تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/10/27 - 10:23
کد خبر: 223223

به مناسبت یکسالگی برجام؛

آفتاب لب‌ِبام!

آفتاب لب‌ِبام!

این روزها سهم زیادی از این روزنامه‌ها ندارد. سوم اینکه، برجام زمانی عامل افتخار دولت و تیم هسته‌ای بود اما حالا سعی می کنند از مسؤلیت آن شانه خالی کنند و آن را به دیگران نسبت دهند. و چهارم اینکه برای اثبات دستاورد تقریبا هیچ برجام اعتراف‌ها و برخی اظهارات دولت‌مردان و اعضای تیم مذاکره کننده به تنهایی کفایت می کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: شیخ اجل سعدی در باب هشتم گلستان مطلبی را آورده است که بی‌ارتباط با مذاکرات هسته‌ای چند سال اخیر و مسئله برجام نیست! وی می‌گوید: جان در حمایت یک دم است و دنیا، وجودی میان دو عدم. دین به دنیافروشان خرند، یوسف بفروشند تا چه خرند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی اکبر عباسی در تحلیلی از وضعت اقتصاد کشور در سالروز تصویب برجام نوشت:‌1-دولت یازدهم و ارتش رسانه‌ای وابسته به آن با عملیات روانی حساب شده و تغییر معادله‌ی «توافق بد- توافق خوب» به «توافق-عدم توافق»، "خسارت محض" برجام را به کشور تحمیل کرد و با قربانی کردن منافع ملی ایرانیان به پای منافع حزبی و جناحی، شرایطی را به وجود آورده است که هم اکنون شاهد آن هستیم. اما امروز و در یکسالی اجرای برجام برای اثبات «تقریبا هیچ» بودن برجام نیازی به صغری و کبری چیدن نیست!

2- زمانی برجام «بزرگترین دستاورد تاریخ انقلاب»، «فتح‌الفتوح»، «آفتاب تابان»، «معجزه بزرگ قرن» و... خوانده می‌شد و دولت و حامیانش هر کسی را که در رابطه با برجام اعتقادی غیر از این داشت، آماج حمله‌های خود قرار می‌دادند. اما دیری نپایید که آفتاب تابان به «آفتاب لب بام» تبدیل شد. به آفتاب لب بام تبدیل شد که جناب رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو تلاش کرد از مسؤلیت آن شانه خالی کند و آن را به دیگران نسبت دهد!

3- «تقریبا هیچ» بودن برجام به چند شکل خود را به اثبات رسانده است. اول اینکه این واقعیت در زندگی عمومی جامعه خود را نشان داده و برای مردم قابل لمس است. دوم اینکه واقعیت برجام را می‌توان در تفاوت نوع مواجهه حامیان آن در زمان نهایی شدن برجام و در زمان فعلی که که یک سال از اجرایی شدن آن می‌گذرد، شاهد بود. برجام که زمانی به طور کامل صفحه اول «سفارت‌خانه‌های کاغذی» آمریکا را به خود اختصاص داده بود و حامیان آن سر از پا نمی‌شناختند، این روزها سهم زیادی از این روزنامه‌ها ندارد. سوم اینکه، برجام زمانی عامل افتخار دولت و تیم هسته‌ای بود اما حالا سعی می کنند از مسؤلیت آن شانه خالی کنند و آن را به دیگران نسبت دهند. و چهارم اینکه برای اثبات دستاورد تقریبا هیچ برجام اعتراف‌ها و برخی اظهارات دولت‌مردان و اعضای تیم مذاکره کننده به تنهایی کفایت می کند.

4- افزون بر اذعان صریح رئیس‌جمهور مبنی بر نقض برجام توسط آمریکایی‌ها به واسطه تمدید تحریم‌های ایسا، دیگر دولت‌مردان نیز حتی ماه‌ها قبل‌تر از این، به شکست برجام اذعان کرده بودند. به عنوان نمونه عهدشکنی‌های آمریکا کار را به جایی رساند که چند ماه قبل جواد ظریف هم به آن اذعان کرد و ابراز داشت: «هیچ‌یک از بانک‌های اصلی اروپایی پس از گذشت هشت ماه از توافق هنوز هم نمی‌خواهد معامله‌ای با ایران داشته باشد.» این در حالی است که ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ماه‌ها قبل از دستاورد «تقریبا هیچ» برجام رونمایی کرده بود و قبل تر از او علی اکبر صالحی به بدعهدی‌های طرف غربی اذعان کرده بود.

صالحی البته بارها به این مسئله تاکید کرد. تا جایی که وی زمانی در این رابطه سخنان تأمل‌برانگیزی به زبان آورده بود: «ما انتظار داشتیم بعد از برجام، همکاری‌های بین‌المللی با ایران افزایش یابد و این موضوع مفروض گرفته شده بود اما درست یکی،دو روز پس از اجرایی شدن برجام آنها آمدند و مشکل ویزا را ایجاد کردند. خود این موضوع یک مانع بر سر راه همکاری‌هاست که به نظرم اقدام خلاف انتظاری بود که از طرف مقابل بر خلاف وعده گسترش همکاری در زمینه‌های علمی با ایران رخ داد. پیش از آن اساتید اروپایی براحتی به ایران می‌آمدند و دانشگاه‌های ما و آنها ارتباطات خوبی داشتند اما هم اکنون بسیاری از آنها یا نمی‌آیند یا احتیاط می‌کنند.»

آش به قدری شور شده بود که حتی جناب عراقچی هم -که مسؤلیت توجیه عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها را برای خود تعریف کرده است- نتوانست به این واقعیت اعتراف نکند، به طوری که وی چندی قبل گفته بود: «طرف مقابل به تعهدات خود بر روی کاغذ عمل کرده است، اما در صحنه عمل این تحریم‌ها برداشته نشده است.»

5- به قول ظریفی دولت‌مردان محترم یا اطلاع داشته‌اند که با این همه مذاکره و امتیاز دادن قرار نیست اتفاقی بیفتد و تحریمی برداشته شود، که اگر اطلاع داشته‌اند، پس با چه هدفی به این مذاکرات و توافق تن دادند؟! یا اینکه اصلا از فرجام آن اطلاعی نداشته‌اند که اگر چنین باشد، بازهم باید پاسخگو باشند که چرا ندانسته به کاری وارد شده‌اند که نتیجه آن تحمیل چنین خسارتی به کشور باشد.

6- شیخ اجل سعدی در باب هشتم گلستان مطلبی را آورده است که بی‌ارتباط با مذاکرات هسته‌ای چند سال اخیر و مسئله برجام نیست! وی می‌گوید: جان در حمایت یک دم است و دنیا، وجودی میان دو عدم. دین به دنیافروشان خرند، یوسف بفروشند تا چه خرند؟

*أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ.*

به قول دشمن پیمان دوست بشکستی/ ببین که از که بریدی و با که پیوستی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top