تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/08 - 16:43
کد خبر: 242199

کافه‌داری با کتاب

کافه‌داری با کتاب

از ماه رمضان شروع به آماده‌سازی این فضا کردیم؛ حوض و هر چیزی که در این فضا می‌بینید با کمک همه دوستانی آماده شده که در این فضا کار می‌کنند. اینجا علاوه‌بر کافه قرار است پاتوقی باشد برای جلسات فرهنگی از جمله شب شعر، شب طنز و رونمایی کتاب

خبرنامه دانشجویان ایران: کافه فیروزه که اسمش به نوع دکوراسیون داخلی آن هم بسیار می‌آید، کافه جدیدی است که توسط چند جوان محله فرجام افتتاح شده است؛ کافه‌ای برای اهالی فرهنگ و هنر انقلاب.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فرهیختگان آنلاین، این روزها گوشه‌گوشه شهر پر از کافه‌های مختلف است که با منوهای متنوع خستگی را از دل مشتریان بیرون می‌کنند. کافه‌دارها به دنبال این هستند تا در یک ساعتی که مشتری در کافه‌شان نشسته است، از محیط لذت ببرد تا برای بار اول و آخرش نباشد که به آنجا سر می‌زند و مشتری همیشگی کافه شود.

در کافه فیروزه صدای آب حوض کوچک وسط کافه و رنگ فیروزه‌ای که همه جا را پر کرده، محیط را دلنشین و چشم‌نواز کرده است، به‌طوری که ناخودآگاه می‌خواهی دور تا دور این کافه خاص را بگردی.

ورودی کافه با عکس‌های مختلفی از شهدا تزئین شده است؛ عکس‌هایی از شهدای هسته‌ای، شهدای امر به معروف، شهدای دفاع مقدس، عکسی از امیرکبیر هم در بین عکس‌ها به چشم می‌خورد. آنقدر عکس‌های جالب روی دیوار در کنار هم چیده شده است که هرکسی وارد کافه می‌شود، می‌خواهد چند دقیقه‌ای را کنار عکس‌ها بایستد.

کافه فیروزه که اسمش به نوع دکوراسیون داخلی آن هم بسیار می‌آید، کافه جدیدی است که توسط چند جوان محله فرجام افتتاح شده است؛ کافه‌ای برای اهالی فرهنگ و هنر انقلاب.

محمدرضا ربیعی، یکی از مدیران این کافه درباره چرایی برپا کردن این کافه می‌گوید: «در تهران چند جایی مانند این کافه افتتاح شده است که فضایی مخصوص خانواده‌های مذهبی دارد تا در آن به راحتی رفت و آمد کنند. از سال گذشته به ذهن‌مان رسید که می‌توانیم در شرق تهران هم این فضا را ایجاد کنیم، برای همین با مسئولان سرای محله فرجام صحبت کردیم تا فضایی را در اختیار ما بگذارند.»

ربیعی می‌گوید: «از ماه رمضان شروع به آماده‌سازی این فضا کردیم؛ حوض و هر چیزی که در این فضا می‌بینید با کمک همه دوستانی آماده شده که در این فضا کار می‌کنند. اینجا علاوه‌بر کافه قرار است پاتوقی باشد برای جلسات فرهنگی از جمله شب شعر، شب طنز و رونمایی کتاب.»

ربیعی درباره هدف اصلی‌اش از افتتاح کافه فیروزه می‌گوید: «برنامه‌های فرهنگی این منطقه شاید در مساجد یا در مراکز فرهنگی از جمله فرهنگسراها برگزار می‌شد اما اگر این برنامه‌ها گرد یک مرکز تفریحی مثل همین کافه برگزار شود باعث هم‎افزایی و تاثیرگذاری بیشتر می‌شود. این کار باعث می‌شود که کارهای فرهنگی و تفریحی با یکدیگر ادغام شوند. در مراسم افتتاحیه هم همین کار را کردیم؛ از همه کسانی که می‌شناختیم در حوزه فرهنگی فعالیت دارند دعوت کردیم تا ضمن آشنایی با این مکان، آن را برای پاتوق فرهنگی خود در نظر بگیرند.» صدای موسیقی آرام و بیکلامی در فضای کافه پیچیده است. از او می‌پرسم برای موسیقی هم برنامه خاصی دارید، می‌گوید: «برنامه خاصی برای موسیقی نداریم اما ترجیح‌مان این بود که موسیقی بی‌کلام داشته باشیم تا برای همه قشرهایی که به کافه می‌آیند مناسب باشد؛ اما شاید بعدها فکری هم برای موسیقی زنده و با کلام کنیم.»

طاقچه‌های کوچکی دور تا دور کافه تعبیه شده و روی آن کتاب‌های کوچک و بزرگ گذاشته شده است؛ ربیعی در مورد این کتاب‌ها می‌گوید: «چون در کافه‌ها افراد شاید برای یک یا چند ساعت حضور دارند، تصمیم گرفتیم کتاب‌هایی در این فضا داشته باشیم تا اگر خواستند آنها را مطالعه کنند. محتوای کتاب‌ها بیشتر دفاع مقدسی و مذهبی است ولی همه نوع کتابی در قفسه‌ها داریم.»

کافه فیروزه فقط محفلی برای خانواده‌های مذهبی نیست و همه می‌توانند از این مکان استفاده کنند، ربیعی می‌گوید: «در این سه چهار روزی که کافه افتتاح شده فقط افراد مذهبی به کافه رفت و آمد نداشته‌اند. یکی از اهداف ما با توجه به اینکه کافه در سرای محله واقع است، جذب خانواده‌ها و نوجوانان است. در این فضا محدودیتی برای ورود افراد نداریم؛ کافه‌های دیگری که مثل ما درفضای تهران هستند شاید محدودیت‌هایی داشته باشند اما ما این‌گونه نیستیم.» کافه فیروزه در خیابان فرجام بین چهارراه خاور و ولیعصر واقع شده است. این مکان محفلی است برای همه خانواده‌ها، جوانان و نوجوانانی که علاقه‌مند به فرهنگ و هنر هستند. محلی برای دوستی و نزدیکی هرچه بیشتر مردم با هنر و کتاب.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top