تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/15 - 18:52
کد خبر: 242690

در اعتراض به طرح جذب بیمارستانی پرستار صورت گرفت؛

تجمع بی سابقه دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌های سراسر کشور

تجمع بی سابقه دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌های سراسر کشور

طرح تربیت پرستار بیمارستانی این روزها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. مسئله ای که اعتراض های گوناگون دانشجویان پرستاری را به دنبال داشت. در گام اول این اعتراضات دانشجویان، در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت. حال دانشجویان دانشگاه ها دست به تجمع در سراسر کشور زده اند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز یکشنبه پانزدهم مرداد،یکی از کم سابقه‌ترین تجمعات دانشجویی در اعتراض به طرح پرستار بیمارستانی وزارت بهداشت برگزار شد. تجمعی که در یک شهر و شهرستان منحصر نشد و اغلب استان‌های کشور شاهد اعتراضات گسترده دانشجویان پرستاری به این طرح بود.

طرح تربیت پرستار بیمارستانی چیست؟
طرح تربیت پرستار بیمارستانی این روزها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. مسئله ای که اعتراض های گوناگون دانشجویان پرستاری را به دنبال داشت. در گام اول این اعتراضات دانشجویان، در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت. موج توئیتری «نه به تربیت پرستار بیمارستانی» که گزارش آن را در اینجا می توانید بخوانید، اولین هشدار به مسئولین وزارت بهداشت بود.

سید امین قوی پنجه یکی از دانشجویان معترض و شرکت کننده در تجمع امروز، در پاسخ به سوالات خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران گفت: «ماجرا از این قرار است که وزارت بهداشت دو سه سالی است، قصد اجرای طرح پرستار بیمارستانی را دارد. این طرح در شرایطی مورد حمایت وزارت بهداشت است که دانشجویان پرستاری چهارسال درس خوانده‌اند و 148 واحد اعم از واحدهای تئوری و عملی را گذرانده‌اند و نهایتا پرستار شده اند؛ در حالیکه پرستاران بیمارستانی پس از گذراندن دوره یک ساله و بدون گذراندن واحدهای تئوری به عنوان پرستار وارد بیمارستان می‌شوند. از نظر او، این روش کاملا منسوخ شده که یک پرستار تنها با گذراندن آموزش‌های عملی به کار در بیمارستان مشغول شود. و در صورت تحقق این مسئله یک عقبگرد تاریخی در جامعه پرستاری را شاهد خواهیم بود.

طرح تربیت پرستار، جان مردم را به خطر می اندازد
دانشجویان معترض به طرح تربیت پرستار بیمارستانی معتقدند که این طرح جان مردم را به خطر می اندازد. از نظر این دانشجویان اینکه حدود 1300 نفر صرفا به دلیل انتخاب رشته در دفترچه کنکور، وارد 15 بیمارستان بشوند و شروع به کار کنند، باعث خواهد شد تا جان مردم به خطر بیافتد.

در همین راستا، هیئت مدیره نظام پرستاری تهران طی بیانیه ای نوشت:«این یک تهدید جدی است، وزارت بهداشت با نادیده گرفتن مصالح سلامت جامعه و بدون توجه به سلامت مردم، به جای تقویت آموزش آکادمیک و تربیت پرستارانی با دانش هرچه بیشتر، طی یک عقب گرد فاجعه آمیز، سعی در کاهش سطح علمی وکیفیت اموزشی و در نهایت حذف پرستاری آکادمیک نموده استاین، نهایت بدعهدی است، دولتی که با شعار؛ به عقب باز نمیگردیم؛ از جامعه رای گرفته، ولی عده ای بصورت هدفمند از همین دولت بخواهند پرستاری را به یکصد سال قبل باز گرداند. علی رغم اینکه در تمام جلسات و مذاکرات با نمایندگان وزارت و مجلس، بر غیر واقعی بودن کمبود پرستار تاکید شده است، اما چه حاصل که وقتی اصل بر دشمنی باشد هزار راه روشن فایده ای ندارد و هدف به بیراهه رفتن است.»

به گفته شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار، مسئولین وزارت بهداشت بر این باورند که پرستاران نیازی به تحصیلات آکادمیک ندارند و صرفا همین که پرستاران، آمپول زدن و گرفتن فشار و ... را یاد بگیرند کفایت می کند.

این صحبت شریفی مقدم با تایید دانشجویان همراه شد تا جایی که یکی از دانشجویان به خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران گفت: ریسک این طرح از جهت پزشکی نیز بسیار زیاد است چرا که 80 واحدی که دانشجویان پرستاری بصورت تئوری می‌گذرانند در جهت تامین سلامت بیمار است و علم بیشتر دانشجویان پرستاری موجب مهارت بیشتر آنها نسبت به پرستاران بیمارستانی می‌شود.

هیئت مدیره نظام پرستاری نیز در این خصوص معتقد است:

«وزارت بهداشت با نادیده گرفتن مصالح سلامت جامعه و بدون توجه به سلامت مردم، به جای تقویت آموزش آکادمیک و تربیت پرستارانی با دانش هرچه بیشتر، طی یک عقب گرد فاجعه آمیز، سعی در کاهش سطح علمی وکیفیت اموزشی و در نهایت حذف پرستاری آکادمیک کرده است.»

طرحی که آینده پرستاران را نابود می‌کند
منتقدان طرح تربیت پرستار بیمارستانی می گویند این طرح، آینده پرستاران را هم به خطر می اندازد؛ زیرا بر طبق آن، فرد آموزش دیده، در بیمارستانی جز بیمارستان محل آموزش، نمی تواند مشغول به کار شود. اما موافقان طرح تربیت پرستار می گویند که این طرح باعث خواهد شد تا کمبود پرستار جبران شود؛ این در حالی است که بر طبق آمار، حدود 20 هزار پرستار تحصیل کرده ولی بیکار در کشور وجود دارد.

یکی دیگر از دانشجویان معترض در پاسخ به سوالی در رابطه با علل اجرای چنین طرحی از سوی وزارت بهداشت گفت: سیستم بهداشت کشور با کمبود چیزی حدود 120000 پرستار مواجه است و از این طریق می‌خواهند این کمبود را جبران کنند. این تلاش برای جبران کمبود تعداد پرستار در بیمارستان‌ها در حالی رقم می‌خورد که عذر اغلب دانشجویان پرستاری پس از اتمام طرح دو ساله پایان تحصیل از بیمارستان خواسته می‌شود و پرستاران به بهانه عدم نیاز به پرستار مجبور به ترک بیمارستان می‌شوند.

سوالاتی که بی جواب ماند
حال پس از گذشت چندین هفته از این اعتراضات، هنوز سوال های دانشجویان بی پاسخ مانده است. آنها از مسئولین وزارت بهداشت، می پرسند که چه چیزی جای خالی 80 واحد تئوری مرتبط با سلامت بیمار را پر خواهد کرد؟ قرار است چگونه مدر ک پرستاری به این افراد داده شود و چه چیزی سلامت بیماران را در این طرح تضمین می کند؟

همه این سوالات با سکوت وزیر بهداشت مواجه شد؛ البته قاضی زاده، وزیر بهداشت، با پاسخی مبهم رو به رو شد و او گفت، این خبر بد رسانه ای شده است.

در ادامه تصاویر این اعتراض دانشجویی را مشاهده می کنید: 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/05/16 - 10:32

آخه این چه وضعشه؟
مگه اونایی که توی رشته ی پرستاری درس خوندن از اونایی که فقط یه سری دروس تئوری می گذرونن چی کم دارن که به جای فارغ التحصیل های این رشته دارن کارآموزها رو جذب می کنن؟
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top