تاریخ انتشار: شنبه 1395/12/14 - 12:55
کد خبر: 228857

صدای دانشجویان ایران/ 2

دانشجویان را مجبور به پشیمانی از ازدواج نکنید!

دانشجویان را مجبور به پشیمانی از ازدواج نکنید!

شاید مشکل شما در حال یا آینده به همین نقطه نظرات دانشجویان متاهل شبیه باشد یا حتی به نوعی به ان گره بخورد اما بد نیست تا از زبان خود دانشجویان بشنوید تا صداقت بیشتر در کلام دانشجویان را از قابی نزدیکتر احساس کنید.

خبرنامه دانشجویان ایران: رفته رفته به ایامی نزدیک می‌شویم که بهترین روزهای سال برای شیعیان و مسلمان جهان به واسطه تجمع اعیاد مذهبی است از شعبان المعظم و رجب‌المرجب تا رمضان الکریم و این بهرین روزها برای برپایی جشن‌های ازدواج است و معمولا بیشتر مراسم عروسی و سایر مرسومات مربوط به ازدواج در این روزها انجام می‌شود اما آیا کسی به روزهای بعد از ازدواج جوانان به خصوص دانشجویان که با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، نگاه می‌کند؟

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسمات ازدواج دانشجویی یکی پس از دیگری در حال برگزاری است و تقریبا از از بهمن ماه آغاز می‌شود تا اواسط تابستان ادامه خواهد داشت اما انگار توجهی به روزهای بعد از این خوشی‌ها و مراسمات و سفرهای معنوی و ... نمی‌شود.

آری این دانشجویان هستند که باید با مشکلات پیش رو دست و پنجه نرم کنند؛ شاید در وحله اول، مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از تحصیل و عدم کسب شغل مناسب به نظر بیاید اما با دنظر نگرفتن این موارد درشت و مهم، گره‌های ریز دیگری در زندگی این دانشجویان به چشم می‌خورد که گاها با صبر و حوصله بیشاز سوی مسئولین مربوط به در بخش‌های مختلف دانشگاهی، از یک کارمند ساده در اداره آموزش یا امور دانشجویی گرفته تا اساتید و معاونت‌های بالادستی در یک دانشگاه و یا حتی سطح وزارتخانه، باعث تغییر مسیر زندگی یک دانشجو و هدایت وی به سمت خوشبختی، حل می‌شوند.

بر همین اساس در آستانه سال جدید و ایام نوروز، به سرداغ دانشجویان متاهل رفتیم و پای صحبت‌های ان‌ها نشستیم تا از مشکلات خود برای ما بگویند؛ گفتگوی تلگرامی با بخشی از دانشجویان متاهل که از سراسر کشور جمع شدند تا مطالبات خود را در خصوص بخش‌های مختلفی اعم از خوابگاه، شهریه‌های سنگین، مسیرهای دشوار حمل و نقل و مواردی از این دست، مطرح کنند، نتایج جالبی بدست آورد که توصیه می‌کنیم شما نیز از آن بی بهره نمانید.

شاید مشکل شما در حال یا آینده به همین نقطه نظرات دانشجویان متاهل شبیه باشد یا حتی به نوعی به ان گره بخورد اما بد نیست تا از زبان خود دانشجویان بشنوید تا صداقت بیشتر در کلام دانشجویان را از قابی نزدیکتر احساس کنید.

گفتگوهای زیر صرفا به منظور اطلاعرسانی مشکلات دانشجویان به گوش مسئولین است و آماده انتشار پاسخ مسئولین محترم به اظهارات و خواسته‌های دانشجویان نیز هستیم.

دانشگاه (الف.ص)
سلام من دانشجوی این دانشگاه هستم، واقعا پشیمونم از اینکه اومدم به این دانشگاه و به همه هم میگم تا به تجربه بد من گرفتار نشن!

الان تو دانشگاه ما شش تا بلوک خالی هست ولی هیچکدوم رو اجازه نمیدن یعنی نمیخوان که محل نگهداری کودک بکنن چون وظیفه ی ما تو این دانشگاه فقط درس خوندنه.

من الان سه ساله ازدواج کردم ولی نمیتونم با این وضع غیبت و حجم زیاد درس و اینکه هر روز باید بریم دانشگاه، بچه بیاریم و باید تا دوسال دیگه صبر کنیم

و دعا میکنم هرچه زودتر درسم تموم بشه

دانشگاه (ت.م)
سلام. من یک دانشجوی ارشد متاهل مؤنث شهرستانی در دانشگاه (ت.م) هستم. متاسفانه خوابگاه های متاهلی فقط برای مردان دانشجو هست. آیا یک زن شهرستانی نباید ادامه تحصیل بده؟ ایا اینکه تمام امکانات در تهران تجمع پیدا کرده و برخی رشته ها مثل رشته من فقط در تهران هست این تقصیر ماست؟ من دانشجوی زن باید هر هفته این جاده ها رو برم و بیام یا هفته ها دور از همسرم باشم و حتی فکر فرزنداوری رو هم نکنم بعد یک دانشجوی مرد براحتی از خوابگاه متاهلی استفاده میکنه. درس میخونه. کار میکنه. بچه دار میشن. آیا این تبعیض نیست؟

دانشگاه!؟
دوستانی داشتم که با برترین رتبه ها مجبور شدن ترم دو سه رها کنن برگردن شهرشون. چون واقعا رفت و آمد هم سخت و هم پراسترس و پر هزینه ست برای یک زن متاهل شهرستانی.

بماند که اگر خدایی نکرده باردار هم بشه باید دیگه فاتحه ادامه تحصیل رو بخونه...

دانشگاه (الف.ص)
به نظر بنده بهترین کار برای بهبود وضعیت پردیس خواهران، رسانه ای کردن مشکلات و معضلاتی است که بعد از گفت و گوی منطقی و عاقلانه در درون دانشگاه با مسئولان به نتیجه نمی رسد. بارها مشاهده کرده ام که مسئولین دانشگاه به دلیل ترس از رسانه ای شدن مسائل، خواسته های بعضا عجیب و غریب خویش را کنار گذاشته اند.

دانشگاه !؟
سلام. من دانشجوی ارشد مطالعات زنان هستم. ما شش ترم فرصت تحصیلی داریم. من اول ترم شش در بحبوحه تصویب پروپوزال باردار شدم. چون بچه م خارج از سنوات تحصیلیم به دنیا اومد بهم مرخصی ندادن. بعد به دنیا اومدن بچه م تازه به دنیا برگشتم و میتونم درس بخونم. ولی مشکلم اینه که از مرداد ماه روزشمار برام جریمه میفته و کسری نمرات گزارش هام و تاخیر دفاعم هم هست. خب این چه سیاست افزایش جمعیت هست؟ این قانون واقعا درست نیست. در ضمن هیچ کدوم از اساتید و دانشجویان از این قانون اطلاع نداشتن.

دانشگاه (الف.ص)
من دانشجوی پردیس خواهران (الف.ص) هستم و خییلی خوشحال شدم که بالاخره به این مسئله توجه شد. واقعا قوانین این دانشگاه برای دختران متاهل بسیار سخت و طاقت فرساست… به طوری که بسیاری از دوستان من امر ازدواج خود را به همین خاطر به تعویق انداخته اند…. سخت گیری و عدم انعطاف پذیری نسبت به قوانین (به خصوص آموزشی ) و تعصب شدید نسبت به آن و نبود امکاناتی مانند عدم توانایی فرد مبنی بر انتقالی گرفتن و مهمان شدن برخی واحد ها به دانشگاه دیگر و یا نگذاشتن ترم تابستانی برای دانشجویانی که قصد دارند دوره خود را زودتر تمام کنند و حتی عدم دادن اختیار به دانشجویان در انتخاب واحد (بتوانند واحد بیشتر انتخاب کنند) و… همه و همه شرایط دانشجویان را سخت میکند…. من خودم متاهل هستم و همسرم بر خلاف نظر اولیه اش درباره ی پردیس خواهران اکنون اصلا از اینکه بنده دانشجوی این دانشگاه هستم رضایت ندارند….

البته درباره زایمان از آنجا که باید جانب انصاف رعایت شود، دانشگاه بر اساس قانون وزارت علوم به دانشجو ۲ ترم اجازه مرخصی میدهد …. هرچند که بخاطر مشکل در انتخاب واحد ممکن است سنوات بخورد و باید هزینه ترم اضافی خود را بپردازد.

درخواست‌های دانشجویان در حالی مطرح می‌شود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان و دانشجویان بسیجی مدال‌آور دانشگاه شریف در دی ماه سال جاری، خاطرنشان کردند: مسئولان دانشگاه‌ها باید تسهیلات و شرایطی را فراهم کنند که زنان دانشجو و محقق، علاوه بر انجام کارهای علمی خود، بتوانند وظیفه‌ی همسرداری و نگهداری از فرزندان را نیز انجام دهند و مجبور به کنار گذاشتن مسیر علمی خود نشوند.

حالا باید منتظر ماند و دید که برنامه مسئولین آموزشی از وزارت علوم گرفته تا روسا و معاونین دانشگاه‌های برای راه انداختن کار دانشجویانی که با مشکلات متعددی دست پنجه نرم می‌کنند چیست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top