود: اینکه زمان زیادی از قانون گذشته قابل انکار نیست ولی اینکه گذر زمان باعث شود قانون نقض شده یا غباری بر روی آن بنشیند را به هیچ وجه نمی‌پذیریم. (اینجــــــا)

یازدهم - نامه معاون آموزشی وزارت علوم به معاون اداری و مالی در 9/10/1394

دوازدهم - بخشنامه معاون اداری و مالی وزارت علوم در 22/10/1394

بخشنامه شماره 965222۲/73/6 تاریخ 1394/01/22

روسای محترم دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سلام علیکم احتراما با ارسال تصویر نامه شماره 2/21799 مورخ 94/10/9 معاونت محترم آموزشی در خصوص دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، خواهشمند است دستور فرمایید در هنگام بررسی درخواست‌های اعمال مدارک تحصیلی جدید، این موضوع را مورد توجه قرار گیرد که برای کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، صرفا مدارک مربوط به کد-رشته‌محل‌های دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی قابل قبول می‌باشد.

یادآروی می‌نماید که کدرشته محل‌های مجاز برای کلیه مقاطع تحصیلی و کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در سایت معاونت محترم آموزشی وزارت ارائه  گردیده است.
محمد حسین امید - معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم (اینجــــــا)

سیزدهم - نامه رییس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در 2210/1394 رییس دفتر مجمع تشخیص مصطحت نظام، با سوء استفاده از عنوان اداری این نهاد، نامه‌ای با موضوع رشته های بی مجوز دانشگاه  آزاد که ربطی به این مجمع ندارد را به دفتر ریاست جمهوری میفرستد و علی اکبر هاشمی رفسنجانی (رییس هیات امنای دانشگاه آزاد) هم به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت، پی نوشتی را بر این نامه می‌نویسد در حالی که این نامه باید با عنوان رییس هیات امنای دانشگاه آزاد و با سربرگ این دانشگاه نوشته و فرستاده می‌شد. (اینجــــــا)

چهاردهم - پاسخ وزارت علوم - شماره نامه 56296

جناب آقای محمد دوایی - معاون محترم هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رئیس جمهور
سلام علیکم

احتراما عطف به شماره نامه 131828 مورخ  94.10.22، در خصوص نظر وزارت متبوع در خصوص تشکیک در قانونی بودن  رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش میزان داوطلبان آزمون دکتری سال 1395 دانشگاه مزبور نظر معاون آموزشی را به استحضار می‌رساند:

الف) دانشگاه آزاد اسلامی بدون اخذ مجوزهای لازم در سال‌های اخیر به طرق مختلف اقدام به پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نموده است که اهم آن عبارت است از:

1- پذیرش دانشجو در رشته‌های فاقد مجوز در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)
2- عدم رعایت ظرفیت تعیین شده پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 20 نفر و در مقطع دکتری حداکثر 7 نفر علی‌رغم ابلاغ تذکرات کتبی مکرر
3- پذیرش دانشجو در واحد الکترونیکی بدون اخذ مجوز
4- پذیرش تعداد زیادی دانشجو دکتری پژوهش محور بدون اخذ مجوز
5- عدم توجه به مکاتبات این دفتر در خصوص حذف رشته محل‌های فاقد مجوز از دفترچه‌های آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه مزبور این در حالی است که دانشگاه یاد شده طبق ماده 3، 6 و 17 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی تابع کلیه ضوابط و مقررات وزارت متبوع در زمینه ایجاد و توسعه رشته‌های دانشگاهی و ظرفیت پذیرش دانشجو برای هر سال تحصیلی است.
6 - اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی که در سال 1389 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است صراحتا در مواد 3 و 4 مقرر نموده است:

3-1 - حدود فعالیت آموزش و پژوهشی دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و از حیث ایجاد واحدهای وابسته با توجه به مجوز شورای گسترش آموزش عالی تعیین می‌گردد.

3-2 - دانشگاه از تاریخ صدور جواز تأسیس توسط شورای گسترش آموزش عالی رسمیت می‌یابد.

قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سال 1383 به تصویب در مجلس شورای اسلامی رسیده است وفق بند 6 قسمت (ب) ماده 2 قانون اهداف «ارزیابی مستمر فعالیت هرگونه واحدهای آموزش عالی و یا مؤسسه‌های تحقیقاتی (اعم از دولتی و غیردولتی) و جلوگیری از ادامه فعالیت، تعلیق فعالیت و یا انحلال هر یک از آنها در صورت تخلف از ضوابط و یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت بر اساس اساسنامه‌های مصوب»؛ از وظایف وزارت متبوع است. مضافا اینکه در بند (11) ماده (2) نیز قانون گذار مجددا و موکدا تاکید اساسنامه و صدور مجوز ایجاد یا توسعه هرگونه واحد آموزش عالی یا موسسه تحقیقاتی اعم از دولتی یا غیردولتی)، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی" را از وظایف و صلاحیت‌های وزارت متبوع اعلام نموده است.

7 - به استناد ماده 3 اساسنامه اصلاحی آن دانشگاه مصوب مورخ 1389.12.4 شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود فعالیت آموزش و پژوهشی آن دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و از حیث ایجاد واحدهای وابسته از تاریخ مزبور به تناسب رشته، با توجه به مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت متبوع تعیین گردیده است.

ب) در نامه اخیر معاون آموزشی دانشگاه مزبور اعلام شده است اقدام سازمان سنجش آموزش کشور با اجرای تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در سال 1394 موجب کاهش تعداد داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی گردیده است این در حالی است که همه ساله فرآیند تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای پر نمودن ظرفیت خالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کلیه مقاطع تحصیلی اجرا می‌گردد که این موضوع به پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و بی ارتباط است.
عبدالحسین فریدون - مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی (اینجــــــا)

پانزدهم - رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم در 3/6/1395 گفت: روند استعلام مدارک از سوی اداره کل دانش‌ آموختگان به این صورت است که هر مدرکی که از یک واحد به ما ارائه می‌شود ما آن را با لیست واحدهای تأیید شده شورای گسترش آموزش عالی مطابقت می‌دهیم و اگر نام آن واحد در لیست واحدهای مورد تأیید بود استعلام صورت می‌گیرد.  وی در رابطه با تائید یا عدم تائید استعلام مدارک دانشگاه آزاد در رشته‌های غیرمجاز این دانشگاه گفت: ما مشکل خاصی با استعلام مدارک هیچ دانشگاهی نداریم ولی ممکن است نام یک واحد در لیست واحدهای مورد تأیید شورای گسترش آموزش عالی وجود نداشته باشد که در این صورت اداره کل دانش‌آموختگان نمی‌تواند این مدارک را تأیید کند. (اینجــــــا)

شانزدهم - معاون آموزشی وزارت علوم در 8/7/1395 گفت: تمام رشته محل های درخواستی دانشگاه آزاد بررسی شد و با تایید دفتر گسترش آموزش عالی اسامی آنها با اسم شهرها و مقاطع تحصیلی روی سایت وزارت علوم قرار دارد.

شریعتی نیاسر افزود: فقط آنچه که تصمیم گیری شده است برای یکبار پذیرش در سال ۶۹ – ۵۹ است برای سال های دیگر نیز در زمان خود بررسی های لازم انجام می گیرد. (اینجــــــا)

هفدهم - مدیرکل دانشگاه های غیردولتی وزارت علوم در 5/8/1395 گفت: اینکه ادعا می شود یک کمیته سه نفره برای تصویب این کدرشته ها وجود داشته این موضوع اصلا مطرح نبوده، این کمیته ۰۲ الی ۵۲ سال پیش مطرح شده و اصلا اجرایی نشده، یک عضو این کمیته از وزارت علوم بوده که اصلا شرکت نکرده است.

تنها کدرشته‌هایی که در سایت وزارت علوم اعلام شده دارای مجوز هستند. دانشجویان به سایت وزارت علوم مراجعه کرده و کد رشته‌های دارای مجوز را انتخاب کنند در صورتی که در غیر از این کد رشته ها تحصیل کنند مدارک آنها تایید نمی‌شود. وی درباره تکلیف کدرشته‌هایی که مجوز یک بار پذیرش دارند نیز گفت: درصورتی که این کد رشته ها سال آینده اصلاح نشود، آنها نیز از لیست وزارت علوم خارج می‌شوند. (اینجــــــا)

هجدهم - معاون آموزشی وزارت علوم در 18/8/1395 گفت: این مسائل که در حاشیه موضوع رشته های مجوزدار و غیرمجوز دار دانشگاه آزاد ایجاد شده یک شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است ما کاری به این مسائل نداریم. دانشگاه آزاد خود نیز می‌داند تنها راه، اخذ مجوز از شورای گسترش است و صرفا رشته محل‌هایی که از شورای گسترش مجوز گرفته باشند و فهرست آن‌ها بر روی سایت وزارت علوم باشد مورد تایید است. (اینجــــــا)

نوزدهم - رییس دانشگاه آزاد در 19/3/1395 گفت: ما نامه کتبی و رسمی داریم که تمام پذیرش های دانشگاه آزاد اسلامی تا مهر 95 و قبل از آن، مورد تایید وزارت علوم است. (اینجــــــا)

بیستم - معاون آموزشی وزارت علوم در 22/8/1395 گفت: اسامی رشته های دانشگاه آزاد که تایید شده، برروی سایت وزارت علوم موجود است و بیشتر از آن چیزی توسط وزارت علوم تایید نشده است. (اینجــــــا)

بیست و یکم - بخشنامه دانشگاه آزاد در 9/9/1395 و استناد به نامه‌های وزارت علوم مبنی بر مجوز داشتن همه رشته‌ها (اینجــــــا)

بیست و دوم - شکایت تعدادی از دانش آموختگان رشته های بی مجوز دانشگاه آزاد به سازمان بازرسی کل کشور

ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی قم  - واحد پردیسان
با سلام و احترام

ضمن درود و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) به اطلاع می‌رساند وجود برخی از مشکلات در روند صدور دانشنامه  فراغت از تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم (پردیسان) ما را بر آن داشت تا از آن مقام محترم عاجزانه درخواست پیگیری و مساعدت نماییم.  پس از سپری شدن قریب به 19 ماه از فارغ‌التحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی - گرایش بازاریابی متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی دانشگاه جهت صدور دانشنامه صورت نپذیرفته است و با توجه به مراجعات و تماس‌های مکرر با واحد فارغ‌التحصیلان دانشگاه، علت را عدم وجود مجوز لازم جهت برگزاری این رشته از وزارت علوم و تکمیل نبودن اعضای هیأت علمی علمی عنوان کرده‌اند.  علی‌الهذا دانشجویان و رودی 91 (دومین پذیرش) این رشته جهت طی کردن مراحل شرکت در آزمون دکتری، ادامه تحصیل در خارج از کشور و یا ارتقاء در حوزه کاری که منوط به ارائه دانشنامه است بلاتکلیف و با مشکلات عدیده مواجه گردیده‌اند.  مستدعی است با توجه به مسائل و مشکلات مطرح شده و تحمیل هزینه سنگین شهریه و صرف وقت توسط فارغ التحصیلان این رشته، آن مقام مسئول جهت رسیدگی و تسهیل امر صدور دانشنامه اقدام فرمایند و یا با ارائه راهکاری که در بهبود و تسریع در امر مطلوب کمال امتنان را داریم.

با سلام و احترام جمعی از دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی ورودی مهر 1391 دانشگاه آزاد قم می‌باشیم که در شهریور 1393 بعداز گذراندن واحدهای درسی ارائه پایان نامه و جلسه دفاع با دانشگاه تسویه حساب نموده و در مهر 1393 موفق به دریافت مدرک موقت شده‌ایم.

اکنون بعد از گذشته 2 سال علیرغم پیگیری‌های مستمر دانشجویان، مراجعات مکرر و پیگیری‌های تلفنی، حضوری و مکاتبه‌ای متاسفانه هیچ اقدام مؤثری از طرف دانشگاه برای صدور دانشنامه (مدرک) صورت نگرفته است و علت را عدم دریافت مجوز لازم برای برگزاری رشته و ناهماهنگی با مرکز آزمون عنوان کرده‌اند.

علی هذا این تعلل دانشگاه در رفع مشکل موجب ضرر مالی و وقتی دانشجویان و بروز مشکلاتی در ارتقاء شرایط کاری و با دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارجی برای ادامه تحصیل شده است.

لذا از آن سازمان محترم خواهشمندیم با پیگیری در احقاق حق دانشجویان اقدامات لازم را به عمل آورد.

پیشاپیش از بذل توجه و تسریع در امر مطلوب کمال تشکر را دارم. (اینجــــــا)

بیست و سوم - انتشار فهرست نهایی رشته های مجوزدار دانشگاه آزاد، در دی ماه 1395 این فهرست‌ها در نشانی  (اینجــــــا)

منتشر شده اند که بر اساس آن‌ها، بسیاری از رشته‌های دانشگاه آزاد، مجوز ندارند.

بیست و چهارم - همراهی وزارت علوم با دانشگاه آزاد برای قانون‌شکنی و جذب بی رویه دانشجو

یک: با اینکه از نظر قانونی، مسئولیت صدور مجوزها رشته‌ها بر عهده‌ی دفتر گسترش آموزش عالی است، اما معاونت آموزشی وزارت علوم چهار فهرست موازی منتشر کرده که با فهرست‌های منتشرشده توسط دفتر گسترش، تفاوت دارد و دانشجویان دانشگاه آزاد را سردرگم کرده است. این فهرست‌های موازی، در (اینجــــــا) قرار دارند.

دو: با اینکه مسئولان وزارت علوم، چندین بار بیان کرده اند که فقط رشته‌های اعلامی بر روی سایت وزارت علوم معتبر هستند، اما در بخشنامه رییس دانشگاه آزاد در تاریخ 9/9/1395، با استناد به نامه‌های وزارت علوم به شماره‌های 539525 مورخ 9/10/1392 و  74846/2 مورخ 13/4/1395 و 1088/2/م مورخ 20/6/1395 و 197489/ 22/ 2 مورخ 7/9/1395، همه رشته‌های دانشگاه آزاد  تایید  شده  و  مجوز  گرفته‌اند.  اما  در  مجوزهای  منتشرشده  بر  روی  سایت  دفتر  گسترش  آموزش  عالی  در (اینجــــــا)، بسیاری از رشته‌ها مجوز ندارند. 

با اینکه بخشنامه نامبرده، در 12/10/1395 در (اینجــــــا)  منتشر شده، اما مسئولان وزارت علوم کاملا سکوت کرده‌اند. 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top