تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/03/30 - 14:18
کد خبر: 238698

کلاهبرداران این‌بار بی‌خیال دانشجویان شدند؛

خالی کردن حساب بانکی اساتید دانشگاه‌ها تا قِران آخر به سبکی خاص!

طی چند روز گذشته خبرهای عجیب و غریبی از کلاهبرداری از دانشگاهیان به خبر می‌رسد و جالب آنکه اینبار هدف کلاهبرداران، دانشجویان نیستند بلکه آنها اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها را طعمه خود کرده‌اند و با شگردی خاص حساب‌های آنان را خالی می‌کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که به نظر می‌رسید این ماجرا با توجه به اتفاقات دانشگاه تهران به پایان رسیده باشد، روز گذشته دانشگاه خواجه‌نصیر نیز از سودجویی کلاهبرداران در این دانشگاه به همان روش قبلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کلاهبرداری؛ واژه‌ نام‌آشنایی که طی چند روز گذشته از دانشگاه‌ها خبرسازی کرده است، البته هدف اصلی این‌بار کلاهبرداران نه دانشجویان، بلکه جمعی از استادان، اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه‌های کشور بوده است.

*** آغاز کلاهبرداری
همه‌چیز از اطلاعیه هفته گذشته دانشگاه علم و صنعت آغاز شد؛ این دانشگاه در اطلاعیه‌ای ضمن هشدار به وقوع سوءاستفاده از حساب‌های استادان و کارمندان دانشگاهی نوشت: «اخیرا مشاهده شده است که افرادی سودجو و کلاهبردار، با معرفی خود از طریق تماس تلفنی به‌عنوان مسئولان مالی دانشگاه، اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از دانشگاهیان با اعلام شماره‌حساب‌های جعلی با استفاده از بستر دستگاه‌های خودپرداز بانکی کرده‌اند. بنابراین، ضمن هشدار درخصوص تماس‌های احتمالی و درخواست‌های مشابه، لازم است دانشگاهیان قبل از هرگونه اقدامی از صحت هویت تماس‌گیرنده از طریق مراجعه حضوری یا تماس با تلفن‌های ثابت دانشگاه اطمینان حاصل کنند.»

*** دانشگاه تهران هدف بعدی
این اطلاعیه در همان هفته گذشته به صورت جدی در فضای رسانه‌ای و مجازی منعکس نشد تا اینکه دانشگاه تهران شنبه در اطلاعیه‌ای از هک‌شدن حساب‌های بانکی برخی از استادان این دانشگاه خبر داد. در اطلاعیه دانشگاه تهران آمده بود: «با توجه به هک‌شدن حساب برخی از همکاران عضو هیات علمی با شگرد «مکالمه تلفنی و بیان واریز اشتباه پول» در ساعات گذشته، توجه داشته باشید که این‌گونه تماس‌ها از طرف ادارات مالی دانشگاه نیست و نیازی به اقدام ندارد.
همکاران گرامی دانشگاه، در صورت دریافت تماس‌های مشابه، سریعا موارد را به اداره‌کل امور مالی دانشگاه یا اداره کل حراست گزارش دهند.»    فردای انتشار این اطلاعیه، احمد خضری مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه تهران در گفت‌وگویی با «مهر» درباره این اتفاق گفت: «در حال بررسی موضوع سوءاستفاده از حساب‌های مالی برخی از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه هستیم تا نحوه چگونگی رخ‌دادن این اتفاق تعیین شود.» او افزود: «براساس اخباری که کسب کرده‌ایم این اتفاق برای دو نفر از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه رخ داده است و در حال بررسی موضوع هستیم.»

*** دانشگاه خواجه‌نصیر طعمه بعدی
اما در حالی که به نظر می‌رسید این ماجرا با توجه به اتفاقات دانشگاه تهران به پایان رسیده باشد، روز گذشته دانشگاه خواجه‌نصیر نیز از سودجویی کلاهبرداران در این دانشگاه به همان روش قبلی خبر داد. احمد بنی‌احمدی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه خواجه‌نصیر در مصاحبه‌ای با اعلام این خبر گفت: «با یکی از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه تماس مشکوکی گرفته شد و افرادی قصد سوءاستفاده مالی از حساب شخصی وی را داشتند که از طریق پیگیری این عضو هیات‌علمی دانشگاه، این موضوع ناکام ماند.» او افزود: «این عضو هیات‌علمی پس از تماس مشکوک فردی که قصد اخاذی مالی از وی داشت، با معاونت اداری و مالی و حراست دانشگاه تماس گرفت و متوجه شد که این فرد قصد اخاذی مالی از وی را داشته است.» مدیر روابط‌عمومی دانشگاه خواجه‌نصیر تاکید کرد: «تاکنون تنها با یکی از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه چنین تماس مشکوکی گرفته شده و دانشگاه برای پیشگیری از اتفاقات احتمالی اطلاعیه‌ای صادر کرده است.»

*** سودجویان چگونه کلاهبرداری می‌کنند؟
اما قطعا اطلاع از شگرد این سودجویان می‌تواند قابل توجه باشد. یکی از قربانیان این نوع کلاهبرداری روز گذشته در مصاحبه‌ای با صبح نو در تشریح شگرد سودجویان که در دانشگاه صنعتی اصفهان رخ داده است، گفت: «‌فرد کلاهبردار با شماره داخلی یکی از کارمندان دانشگاه تماس گرفته و ادعا می‌کند که مدیر امور مالی دانشگاه است،؛ نام مدیر امور مالی را هم به‌عنوان نام خودش مطرح می‌کند. او در این تماس تلفنی می‌گوید حین انتقال پول‌ها در بخش امور مالی چند رقم در شماره‌حساب‌ها اشتباه شده و 180 میلیون ریال به حساب شما واریز شده است که باید این رقم را بازگردانید. کارمند دانشگاه حساب خود را چک می‌کند ولی خبری از 180 میلیون ریال نیست. بنابراین به فرد کلاهبردار که البته خود را مدیر امور مالی معرفی کرده بوده، این مساله را اطلاع می‌دهد ولی فرد کلاهبردار می‌گوید برای انتقال وجه، زمان صرف می‌شود بنابراین از کارمند دانشگاه می‌خواهد که به‌دلیل عدم تاخیر در حساب‌های دانشگاه، 180 میلیون ریال به حساب وی واریز کند. کارمند دانشگاه برای پرداخت این وجه به سراغ حسابدار دانشگاه می‌رود و از وی می‌خواهد 180 میلیون ریال از حساب دانشگاه به وی بدهد تا پول مدیر مالی پرداخت شود. فرد کلاهبردار به کارمند دانشگاه می‌گوید که در زمان انتقال وجه از خودپرداز به‌جای شماره کارت یک کد وارد کند، فرد این کد را وارد می‌کند و تمام موجودی کارت یکجا برداشت می‌شود. اما پس از پیگیری‌ها مشخص می‌شود که آن فرد مدیر امور مالی دانشگاه نبوده بلکه فردی از یک شهر دیگر این کار را انجام داده است.»

*** مراقب باشید
محمد قربان‌دکامین، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با فرهیختگان، ضمن هشدار به این اتفاق و موارد مشابه از کارمندان و استادان دانشگاهی خواست، تماس‌هایی که از خط‌های شماره همراه گرفته می‌شود ملاحظاتی را لحاظ کنند. او گفت: «مواردی که اعلام شده، سودجویی از استادان دانشگاه نبوده است و موارد گزارش‌شده کارمندان دانشگاهی هستند.»

منبع: فرهیختگان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top