آموزش و پرورش کشور، پیشران جامعه و کارمایه پیشرفت و توسعه، دانشآموزانی هستند که صحت و اتقان تربیت شان، سبب اعتلای علمی ـ عقیدتی ایران عزتمند است. دیاری کهن و بهره مند از تاریخ و فرهنگ غنی که به اسلام نبوی و ایمان علوی مزین گشته و به جاننثاری هزاران لاله گمگشته پاسداری شده است. نظام آموزش این کشور، نیازمند الگو های بومی و متناسب با فرهنگ های دینی و ملی خود است نه الگو های خارجی که کفایت لازم را نداشته و حتی موجب تخریب باور های جوانان این کشور شود.
تاریخ گواه آن است که وضع غالب قوانین و الگوهای جهانی از سوی سازمان های بین المللی در حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی، عمده به هدف حفظ منافع قدرت های بزرگ و تحقیر و اغفال دولت های دیگر است. جهانیان دانسته اند اعمال فشار های گوناگون بر جمهوری اسلامی، به سبب پیشرفت کشوری است که عرصه یکه تازی قدرت های جهان را به خطر میاندازد. هیچ دلسوز و عاقلی تعامل با کشورهای دنیا را نفی نمیکند اما برخی مسئولین نظام تعامل را به وابستگی و اظهار ضعف در مقابل خود بزرگبینان جهان میدانند و تنها راه پیشرفت را همراه شدن و هضم شدن در معادلات جهانی میپندارند.
توافق برجام در حوزه انرژی هستهای، معاهده FATF در حوزه پولی و بانکی، قرارداد IPC در فروش نفت، توافق پاریس در زمینه محیط زیست و ده ها قرارداد دیگر که ثمره تدبیر دولت یازدهم است موید خط فکری دولت مردان در نگاه پایین به بالا در جهان و قبول محدودیت های فراوان به امید کسب آبرو و دفع سایه جنگ و بهانه های واهی است و متاسفانه این تفکر مسموم به حوزه فرهنگ و نظام آموزش کشور نیز رخنه کرده است و امضای سند آموزش2030 به کارنامه پرافتخار این دولت اضافه شده است.
متن بین المللی آموزش 2030 (بیانیه اینچئون) که ذیل هدف چهارم اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و با محوریت یونسکو و مشارکت کشورها در اجلاس اینچئون کره جنوبی طرح و تایید شده است؛ دارای ابهامات، نواقص و تعارضاتی با سیاست های کلان دین و نظام مقدس ما و اسناد بالادستی مصوب دارد. از جمله در این سند بر برابری جنسیتی (Gender Equality)، آموزش های جامع جنسیتی و حتی بازبینی محتوای کتابهای درسی و آموزش پرداخته است. حال آنکه نسبت به آموزش های دینی سخنی نگفته و نسبت به آن سکولار می باشد. هرچند در این سند بر حقوق شهروندی و پرهیز از آموزش خشونت تاکید شده است، اما به تجربه معلوم است که منظور آنها از این اصطلاحات، مصادیقی چون آیات جهاد، شهادت و درس حسین فهمیده خواهد بود.
در تاریخ 25/6/1395 هیئت وزیران ایجاد کارگروه ملی آموزش به منظور هماهنگی و ارائه راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات برنامه آموزش 2030 تصویب می نمایند تا این کارگروه برنامه اجرایی و نظارتی "تحقق کامل آموزش 2030" را در سطوح ملی و استانی تهیه کند. امضای این مصوبه و ابلاغ توسط معاون اول ریاست جمهوری در شرایطی انجام می¬پذیرد که هیچ یک از نهاد های قانونی و سیاست گذار فرهنگی کشور در جریان آن قرار نمی¬گیرند و دولت اعتدال نیز سعی در اجرای شتابزده آن دارد. کافی است این نکته را نیز مدنظر داشت که طبق بیانیه اینچئون، ایران همانند سایر کشورهای پذیرنده، علاوه بر اجرای آن، متعهد به تهیه گزارش های دقیق و دوره ای از وضعیت آموزشی کل کشور و ارسال آن به یونسکو شده اند و این گزارش ها و اطلاعات می توانند مورد سوء استفاده نهادهای بین المللی و تهیه گزارش های ضد حقوق بشری علیه کشورمان گردند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان ستاد فرماندهی فرهنگ کشور در این برهه حساس تاریخی موظف است که از ثمرات انقلاب فرهنگی راسخ دفاع نماید و اجازه ورود اندیشه های غربی را به کشور ندهد. جنبش بیدار دانشجویی از فرهیختگان محترم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه می دارد که مانع از اجرای این سند ننگین در جامعه فرهنگی شود و در ابلاغ و اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پروش و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری همت گمارد. تشکل های دانشجویی و مردمی تا الغای کامل سند 2030، هر اقدامی را که برای صیانت از نظام آموزشی ایران اسلامی لازم بداند، به منصه ظهور خواهد رساند.
به امید ظهور دولت عدالت گستر جهانی به وعده ی «و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین»
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سایر تشکلهای دانشجویی و دانش آموزی نیز برای امضای این بیانیه میتوانند به اینجـــــا مراجعه کنند.