تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/01/09 - 11:27
کد خبر: 231008

پیشرفت تحصیلی چگونه محاسبه می‌شود؟

در فرآیند پایش برنامه عملیاتی که معمولاً در سه بخش درونداد، فرآیند و برونداد انجام می شود، باید به زمان اجرا، شکسته شدن برنامه به مراحل مختلف، تعیین مسئول برنامه، وجود منابع مورد نیاز، تجزیه برنامه اجرایی به میزان کافی، تناسب برنامه با اهداف و تسهیل دستیابی به مقصد توجه نمود.

خبرنامه دانشجویان ایران: پیشرفت تحصیلی به معنای فرآیند افزایش میزان یادگیری و رسیدن به هدف‌های آموزشی از پیش تعیین شده است که با تعیین میزان فراگیری مطالب درسی دانش‌آموزان، افزایش سطح نمرات و قبولی در دروس، از طریق آزمون‌های پیشرفت تحصیلی ارزیابی می‎شود.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، در واژه‌نامه تخصصی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در خصوص واژه پایش/ Monitoring آمده است: فرآیند سنجش مستمر و ارزیابی نظام‌مند برای آگاهی از روند امور، اصلاح عملکرد و هدایت صحیح اعمال مجریان در حین انجام وظیفه، میزان انطباق فعالیت‌های در حال انجام و تحقق اهداف پیش‌بینی شده، با استفاده از سنجه‌ها، فنون، استانداردها، معیارها و ابزارهای مختلفی چون گزارش‌ها، ثبت پدیده‌ها، چک لیست‌ها، نشست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در قبل، حین و ضمن انجام آن، از طریق مشاهدات و مراقبت‌های منظم، مستمر و توأم با دانش، آگاهی و تدابیر لازم برای جلوگیری از اشتباهات و انحرافات احتمالی عملیات از اهداف پیش‌بینی شده و تصحیح آن.

به عبارت دیگر، پایش بخشی از ارزیابی تکوینی و تلاش منظمی است برای طراحی نظام بازخور اطلاعات، مقایسه اجزای واقعی با استانداردهای از پیش تعیین شده، سنجش و ارزیابی آنها و سر انجام به‌دست آوردن اطمینان و آگاهی از اینکه هدف‌های سازمان و طرح‌های اجرایی آن با کامیابی و حداکثر کارایی به انجام رسیده است یا نه؛ البته بدون قضاوت و ارزش‌گذاری درباره آن.

در فرآیند پایش برنامه عملیاتی که معمولاً در سه بخش درونداد، فرآیند و برونداد انجام می‎شود، باید به زمان اجرا، شکسته شدن برنامه به مراحل مختلف، تعیین مسئول برنامه، وجود منابع مورد نیاز، تجزیه برنامه اجرایی به میزان کافی، تناسب برنامه با اهداف و تسهیل دستیابی به مقصد توجه نمود.

پایش معمولاً با استفاده از فهرست بازبینی (چک‌لیست) و توسط کارکنانی انجام می‎شود که وظیفه‎ آنها نظارت است؛ بنابراین پایش می‌بایست جامع، مستمر، گویا و مؤثر باشد و نتایج حاصل از آن به اعضای گروه بازخور شود.

آگاه بودن از وضعیت سیستم از طریق بررسی مداوم، نظارت و رفتارسنجی.

پایشگر/Monitor؛Observer: دستگاه یا سیستمی‌ برای نظارت، پاییدن و مشاهده مستمر فعالیت‌ها در سامانه پردازشی، به‌منظور انطباق فعالیت‎های انجام گرفته با اهداف قصده شده و تحلیل‌های بعدی.

شخص یا سامانه ناظر بر محیط، صحنه یا دستگاه و سنجش مستمر و نظام‎مند فعالیت‎ها و اصلاح روند آن.

ناظر

پایگاه داده‌ها/ Database: بانک اطلاعاتی

پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی/Eduzational Readiness and Physical Health Databases: مکانی که در برنامه سنجش، جهت ارزیابی‌ها و غربالگری تخصصی بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، مشکلات جسمی - حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد، سن و معاینات اختلالات دهان و دندان، اختلال رفتاری و معاینات عمومی پزشکی از آن استفاده می‎شود.

پایه تحصیلی/Grade: بخشی از برنامه آموزشی یک دوره تحصیلی که معمولاً در طول یک سال‌تحصیلی آموزش داده می‎شود.

رتبه تحصیلی

پذیرش[ارتباط]/Acceptance: نوع ارتباطی که فرد در آن مورد پذیرش دیگران قرار می‌گیرد و احساس ارزش و شخصیّت می‌کند.

قبول، تعهّد، فرمانبرداری، به رسمیت شناخته شدن نماینده یک دولت نزد دولتی دیگر.

پذیرش [ورود]/Admission: پذیرفتن درخواست نام‌نویسی داوطلب در یک مدرسه یا مؤسّسه تربیتی، بعد از تکمیل مدارک و احراز شرایط لازم برای ورود به آن.

ثبت مشخصات شخصی که برای نخستین بار به یک شرکت، سازمان یا مؤسّسه وارد می‎شود.

قبول، اجازه ورود، تصدیق، نام‌نویسی، ثبت‌نام

پذیرش استاندارد/ ‏‏Standard Acceptance: فرآیندی که یک نهاد استانداردگذار، سندی را به‌عنوان استاندارد پذیرفته و منتشر و بر اساس آن عمل می‌کند.

قبول و انتشار استاندارد

پذیرش ظاهری[پایه اوّل]/Observed Acceptance Rate: این شاخص از تقسیم مجموع دانش‌آموزان پایه اوّل ابتدایی، منهای مردودین مشغول به تحصیل آن پایه، برجمعیت شش ساله‌های همان سال، ضربدر صد حاصل می‎شود‏ که به دلیل تکرار پایه یا وقفه پایه تحصیلی ممکن است از عدد صد نیز تجاوز کند.

پوشش تحصیلی ظاهری [پایه‌ اوّل]

پذیرش واقعی[پایه اوّل]/True Acceptance Rate: این شاخص از تقسیم تعداد دانش‌آموزان پایه اوّل شش ساله، بر جمعیت شش ساله همان سال، ضربدر صد به‌دست می‎آید که این درصد همواره عددی کمتر یا مساوی صد خواهد بود.

پوشش تحصیلی واقعی

پرونده تحصیلی/School Records: مجموعه اطّلاعات، اسناد، مدارک و گزارش‌های مربوط به امور تحصیلی دانش‌آموزان که در طول سال یا دوره‌های آموزشی یا طول زمان مراقبت، ثبت‌ و ضبط شده است.

اسناد و نوشته‌های مربوط به یک موضوع

پیشرفت تحصیلی/Academic؛Scholastic Achievement: فرآیند افزایش میزان یادگیری و رسیدن به هدف‌های آموزشی از پیش تعیین شده که با تعیین میزان فراگیری مطالب درسی دانش‌آموزان، افزایش سطح نمرات و قبولی در دروس و پایه‌های تحصیلی و ارتقای آنان به کلاس‌های بالاتر، از طریق آزمون‌های پیشرفت تحصیلی ارزیابی می‎شود.

پیش رونده و سیر کننده به طرف بالا و جلو در جهت مثبت، پیش رفتن، جلوتر رفتن، ترقی، رشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top