تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/06/23 - 09:59
کد خبر: 245393

۵ خبر مهم درباره مراسم اربعین؛

تسهیلات و محدودیت‌های دانشجویان برای مراسم «اربعین ۹۶» +جدول

در این گزارش قصد داریم آخرین اخبار و تحولاتی که درخصوص مراسم پیاده‌روی اربعین سال 96 صورت گرفته را منعکس کنیم تا دانشجویان و سایر اقشار با آگاهی بیشتری مقدمات سفر اربعین را انجام و با خیال آسوده‌تری روادید خود را تهیه نمایند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حدود 50 روز دیگر موسم اربعین فرا می‌رسد و باز هم جوانان ایرانی و علی‌الخصوص دانشجویان، به عنوان شاخص‌ترین چهره‌های این کنگره عظیم، با حضور پرشور خود در کشور عراق، مسیر نجف تا کربلا با پای پیاده طی خواهند کرد. حضور دانشجویان در مراسم اربعین همواره با خاطراتی شیرین همراه بوده است، به طوری که آنها هر ساله برای حضور مجدد در این مراسم بزرگ لحظه‌شماری می‌کنند و البته دغدغه‌های بسیاری همچون وضعیت نظام وظیفه، عدم صدور مجوز خروج و غیره آنها را آزرده‌خاطر می‌کند، اما دانشجویان خوب می‌دانند که مزایای این سفر معنوی آنقدر زیاد است که دوندگی برای رفع و رجوع مشکلات پیش روی آن هم ارزش و هم اجر دارد.

گفتنی است ستاد اربعین دانشگاهیان که وظیفه ساماندهی سفرهای اربعین دانشگاهیان را به عهده دارد، زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین کشور است و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت، معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و سازمان بسیج دانشجویی عضو این ستاد هستند.

در این گزارش قصد داریم آخرین اخبار و تحولاتی که درخصوص مراسم پیاده‌روی اربعین سال 96 صورت گرفته را منعکس کنیم تا دانشجویان با آگاهی بیشتری مقدمات سفر اربعین را انجام دهند.

* اطلاعاتی درباره سفر اربعین 96
در جدول زیر اطلاعاتی درباره سفر اربعین 96 ارائه شده است:

|برای مشاهده اندازه اصلی تصویر روی آن کلیک کنید|

*** تسهیل خروج دانشجویان برای زیارت اربعین
براساس روال سازمان نظام وظیفه هر دانشجو ملزم است جهت خروج از کشور و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین 96، مبلغ 3 میلیون تومان به عنوان ودیعه پرداخت کند. طبق توافق‌نامه ستاد اربعین دانشجویان مقرر شد دانشجویانی که در سامانه جامع ستاد اربعین دانشجویی(سامانه بسیج دانشجویی) ثبت‌نام کنند، فقط مبلغ 100 هزار تومان را جهت خروج از طریق این سامانه به حساب بانک قوامین پرداخت کنند و مجوز خروج از کشور جهت حضور در پیاده‌روی اربعین را دریافت نمایند.

معاون مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در این باره گفت: مشمولانی که قصد تشرف به عتبات عالیات در اربعین حسینی سال 96 را دارند می‌توانند از اوایل محرم برای دریافت مجوز خروج از کشور اقدام کنند، تا با ازدحام مواجه نشوند. وی ادامه داد: برابرتفاهم صورت گرفته، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه محل تحصیل، فرم‌های مربوطه را تکمیل و با ضمانت آن، مجوز خروج از کشور دریافت کنند.

لازم به ذکر است، سامانه ستاد اربعین دانشجویان توسط سازمان بسیج دانشجویی طی هفته‌های آتی راه‌اندازی خواهد شد و جزئیات نحوه ورود به سایت و اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

*** امکان حضور خواهران در پیاده‌روی دانشجویی اربعین
هرساله یکی از دغدغه‌های دانشجویان دختر و خانواده‌های آنها دشوار بودن شرایط برای حضور بانوان در مراسم پیاده‌روی اربعین است. البته این نگرانی بی‌دلیل نیست و با توجه به شرایط کشور عراق و همچنین مناسب نبودن امکانات آن، بهتر است بانوان در سایر ایام سال به کربلای معلی مشرف شوند. با این حال، با تلاش و پیگیری‌های قرارگاه نور بسیج دانشجویی و ستاد اربعین دانشجویان، امکان حضور خواهران در برنامه پیاده‌روی اربعین مهیا شده است.

دانشجویان توجه داشته باشند که ثبت‌نام فقط از طریق دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

*** جزئیات وام 1 میلیون تومانی به دانشجویان
جلسه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان با حضور رئیس صندوق رفاه دانشجویان، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و درمان، رئیس سازمان بسیج دانشجویی، نمایندگان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه فرهنگیان، جهاد دانشگاهی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای، نماینده ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و نماینده ستاد مرکزی اربعین برگزار و مقرر شد در آستانه اربعین حسینی و به منظور حمایت از دانشجویان و حمایت از این اقدام معنوی و فرهنگی به دانشجویان متقاضی به صورت وام دانشجویی عتبات عالیات ویژه، به دانشجویان مجرد 10 میلیون ریال و دانشجویان متأهل 15 میلیون ریال پرداخت شود.

لازم به ذکر است که تاکنون جزئیات بیشتری درباره این وام دانشجویی که قرار است از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تامین شود، منتشر نشده است.

*** نرخ پروازهای اربعین مشخص شد
در جلسه مشترک انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی، مقرر شد در راستای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه نرخ بلیت پروازهای اربعین، قیمت‌ بلیت‌ها امسال نیز طبق روال هر سال تکلیفی و مشخص باشد. در این راستا سقف نرخی برای مقطع زمانی سفرهای اربعین مشخص شد، روز اربعین امسال 18 آبان‌ماه است بنابر‌این برای پروازهای تاریخ 13 آبان تا 22 آبان سقف نرخی مشخص شد.

با وجود تصمیمات اتخاذشده در راستای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه نرخ بلیت پروازهای اربعین، اما تجربه سالیان گذشته نشان داده است که بازار سیاه پروازها و همچنین حمل و نقل جاده‌ای، جزء لاینفک مراسم اربعین است.

در ادامه جدول نرخ پروازهای اربعین 96 را مشاده می‌کنید:

*** لغو ویزای اربعین شایعه است
راجح صابر الموسوی سفیر جمهوری عراق در مراسم آغاز صدور ویزا برای زائران اربعین حسینی که در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، گفت: از زائران ایرانی می‌خواهم به شایعه‌ها توجهی نکنند و بدانند که بدون داشتن روادید و گذرنامه، عبور از مرزها در ایام اربعین غیرقانونی بوده و امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: با توجه به روابط گرم موجود میان دو کشور، مانند قبل در تلاش هستیم تا هیچ زائر ایرانی بدون اخذ ویزا به مرز نرسد چرا که امکان خروج از مرز بدون دارا بودن ویزای عراق وجود ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top