تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/17 - 12:01
کد خبر: 225719

دستور ترامپ، «دست فرمان» شخصی بود؟/ اپیزود چهارم

زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است!

بنا نیست ما تا قیامت با جهان اختلاف و جنگ داشته باشیم و اگر دو شهر و دو کشور با هم اختلاف دارند آیا باید تا قیامت این جنگ و اختلاف ادامه یابد، افزود: کل فعالیت های دولت در سه سال گذشته در دو کار ایجاد آرامش در فضای اقتصادی، اجتماعی و ثبات بازار و همچنین ایجاد گشایش در روابط داخلی و خارجی توسط برجام بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: ابتدای هفته گذشته بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا، با امضای دستوری که هدف از آن "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" خوانده شده ورود پناهجویان به آمریکا را برای چهار ماه معلق کرد و موقتاً بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله اتباع ایران به آمریکا را ممنوع کرد. براساس این طرح سفر شهروندان ایرانی ابتدا برای 90 روز متوقف می‌شود اما احتمال تمدید آن وجود دارد. این دستور ترامپ طی روزهای اخیر با واکنش ها و تحلیل های گوناگونی روبرو بوده است، عده ای در داخل این مسئله یک دستور «شخصی» که توسط ترامپ اعمال شده، می دانند و عده ای نیز آن را بخشی از سیاست های «کلان» ایالات متحده ارزیابی کرده اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به همین بهانه سعی داریم طی سلسله گزارش هایی به واقعیات پشت صحنه این دستور رئیس جمهور جدید آمریکا بپردازیم، و با مرور انگاره های «روشن» تاریخی چند سال اخیر، به پاسخی نسبت به این دو دیدگاه مطرح شده، برسیم.

بیست وهفتم دی ماه 1394 و اعلان رسمی اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» روزی است که ایران و گروه 1+5 موافقت خود را با آغاز اجرای توافق وین اعلام کردند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت وگوهای هسته ای با انتشار بیانیه ای، این روز را «روز اجرا» (Implementation Day) نامگذاری کردند.

زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است!

همان روز حسن روحانی پس از انتشار گزارش راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، در اولین روز اجرای برجام و لغو تحریم ها، در نشستی خبری پس از برشمردن دستاوردن های اقتصادی برجام گفت: "از امروز روشن شد که می توان با دنیا حرف زد، مذاکره کرد و به توافقی رسید که به نفع ملت ما منطقه و جهان باشد. از امروز تجار و کارآفرینان ما می توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی فعالیت های تجاری خود را با تسهیلات بیشتر آغاز کنند. در آمریکا هر گروهی پس از این، دولت را در اختیار داشته باشند؛ تعهدی که امروز دولت در برجام به ما داده است، تعهد دولت آمریکا است نه این دولت و نه آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می کند و فرقی نمی کند هر دولتی بیاید به این چارچوب متعهد است".

حسن روحانی اردیبهشت 95 در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با اشاره به توافق هسته‌ای،‌ گفت: ما وارد صحنه و صفحه جدیدی شدیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا و زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است. من آثار این موفقیت در مذاکرات بسیار پیچیده بین‌المللی را در ملاقات‌های خارجی که با مسئولان کشورهای مختلف دارم می‌بینیم. ملت ما در یک واقعه مهم تاریخی و در یک مذاکرات بسیار پیچیده در برابر ابرقدرت‌های جهانی به موفقیت بزرگی دست یافت که به نفع هر دو بود. این مذاکرات به نفع ما،‌ به نفع طرف مقابل و به نفع منطقه و جهان بود.

شهریور 95 بنا بر تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد؛ 23 تیر که مصادف با تصویب برجام است، روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نام گذاری شود. این پیشنهادی بود که حسن روحانی امسال در سالگرد تصویب برجام در جلسه هیئت وزیران مطرح کرد.

زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است!

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه 23 تیرماه را می‌توان به عنوان روز تعامل با جهان نامید، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در این روز برای همۀ جهانیان ثابت کرد از لحاظ قدرت سیاسی، آنچنان توانمندی و تبحری در مسایل سیاسی، منطق و موضوعات فنی و حقوقی دارد که می‌تواند برای حل موضوع پیچیده بین المللی با قدرت‌های بزرگ مذاکره کرده و از حق ملت ایران به خوبی دفاع کند.»

حسن روحانی مهر 95 در نشست سرمایه گذاری و توسعه استان قزوین با بیان اینکه بنا نیست ما تا قیامت با جهان اختلاف و جنگ داشته باشیم و اگر دو شهر و دو کشور با هم اختلاف دارند آیا باید تا قیامت این جنگ و اختلاف ادامه یابد، افزود: کل فعالیت های دولت در سه سال گذشته در دو کار ایجاد آرامش در فضای اقتصادی، اجتماعی و ثبات بازار و همچنین ایجاد گشایش در روابط داخلی و خارجی توسط برجام بود. ما با اجرای برجام به دنبال ایجاد گشایش در روابط داخلی و خارجی کشور بودیم و امروزه با اجرای برجام بسیاری از صاحب نظران، این اتفاق بزرگ را گشاینده بسیاری از امور کشور اعلام می کنند.

حسن روحانی بهمن ماه 95 در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه اول سیما گفت با محقق شدن برجام دنیا امروز به گونه دیگری به ایران نگاه میکند و چهره واقعی ایران در جهان اشکار شده است.

روحانی تصریح کرد: «یکی از اهداف دولت یازدهم نشان دادن چهره واقعی ملت بزرگ ایران بود. به ایران ظلم شده بود. صهیونیستها و مستبکرین جهان چهره خشن مخوف و غیر واقعی از ایران ترسیم کرده بودند...» وی افزود: در سال های اخیر به اصطلاح خودشان جامعه جهانی را همراه خودشان کنند ما وقتی می خواستیم فعالیت بانکی کنیم بحث این نبود که غرب با ما کار بانکی انجام نمی داد، همسایگان و دوستان ما هم حاضر نبودند کار بانکی با ما انجام دهند. وقتی بحث نفت بود، ما بیش از حدی که در تحریم مشخص شده بود، یک بشکه نفت اضافه می خواستیم بفروشیم، دوستان ما و کشورهای همسایه هم خریداری نمی کردند؛ آن ها موفق شده بودند یک حصاری را بر مبنای یک اتهام واهی و غیر واقعی ایجاد کنند که ایران صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.

زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است!

حسن روحانی بهمن ماه 95 در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری گفت: "ما پای میز مذاکره با شش قدرت بزرگ جهان به توافقی دست یافتیم که آن توافق نه تنها برای ما بلکه برای همه جهانیان رهاورد داشت. آشتی، امنیت، ثبات و تعامل بیشتر با یکدیگر، رهاورد این مذاکرات بود. وی افزود: برجام راه را برای میزبانی بیشتر از جهانگردان آماده کرد. ما با برجام سفره خود را برای میهمانان و گردشگران خارجی باز کردیم و خوشبختانه در چند سال گذشته توریست‌های خارجی با حسن نظر به سمت ایران بیش از گذشته برای گردشگری حرکت کردند.

این اظهارات نوید این را می داد که در سایه دستاوردهای اقتصادی برجام، به زعم رئیس جمهور با برجام تعامل ایران با دنیا عوض شده و برجام ایران هراسی را کاهش داده است".

اپیزود اول: «محور شرارت»، در روزگار «گفتگوی تمدن‌ها»

اپیزود دوم؛ صادر نکردن ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل با برچسب «تروریست‌ شناخته‌شده»!

 اپیزود سوم؛ ویزا؛ حربه اوباما برای محدودیت تجارت ایران بدون تحریم!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top