تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/03/01 - 09:12
کد خبر: 235941

مبالغ هنگفتی که شاید باورتان نشود!

پول ثبت‌نام داوطلبان غایب کنکوری چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ +جدول

پول ثبت‌نام داوطلبان غایب کنکوری چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ +جدول

معمولا درصد قابل‌توجهی از داوطلبان به دلایل مختلفی ترجیح می‌دهند که در جلسه کنکور شرکت نکنند و از طرفی هزینه و پول ثبت‌نام را پرداخت کرده‌اند و مطابق قانون پولی به آنها عودت داده نمی‌شود حال سوال اینجاست که این پول داوطلبان که مجموعا پول نسبتا زیادی می‌شود، چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: آنچه در موضوع غیبت داوطلبان در کنکور به چشم می‌آید، فارغ از موضوع وقت، هزینه‌ای است که آنها بابت شرکت در کنکور می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از نکات حاشیه‌ای کنکورهایی(آزمون سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری و...) که در سطح کشوری برگزار می‌شود تعداد حاضرین و غایبین این آزمون‌ها است. برخی به دلیل مطالعه کمتر، برخی به دلیل مشکلات و حوادث، برخی به دلیل تغییر اهداف و... امکان حضور در کنکور را پیدا نمی‌کنند و جالب آنجاست که رقم غایبین کنکوری نسبتا زیاد و قابل‌توجه است.

*** آمار داوطلبان غایب کنکوری در 3 سال اخیر
در جدول زیر تعداد داوطلبان غایب کنکوری(اعم از آزمون سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و دکتری) در 3 سال اخیر آمده است. برای مثال در آزمون کارشناسی ارشد سال 94، از تعداد داوطلبان ثبت‌نام کننده(813013 نفر)، تعداد 655 هزار و 679 داوطلب در جلسه آزمون حاضر و تعداد 157 هزار و 334 داوطلب غایب بودند. در واقع 80.65 درصد از ثبت‌نام کنندگان در جلسه آزمون حاضر و 19.35 درصد غایب بودند!

|برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید|

تعداد داوطلبان غایب کنکوری در 3 سال اخیر

*** چه کسی هزینه ثبت‌نام در کنکور را تعیین می‌کند؟
آنچه در موضوع غیبت داوطلبان در کنکور به چشم می‌آید، فارغ از موضوع وقت، هزینه‌ای است که آنها بابت شرکت در کنکور می‌پردازند. این مبلغ شاید در کنکور سراسری کمی متعادل باشد اما همین هزینه در کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری به قدری است که گاها صدای اعتراض داوطلبان را در پی دارد. برای مثال هزینه ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد سال 96(بدون دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی)، 33500 تومان بود و یا هزینه ثبت‌نام در آزمون دکتری 96، 55 هزارتومان درنظر گرفته شده بود.

لازم به ذکر است، تعرفه(هزینه) ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور، هر ساله توسط دولت تعیین و ابلاغ می‌شود.

*** تکلیف پول ثبت‌نام داوطلبان غایب چه می‌شود؟
همانطور که گفته شد معمولا درصد قابل‌توجهی از داوطلبان به دلایل مختلفی ترجیح می‌دهند که در جلسه کنکور شرکت نکنند و از طرفی هزینه و پول ثبت‌نام را پرداخت کرده‌اند و مطابق قانون پولی به آنها عودت داده نمی‌شود حال سوال اینجاست که این پول داوطلبان که مجموعا پول نسبتا زیادی می‌شود، چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ برای مثال در آزمون دکتری سال 96، 47,500 داوطلب غایب بوده‌اند که هرکدام از آنها 55,000 تومان بابت ثبت‌نام این آزمون پرداخته است، بنابراین پولی در حدود دو میلیارد و 600 میلیون تومان بلاتکلیف می‌ماند.

|برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید|

البته بخشی از این پول صرف چاپ و انتشار دفترچه آزمون خواهد شد با این حال قسمتی از آن باقی خواهد ماند که تاکنون پیرامون آن شفاف‌سازی صورت نگرفته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top