تاریخ انتشار: شنبه 1396/01/12 - 11:29
کد خبر: 231123

بازخوانی یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران/ 3

از فتنه و تنش آفرینی تا رئیس جمهوری که برای احراز صلاحیت، سه بار تلاش کرد +تصاویر

از فتنه و تنش آفرینی تا رئیس جمهوری که برای احراز صلاحیت، سه بار تلاش کرد +تصاویر

طی این 11 دوره هفت شخص توانسته‌اند به صندلی ریاست‌جمهوری ایران تکیه بزنند، ابوالحسن بنی‌صدر، سیدعلی خامنه‌ای، محمدعلی رجایی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی کسانی هستند که از سوی مردم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: نظام جمهوری اسلامی ایران از زمان انقلاب در سال 1358 تاکنون مجموعا 11 بار انتخابات ریاست‌جمهوری به خود دیده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به طور متوسط هر سال یک بار در انتخابات شرکت می‌کنند. انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یکی از مؤلفه‌های اصلی مشارکت همگانی توأم با احساس مسئولیت مردم در اداره کشور خود است و افتخار نظام جمهوری اسلامی در طول سالیان گذشته، تلفیقی از دینداری و مردم سالاری در مدل جمهوری اسلامی است.

طی این 11 دوره هفت شخص توانسته‌اند به صندلی ریاست‌جمهوری ایران تکیه بزنند، ابوالحسن بنی‌صدر، سیدعلی خامنه‌ای، محمدعلی رجایی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی کسانی هستند که از سوی مردم به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شدند. در دور اول که پنجم اسفند 1358 برگزار شد، 124 نامزد رسمی وارد دور انتخابات شدند، این اتفاق دیگر هرگز تکرار نشد، بیشترین تعداد نامزدهای رسمی بعد از دور اول، در دور هشتم (18 خرداد 1380) بود که در آن 10 کاندیدای رسمی به رقابت پرداختند.

*** نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
به انتخابات خاص سال 1384 می‌رسیم. خاص از چند جهت؛ اول آنکه این اولین‌باری بود که انتخابات ریاست‌جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران به دور دوم کشیده شد؛ بازهم خاص از آن جهت که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای اولین‌بار از ‌هزار نفر گذشت؛ خاص از آن جهت که برای اولین بار در جریان تایید صلاحیت‌ها حکم حکومتی داده شد؛ خاص از آن جهت که حضور چند اصلاح‌طلب سبب شد تا مردی به صندلی ریاست‌جمهوری تکیه بزند که تبعات حضورش همچنان دیده می‌شود.در نهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، مجموعا هزار و 14 نفر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ثبت‌نام کرده بودند. شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نفر از آنان را تایید کرد ولی پس از دستور آیت‌الله خامنه‌ای صلاحیت دونفر دیگر از اصلاح‌طلبان یعنی مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده هم تایید شد.با تایید این دو نفر، ترکیب رقبای نهایی انتخابات به‌هم خورد و اکبر هاشمی‌رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف، مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده رسما وارد جریان انتخابات شدند. اکبر هاشمی‌رفسنجانی از سوی کارگزاران، مهدی کروبی، مصطفی معین و مهرعلیزاده از سوی اصلاح‌طلبان (هرچند مهرعلیزاده مستقل عنوان شد، اما از مدیران دوران اصلاحات به شمار می‌رود) علی لاریجانی، قالیباف و احمدی‌نژاد هم از سوی اصولگرایان وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند.

در دور اول رقابت اصلی میان سه نفر بود: اکبر هاشمی‌رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی. به‌طوری که هاشمی‌رفسنجانی با کسب نزدیک به 2/6‌ میلیون رای برابر 13/21‌ درصد از کل آرا در رتبه اول، محمود احمدی‌نژاد با کسب 7/5 میلیون رای برابر 43/19‌ درصد کل آرا در رتبه دوم و مهدی کروبی با کسب پنج‌میلیون رای برابر 24/17 درصد کل آرا در رتبه سومی ایستاد.قالیباف با کسب چهار‌میلیون رای نزدیک به 14‌درصد، معین با کسب چهار‌میلیون رای نزدیک به 14 درصد، لاریجانی با کسب نزدیک دو‌میلیون رای تقریبا چهار‌درصد و مهرعلیزاده با کسب یک‌میلیون رای نزدیک به سه‌درصد آرا را به خود اختصاص دادند.به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد و سرنوشت ریاست‌جمهوری نهم به طور کلی رقم خورد؛ سرنوشتی که شاید در صورت عدم تکثر اصلاح‌طلبان به شکل دیگری رقم می‌خورد. شاید هم اگر شورای نگهبان در سال 1384 به روال قبلی خود تنها سه، چهارکاندیدا را تایید صلاحیت می‌کرد، سرنوشت انتخابات در همان دور اول مشخص می‌شد.به هر تقدیر در دور دوم ریاست‌جمهوری، هاشمی‌رفسنجانی که در دور اول از احمدی‌نژاد جلوتر بود، در مقابل رقیب ناشناخته خود قرار گرفت. احمدی‌نژادی خود را دکتر و دانشگاهی معرفی می‌کرد و حسب اتفاق، مثل احمد توکلی، حامی‌اش، مسایل اقتصادی را موضوع اصلی کار خود عنوان می‌کرد.مصطفی معین به پزشکی بازگشت و پس از آن هر سال یک مقاله تخصصی درخصوص آسم منتشر کرد. قالیباف شهردار تهران شد، لاریجانی ابتدا مدیر احمدی‌نژاد و پس از برکناری رییس مجلس شد و در قامت منتقد احمدی‌نژاد ظاهر شد.

محسن مهرعلیزاده به اتاق بازرگانی رفت و به کار تجارت پرداخت و مهدی کروبی هم که ماند و دور بعد نیز نامزد شد. در سوم تیر سال 1384 دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد و طی آن، احمدی‌نژاد با 2/17 میلیون رای 82/61 درصد آرا را به خود اختصاص داد و رییس‌جمهور ایران در دور دوم شد. هاشمی نیز که در دور اول در بین هفت نفر از احمدی‌نژاد پیشی گرفته بود، این‌بار با 10‌ میلیون رای، 93/35‌ درصد آرا را کسب و از استاندار سابق خود شکست خورد.انتخابات نهم حاشیه‌های زیادی نیز داشت که به دلیل نزدیکی تاریخ آن قطعا اکثر دنبال‌کنندگان رخدادهای سیاسی آنها را به یاد دارند.

تحولات و حوادث مهم:
۱۱ آبان ۱۳۸۴: تصویب آئین نامه واگذاری سهام عدالت در دولت
۲۵ دی ۱۳۸۴: ارائه طرح وام دادن به بنگاه های زودبازده در بودجه سال ۸۵
۱۵ بهمن ۱۳۸۴: تصمیم آژانس برای ارجاع پرونده هسته ایجمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت
۹ مرداد ۱۳۸۵: صدور نخستین قطعنامه شورای امنیت در باره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران
۲۴ آذر ۱۳۸۵: انتخابات سومین دوره شوراها
۱۸ تیر ۱۳۸۶: انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی
۱۵ بهمن ۱۳۸۶: انحلال شوراهای عالی توسط رئیس جمهوری
۷ خرداد ۱۳۸۷: آغاز به کار مجلس هشتم با اکثریت اصولگرا
۶ مهر ۱۳۸۷: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت برای احیای شوراهای عالی
۱۵ آبان ۱۳۸۷: پیام تبریک احمدی نژاد به اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا
۱ فروردین ۱۳۸۸: پیام نوروزی اوباما به مردم و رهبران ایران

*** دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
اما در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مورخ خرداد 1388 مجموعا 475 نفر ثبت‌نام کردند که از آن میان شورای نگهبان به روال سال‌های قبل (به استثنای سال 84) صلاحیت چهار نفر را تایید کرد.چهره‌های شاخص ردصلاحیت شده عبارت بودند از: اکبر اعلمی، نماینده دوره‌های ششم و هفتم تبریز در مجلس شورای اسلامی. رفعت بیات، نماینده زنجان در دور هفتم مجلس شورای اسلامی و قاسم شعله‌سعدی، نماینده مجلس سوم و مجلس چهارم از شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی.کاندیداهای باقیمانده میرحسین موسوی، محمود احمدی‌نژاد، مهدی کروبی و محسن رضایی بودند. انتخابات در همان دور اول با اعلام مشارکت 85‌ درصدی از سوی وزارت کشور و پیروزی احمدی‌نژاد با رای 5/24 میلیونی، 46/62 درصد از کل آرا خیلی زود به پایان رسید.

محسن رضایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام بازگشت و برخلاف دو رقیب دیگر احمدی‌نژاد که هر دو سرنوشت متفاوتی پیدا کردند، در صحنه سیاسی کشور همچنان باقی ماند، برخلاف موضع‌گیری‌های ابتدایی، رضایی اندکی پس از وقایع خاص سال 88، به انتقاد از جریان معترض پرداخت و حالا هم خود را آماده حضور در انتخابات کرده است.

تحولات و حوادث مهم:
فتنه آشکار دو تن از کاندیداهای انتخابات و حمایت برخی از خواص و تنش آفرینی در کشور
استان یزد نیز با درصد مشارکت  ۱۰۰ درصدی(۶۰۹ هزار و ۸۵۶ رای از ۶۰۹هزار و ۳۴۱ نفر واجدین شرایط رای) بالاترین میزان مشارکت در بین استان‌های کشور را داشت.

*** یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
یازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار گردید که طی آن حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد.

نام‌نویسی نامزدان ریاست‌جمهوری از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت انجام شد. رسیدگی به صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان به مدت ۵ روز از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت و پس از تمدید ۵ روزه تا ۳۱ اردیبهشت انجام شد و اسامی احراز صلاحیت شده به وزارت کشور فرستاده شد که برای انتشار رسمی دو روز مهلت داشت و در ساعات پایانی ۳۱ اردیبهشت توسط وزارت کشور اعلام شد. تبلیغات رسمی نامزدها از ساعت هشت صبح سوم خرداد آغاز و به مدت ۲۰ روز (تا ۲۲ خرداد) ادامه خواهد داشت و رأی‌ریزی روز جمعه ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۲ برگزار می‌شود.

در مجموع ۶۸۶ نفر ثبت‌نام کردند که حدود ۳۸ نفر، چهره شاخص سیاسی بودند و کم‌سن‌وسال‌ترین ثبت‌نام‌کننده کودکی ۹ ساله بود. که از این تعداد چهره شاخص ۹ نفر تا پیش از اتمام بررسی صلاحیتها توسط شورای نگهبان انصراف دادند و در پایان تنها اسامی ۸ نفر تأیید صلاحیت شده بعنوان نامزد نهایی (۳۱ اردیبهشت) از سوی وزارت کشور رسماً اعلام گردید.

وزارت کشور در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ نتیجهٔ احراز صلاحیت کاندیدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان را به شرح زیر اعلام کرد که از ۸ نفر دو نفر بعداً کنار کشیدند.

غلامعلی حداد عادل، محمد رضا عارف، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، حسن روحانی، سید محمد غرضی، کاندیداهای نهایی در انتخابات سال 92 بودندکه در این میان عارف و حدادعادل از انتخابات کناره گیر کردند.

تحولات و حوادث مهم:
رییس جمهور سه بار برای احراز صلاحیت مشائی خدمت رهبر انقلاب رفت .
در پی همزمانی انتخابات با آزمون‌های پایانی نیم‌سال دوم سال ۹۱–۹۲ وزارت علوم اعلام کرد از ۲۰ خرداد تا ۲ تیر آزمونی برگزار نشود.
افرادی نظیر مصطفی کواکبیان، اسفندیار رحیم مشایی و مسعود پزشکیان تایید صلاحیت نشدند.
سیدمحمد خاتمی یکی از اولین افرادی بود که به صورت تلفنی به روحانی تبریک گفته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top