تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/07/20 - 10:57
کد خبر: 247665

واکنش دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی به تصمیم نهایی آمریکا درباره برجام:

آرامــش قــبل از طــوفان

آرامــش قــبل از طــوفان

طبق اعلام قبلی کاخ سفید، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا 12 اکتبر (20 مهرماه)، موضع دقیق و رسمی خود را در قبال توافق هسته ای بین ایران کشور های 5+1 موسوم به برجام اعلام خواهد کرد. ترامپ خود نوید این مصاحبه را از قبل داده بود و گفته بود که سکوت اش در قبال این موضوع قبل از این مصاحبه آرامش قبل از طوفان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سارا سندز سخنگوی کاخ سفید درباره این عبارت ترامپ گفته بود «همان طور که ترامپ گفته، ما هیچ گاه از قبل نمی گوییم قصد انجام چه کاری داریم و بنابراین، باید منتظر بمانیم و ببینیم چه می شود.» روزنامه واشنگتن پست هم گزارش هایی مبنی بر تصمیم ترامپ برای خودداری از تایید پایبندی ایران به برجام و ارسال پرونده توافق به کنگره ارائه داده است. در همین زمینه اکثر رسانه های امریکایی درباره مصاحبه 12 اکتبر ترامپ در قبال ایران متفق القول هستند که کلیدی ترین قسمت این مصاحبه آن است که این توافق بر اساس منافع ملی امریکا نیست. البته در چند روز گذشته مقامات و مسئولین کشور از جمله رییس جمهور، وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه پاسداران واکنش هایی به مواضع احتمالی ترامپ در قبال ایران و برجام داده اند.

حالا در کمتر از یک روز مانده به انجام این مصاحبه به سراغ فعالین دانشجویی رفتیم و نظرات آن ها را درباره این موضوع جویا شدیم.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی: ترامپ به دنبال تعریف یک بازی جدید است
محمد جواد معتمدی نژاد، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: «اصل بازی تغییر رفتار ایران است. ترامپ آمده است میگوید کارهای اوباما به درد نمیخورد، چرا؟ چون میخواهد بازی خودش را تعریف کند. بازی جدید چیست؟ این است که میخواهد با استفاده از مسئله موشکی به دنبال تغییر رفتار ایران باشد. شیوه بازی هم این است که عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند. در این صورت تحریم ها برمی‌گردد و ایران چاره ای جز پذیرش آن ندارد، چراکه در صورت اعلام شکایت، طبق مکانیسم ماشه تحریم‌ها به کلی برمی‌گردد.

وی افزود: ترامپ یک یانکی است، می‌خواهد همه‌چیز را بگیرد، هر کاری هم بکند در این مسیر است. تمدن آمریکایی روی کوهی از جنازه‌های مردم جهان است. آدم مستکبر حد یقف ندارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در اینجا باید ببینیم آیا برجام یک عقب‌نشینی تاکتیکی است یا عقب‌گرد استراتژیک؟  نباید به حالت دوم برویم. شواهدی وجود دارد که ممکن است قدری بر حالت دوم دلالت کند. مثل مذاکرات حقوق بشری، F.A.T.F، I.P.C و بحث‌های موشکی. نگرانی مهم این است که به این واسطه مسیر انقلاب عوض شود. برجام را نباید به‌عنوان یک قرارداد صرفاً فنی دید، بلکه بحث خیلی کلان‌تر از این‌هاست.»

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: چطور زمان امضای برجام، آمریکا کدخدا بود اما حالا نه!
محمد رضا گلرو مفرد، دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل درباره پیامد های احتمالی خروج امریکا از برجام گفت: خروج امریکا از برجام می‌تواند به بی اعتباری امریکا در جهان منجر شود و دیگر نمی تواند با این حربه که کشوری را تحریم و سپس در مذاکره از آن امتیاز بگیرد کار خود را پیش ببرد. قطعا خروج امریکا از برجام برایش هزینه زا است چرا که هم روابطش با کشورهای اروپایی را خدشه دار می کند و هم در سطوح کختلف بین المللی  وجهه خود را از دست می دهد.

این فعال دانشجویی درباره مواجهه جمهوری اسلامی با خروج احتمالی ترامپ و امریکا از برجام هم گفت: اگر امریکا بخواهد از برجام خروج بکند، جمهوری اسلامی باید واکنشی صریح و قاطع نسبت به این مواضع امریکا نشان دهد و تکلیف خود را این قرارداد مشخص بکند.

وی درباره مواضع دولت یازدهم درباره گمانه زنی های موجود از خروج امریکا اضافه کرد: چه طور زمانی که می‌خواهند برجام را امضا کنند، امریکا می‌شود کدخدا و جلسات خصوصی و فوق العاده‌ای با آن ها برگزار می‌شود و از باقی کشورهای اروپایی 5+1 متمایز می‌شود ولی حال که بحث احتمال خروج امریکا از برجام مطرح شده، امریکا فقط یکی از 6 کشوری است که در توافق هسته‌ای حضور دارد. این سیاست های دوگانه باعث می‌شود که ایران ضربه‌های سختی از این معاهده بخورد و دولتمردان جمهوری اسلامی باید مواضع هوشمندانه ای نسبت به این موضوع بگیرند.

دبیر دفتر تحکیم وحدت: امپراطوری رسانه‌ای غرب اجازه نمی‌دهد چهره آمریکا در مذاکرات خدشه‌دار شود
اسماعیل کوهی مقدم، دبیر دفتر تحکیم وحدت در این باره گفت: مسئله این است که یک روندی در سیاست خارجی ایالات متحده وجود دارد که سعی می‌کنند آقای ترامپ که در حال حاضر رییس جمهورِ جمهوری خواه در امریکا هست را یک کشور بدون منطق و دیوانه معرفی کنند. استراتژی ای که در رابطه با کشورهای دیگر هم قبلا استفاده شده است. اما آن چه که از فضای سیاست خارجی دولت آقای روحانی مشخص است به این جمع بندی می‌رسیم که امریکا می تواند در توافق هسته‌ای از این حربه دوباره استفاده کند. در واقع رویکرد اصلی ایالات متحده در حال حاضر چنین رویکردی نسبت به جمهوری اسلامی دارد.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی در این رابطه به شخص آقای روحانی بر می گردد. آقای روحانی4 سال و نیم هزینه کشور را صرف مسئله برجام کرده است. در قدم نخست ایشان باید حداقل نسبت به 4 سال نخست نسبت به افکار عمومی و افکار نخبگانی پاسخگو باشد. ایشان باید پاسخ دهد رویکرد جمهوری اسلامی و دولت ایشان در این 4 سال چه بوده و چه دستاوردی را به دنبال داشته است و با چه منطقی مذاکرات را ادامه می دادند. تحلیل بنده از این موضوع آن است که از آنجایی که آقای روحانی در سال 82 و 83 مسئول پرونده هسته ای در مذاکره با 3 کشور اروپایی بود و سرانجام آن مذاکرات به شکست انجامید، حال به دنبال یک تجربه مثبت در فضای سیاسی کشور هستند. ایشان برای آن که به جامعه نشان دهند که یک فرد همیشه شکست خورده در مذاکره آن هم با کشور های خارجی نیستند، باید دستاورد های خود را در برجام نشان دهند و اصرار زیادی برای  دستاورد سازی از برجام دارند.

کوهی مقدم در ادامه درباره مواضع رییس جمهور کشور بعد از نقض های چند باره دولت ترامپ گفت: آقای روحانی ادعا داشتند که بعد از نقض های برجام، توانستند به افکار عمومی نشان دهند چه کسی دارد خلاف قوانین بین المللی و خلاف عرف بین المللی عمل می کند. در حالی که ایشان توجهی به این موضوعی ندارند که تزریق این طرز تفکر به افکار عمومی به هیچ وجه از طریق مذاکره اتفاق نخواهد بلکه از طریق رسانه ها به وجود خواهد آمد. در واقع امپراطوری رسانه ای غرب این اجازه را نمی دهند که آنچه که جمهوری اسلامی می خواهد از چهره امریکا به جامعه جهانی ارائه کند، بازتاب داشته باشد و این مسئله یک موضوع کاملا رد شده ای است.

وی در پایان درباره ادعای رییس جمهور درباره همراهی کشور های اروپایی با ایران در مسئله برجام هم گفت: رویکرد 3 کشوری-آلمان، انگلیس و فرانسه- که ادعای پایبندی به برجام را دارند را ببینید. واضح است مواضعی که این کشور ها در قبال ایران دارند، صرفا با یک بده بستان امتیازی و یک معامله ای که با امریکا دارند موضع آنها برخواهد گشت و شاهد مواضع هماهنگ اروپایی ها و امریکا باشیم.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: فرصت خوبی است که آمریکا پرستان، ماهیت واقعی آن را ببینند
حسین اخگرپور دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: باید ببینیم چه تفکری کشور را به این سمت هل داد. توافقی که به فرموده مقام معظم رهبری باید خطوط قرمز ها در آن رعایت می‌شد ولی نشد و نهایتا یک قرار داد ننگین امضا شد، حالا باید امضا کنندگان آن از مردم عذرخواهی کنند. ماهیت امریکا مشخص است. چه جمهوری خواه باشد چه دموکرات، هر دو مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند. هر از گاهی شاید تمایل به جناح‌های خاصی در داخل کشور داشته باشند اما مخالفتشان با اصل نظام جمهوری اسلامی است.

وی درباره نقش ترامپ در برجام گفت: «در حال حاضر ترامپ درفضای پسا برجام یک نقش قلدرمآبانه را ایفا می کند. اگر ما بخواهیم از منظر سیستمی این موضوع را بررسی کنیم، به راحتی می توان فهمید که ترامپ و هم پیمانان غربی اش به بهانه های مختلف از برجام گرفته تا موضوعات دیگر فشار های محیطی را علیه جمهوری اسلامی بیشتر کنند تا بتوانند موج سازی های اجتماعی علیه کشور ایجاد کنند.

وی در ادامه گفت: «از ابتدای امضای توافق، چه روح و چه جسم برجام نقض شد. هر از گاهی به بهانه های مختلف افراد حقیقی و حقوقی و سازمان ها و ارگان های مختلف را در لیست تحریم خود قرار دادند. در آن زمان دستگاه دیپلماسی کشور باید عزتمندانه و مقتدرانه وارد عمل می شد تا حساب کار دست طرف غربی می آمد تا امروز ترامپ نتواند همچنین ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی بکند و حرف از خروج امریکا از برجام بزند. اگر دولتمردان کشورمان از ابتدا موضع سخت و قاطعی را علیه امریکا داشت کار به اینجا کشیده نمی شد. اگر امریکا بخواهد از برجام خارج شود، تاوان این بی خردی آن ها را نه تنها خود امریکا بلکه کشور هایی که در انعقاد این قرارداد دست داشتند باید بدهند. چرا که برجام به مانند یک انسان است. وقتی یک فرد دزدی می‌کند، نمی توان گفت که وی فقط با دست راستش دزدی کرده و باقی اعضا و جوارح او بی گناه هستند. اصل آن تفکری است که آن فرد را وادار به دزدی کرده است و باید آن تفکر جریمه این دزدی را بدهد.

اخگرپور درباره مواجهه صحیح جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع باید داشته باشد، گفت: ما باید به همان فرموده امام خمینی(ره) رجوع کنیم که فرمودند نه شرغی نه غربی، جمهوری اسلامی. در این میان تفاوتی هم بین روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و ... وجود ندارد. مشکل اصلی جریان انقلاب اسلامی با تفکر تمامیت خواه و خوی استکباری امریکایی هاست. حالا فرصت خوبی است که امریکا پرستان داخلی، ماهیت واقعی امریکا را ببینند. امروز باید جریانی که در مجلس شورای اسلامی برجام را در 20 دقیقه تصویب کرد و افرادی که اجازه بیان انتقاد به منتقدان این توافق را نمی دادند در پیشگاه ملت عذرخواهی کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات: حساب بازکردن روی کشوری که برای انقلاب دندان‌تیز کرده، خیال خامی است
محمدرضا آبدار مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت: ترامپ که بارها در سخنرانی هایش اذعان کرده که برجام بدترین توافقی بوده که امضا شده و با پیش بینی وزیر امور خارجه کشور خودمان؛ ترامپ به این توافق پایبند نخواهد ماند و سیاست غیرقابل پیش بینی بودن را پیش گرفته که هر آن ممکن است تصمیمی عجیب و غریب اتخاذ کند...کنگره  آمریکا هم که با تصویب تحریمهای داماتو که به گفته خودِ وزیر امور خارجه نقض صریح برجام است این توافق را نه تنها نقض کرد که هویت واقعی خودش را دوباره نشان داد. هیچ کدام از تحریمها لغو نشده و دولت که تا کنون مسبب تمام مشکلات کشور را تحریمها می‌دانست که فقط با توافق حل خواهند شد؛ حال سیاست مظلوم نمایی را در پیش گرفته و با ابراز به خالی بودن خزانه خودش را از پیگیری امور تبرئه می‌کند.

ساده انگاریست که با نادیده گرفتن توان و سرمایه های داخلی و پشت پا زدن به اقتصاد مقاومتی و چشم دوختن به دشمنان ۴۰ ساله مان صبر کنیم و فرصت دهیم تا امثال ترامپ که سرمایه داری بدون هیچ تجربه کار سیاسی است که حتی خودِ مردم کشورش هم بعضا او را قبول ندارن و از سیاست‌های ناگهانی‌اش و تصمیمات گاهاً احمقانه‌اش به ستوه آمده‌اند و تحلیل گران پیش بینی می‌کنند با افزایش موج نارضایتی مردم آمریکا از او ادامه کارش دشوار خواهد بود و آبروی آمریکا را در جهان برده؛ توافق را تایید یا رد کند. این خیال خام مدتهاست رنگ باخته و صحبت دیروز و امروز ترامپ و امثالهم‌ دردی را دوا نخواهد کرد. حساب باز کردن روی حرف کشوری که دندان تیز کرده تا این درخت تنومند شده ی انقلاب و اسلام را در غفلتی از ریشه بزند حماقت و جفاییست که چند سالی طول میکشد تا جبران شود.»

* گزارش از محسن تاجیک

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top