تاریخ انتشار: شنبه 1396/07/22 - 10:07
کد خبر: 247793

با اعلام عدم تایید برجام از سوی ترامپ

مهر تایید کارشکنی آمریکا و واکنش‌های جهانی

مهر تایید کارشکنی آمریکا و واکنش‌های جهانی

برجام عملا توسط رئیس جمهور آمریکا پاره شد و با اعلام عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای به صورت یکجانبه از آن خارج شده هرچند این تصمیم دو ماه دیگر ظاهرا عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، چهل سال آمریکا بارها سیاست های خصمانه ای علیه ایران اعمال کرده بود ولی  در دوره هایی مانند دوره اوباما سعی کرد با سیاست نرم پیش برود و همین سیاست فریبکارانه بود که برخی را در داخل ایران به گمان کنار نهادن سیاست تغییر رژیم در کشور، در مدار ارتباط و کدخدامنشی واشنگتن قرار داد.

با روی کار آمدن ترامپ همه هاله های بزک کننده آمریکا به کناری رفت و در سخنرانی خود علیه برجام و ایران هیچ جای شکی باقی نگذاشت که آمریکا تا زمان نابودی ایران هرگز دست از خصومت هایش برنخواهد داشت.

دونالد ترامپ، همانگونه که انتظار می رفت، جمعه شب، برجام را پاره کرد. وی بدون بیان ادله ای خاص، عدم پایبندی ایران به برجامی را تایید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی 8 بار در طول دو سال گذشته آن را تایید کرده و هیچ مورد مشکوکی را گزارش نداده است.

حجم نظارت ها و بازرسی هایی که در دو سال گذشته بر تاسیسات هسته ای ایران اعمال می شود در طول تاریخ بی سابقه بوده ولی با این حال، آمریکا به این حد نیز راضی نبوده و خواهان فشارهای بیشتر و دسترسی به سایت های موشکی، نظامی، دفاعی و محدود کردن توان منطقه ای و دفاعی کشور است.

ترامپ عملا مشخص کرد که درصورتیکه کنگره نیز به جمع بندی برای بازنگری در برجام نشود، آن را لغو خواهد کرد. وی در سخنانی گفته: "من روند دو مرحله‌اى را دوست دارم. هر وقت بخواهم می‌توانم برجام را از بین ببرم. در مدت کوتاه خواهیم دید که آیا کنگره عمل می‌کند یا نه. اگر نکند برجام را به هم میزنم."

در ادامه شاهد واکنش شخصیتهای مختلف به اظهارات ترامپ وسیاست جدید آمریکا بودیم که در ادامه می آید:

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این سخنرانی گفت  برجام یک توافق بین‌المللی است و هیچ کشور به تنهایی نمی‌تواند آن را لغو کند.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد گفت امیدوار است توافق هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند.

«یوکیا آمانو» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد کردن صحبت‌های ترامپ، تاکید کرد بازرسان آژانس از دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن در ایران برخوردار هستند. آژانس تا کنون به اماکنی که نیاز به بازدید از آنها داشته، دسترسی داشته است.

آمانو گفت آژانس از ژانویه سال 2016 به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام ادامه داده و  ایران اکنون به صورت موقت، پروتکل الحاقی به توافقنامه جامع پادمانی با آژانس را اجرا می‌کند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال از راهبرد ضد ایرانی ترامپ، تصمیمی که برای مقابله با ایران گرفت را شجاعانه توصیف کرد.

«ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت سخنان ترامپ خیلی مهم بود و احتمالا منجر به جنگ شود.

دولت عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال راهبرد جدید آمریکا، اعلام کرد که با واشنگتن برای مقابله با تهران همکاری خواهند کرد.

«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا تاکید کرد: برجام، توافقی کارساز است و آمریکا و متحدان ما از جمله اسرائیل را امن‌تر می‌کنند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه اظهارات ترامپ علیه ایران، «بسیار مشکل‌زا» است، از همه طرف‌ها خواست به برجام پایبند باشند و تاکید کرد روسیه، جلوگیری از فروپاشی برجام را وظیفه اصلی خود می‌داند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند حفظ توافق هسته‌ای ایران، منافع ملی آنها را تامین می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکرراً از طریق برنامه راستی‌آزمایی و نظارتی خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.

ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت زمینه‌های مشترک جدیدی را برای فشار آوردن به ایران با متحدانمان تعیین می‌کنیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز پس از سخنرانی ضد ایرانی ترامپ، گفت در حال ارزیابی محل استقرار برای نیروهای آمریکایی هستند اما جزئیات دیگری ارائه نداد.

الیوت انگل، عضو ارشد دموکرات در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا:  طرح ترامپ درباره برجام معقول نیست. مذاکره برای اضافه کردن بندهای اضافی به توافق هسته‌ای نیازمند ائتلافی از شریکان بین‌المللی است، نه اقدام یکجانبه کنگره.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه توافق هسته‌ای به امن نگه‌داشتن جهان کمک کرد، گفت انگلیس با شرکایش تلاش می‌کند برجام را حفظ کند

«مارگو وال‌اشتروم» وزیر خارجه سوئد در توئیتر خود نوشت حفظ توافق هسته‌ای ایران مهم بوده و اتحادیه اروپا از برجام و قطعنامه 2231 که عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای را تقویت می‌کند، حمایت می‌کند.

«جان کری» وزیر خارجه رئیس جمهور پیشین آمریکا طی بیانیه‌ای گفت: «تصمیم امروز رئیس‌جمهور ترامپ، خطرناک است. او یک بحران بین‌المللی ایجاد کرده است. این اقدام، منافع امنیت ملی آمریکا و متحدان نزدیک ما را نادیده می‌گیرد.»

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در واکنش به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ گفت او در حال ارسال پیامی دشوار و خطرناک است.

گابریل تاکید کرد دستاوردهای دیپلماتیکی مانند توافق هسته‌ای ایران، برای مجاب کردن کشورهایی مانند کره شمالی به اینکه می‌توان بدون سلاح اتمی، امنیت داشت، ضروری است.

وی همچنین افزود که از بین بردن توافق، به معنی آن است که هیچ کسی دیگر نمی‌تواند به چنین توافقاتی اطمینان کند.

اما مهمترین واکنش از سوی رئیس جمهور کشورمان به صورت زیر ارائه شد:

رییس جمهور آمریکا را دعوت می‌کنم که هم تاریخ را بهتر بخوانند، هم جغرافیا را، هم نسبت به تعهدات بین‌المللی و هم راجع به ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی. ظاهراً ایشان خبر ندارد که دولت آمریکا، دولت کودتا را در 60 و چند سال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بود که با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خودش، حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد.

کسی ادعا می‌کند می خواهد در برابر سلاح هسته‌ای، ایستادگی کند که تنها کشوری است در تاریخ جهان که از سلاح هسته‌ای علیه یک ملت استفاده کرده است آن هم نه یک بار بلکه دو بار. امروز هم کشور دیگری را در همان منطقه به سلاح هسته‌ای، تهدید می‌کند. کشوری که هم دارای سلاح هسته‌ای است و هم از سلاح هسته‌ای استفاده کرده و هم در تولید سلاح هسته‌ای کشورهایی که با او رابطه نزدیک دارند، مثل رژیم غاصب صهیونیستی، کمک و از آن حمایت کرده، آیا او می‌خواهد در برابر اشاعه سلاح هسته‌ای، اقدامات جهانی انجام دهد؟

بله سپاه پاسداران، ملت ایران، ملت عراق، ملت سوریه، ملت یمن و مردم منطقه،  در برابر گروه‌های تروریستی ساخته شده توسط آمریکا - به اعتراف خود ترامپ - می‌ایستد و ایستادگی می‌کند و تا نابودی آنها از پای نمی‌نشیند.

آنچه امروز و امشب از مقامات آمریکا شنیده شد، جز تکرار حرف‌های نادرست، اتهامات واهی و فحاشی که در طول سال‌های گذشته در طول 40 سال گذشته تکرار می‌کردند، چیز جدیدی نبود. ما غافلگیر نشدیم، چون 40 سال است به این حرف‌های شما عادت داریم. ملت ما غافلگیر نشد، برای اینکه توقعی جز این از شما نداشته و ندارد، اما شما بدانید با این حرف‌های نادرست خودتان ملت ما را متحدتر کردید، شما نمی‌توانید بین ملت و حکومت فاصله بیندازید، شما قادر نیستید بین ملت ایران و رهبری عظیم‌الشأن و محبوب این کشور، فاصله بیندازید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top