به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیین تکریم حسین میرزایی و معارفه غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم صبح امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم برگزار شد. منصور غلامی، وزیر علوم در این مراسم اظهار داشت: فراهمکردن زمینه مشارکت بیشتر دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی باعث میشود بسیاری از ظرفیتها و توانمندیهای آنان به فعالیت دربیاید و در خدمت تربیت نیروی انسانی برای آینده کشور قرار گیرد.
وی افزود: ستاد وزارت علوم در برنامهریزیهای خود از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی حداکثر استفاده را میبرد زیرا هیچ سازمانی این توانمندی بالقوه را در اختیار ندارد.
غلامی با اشاره به ضرورت تعامل اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان به منظور همافزایی در امور تاکید کرد: همه مدبران آموزش عالی در کنار فعالیتهای خود، نگاه جامعی به فضای فرهنگ و اندیشه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داشته باشند.
وی اظهار داشت: تشکلهای دانشجویی، کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی فعالیتهای ارزشمندی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی انجام میدهند که یکی از این فعالیتهای بسیار ارزشمند، فعالیتهای قرآنی هستند که سال آینده مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن دانشجویان توسط وزارت علوم برگزار میشود.
وزیر علوم با قدردانی از فعالیت معاونان فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: فعالیت اصلی توسط بدنه دانشگاهها صورت میگیرد و ستاد وزارت علوم راهبردها را تدوین و مشخص میکند.
غلامی با اشاره به برنامههای متنوع دانشجویان به مناسبت روز دانشجو گفت: فضای دانشگاهها بسیار پویا و امیدوار کننده است و ما مسئولان باید این فضا را تقویت کنیم زیرا بالندگی دانشجویان در خدمت نظام اسلامی و کشور است.
* تاسیس اتاق فکر استانی گامی برای استفاده از نظرات نخبگان
حسین میرزایی، سرپرست سابق معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین معارفه معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گزارشی از عملکرد این معاونت در دولت یازدهم و مدت طی شده از دولت دوازدهم ارائه کرد. وی با اشاره فعالیت ۶۱۲۲ انجمن علمی دانشجویی در آغاز دولت یازدهم اظهار داشت: علیرغم اینکه در هر رشته دانشگاهی در یک دانشگاه فقط امکان تاسیس یک انجمن علمی وجود دارد؛ هم اکنون تعداد ۹۳۸۸ انجمن علمی ثبت شده داریم که تعداد ۸۵۴۳ انجمن فعال هستند.
میرزایی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی حرکت ویژه انجمنهای علمی دانشجویی گفت: در سال ۹۲ صرفا ۴ اتحادیه انجمن علمی دانشجویی داشتیم که امروز این تعداد به ۳۶ اتحادیه افزایش یافته است.
سرپرست سابق معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۲۴ تشکل دانشجویی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فعال بود که در حال حاضر این تعداد به ۲۱۴ تشکل افزایش یافته است.
وی با اشاره به نشریات دانشجویی به عنوان یکی دیگر از ارکان فعالیت دانشجویان در دانشگاهها گفت: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۳۱۸۱ نشریه دانشجویی در دانشگاههای کشور فعال بود که هماکنون این تعداد به ۴۹۵۱ نشریه افزایش یافته است.
میرزایی با اشاره به کانونهای فرهنگی به عنوان محلی برای فعالیتهای دینی، مذهبی، هنری و ادبی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: در سال ۹۲ تعداد ۲۱۱۰ کانون فرهنگی هنری در دانشگاهها فعال بود که هماکنون این تعداد به ۳۴۱۴ کانون افزایش یافته است.
وی به راهانداری برنامه نهضت رضوی شامل تاسیس کانونهای فرهنگی رضوی، حمایت از اردوهای رضوی، برنامه طریق رضوی و برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان اشاره کرد و این برنامهها را از مهمترین برنامههای معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دولت یازدهم عنوان کرد.
سرپرست سابق معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: از برنامههای مهم این معاونت، تاسیس اتاقهای فکر استانی بود که با همکاری وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری صورت گرفت و گام مهمی در استفاده از نظرات نخبگان کشور در اداره امور است.
میرزایی، تشکیل دبیرخانه مرکزی کنگره ملی شهدای دانشجو، قرارگاه راهیان نور، «قرارگاه شهید علم الهدی» و ستاد ملی اربعین دانشگاهیان با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها را از دیگر اقدامات معاونت وزارت علوم در دولت یازدهم نام برد
* رویکرد اصلی تعامل با مجموعههای دانشجویی است
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین معارفه خود با تشکر از حسن اعتماد وزیر علوم به وی، گفت: فرهنگ به معنای تخصصی آن از هیچکدام از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها جدا نیست و در کل فضای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی جاری است.
وی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان یک «زیست میدان» یاد کرد که دانشگاهیان و دانشجویان در آن «تجربه زیسته» خاص خودشان را دارند.
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهران، ویژگی فعالیت فرهنگی را خصلت داوطلبانه بودن آن یاد کرد و گفت: فعالیتهای فرهنگی دوران دانشجویی، حس مشارکتجویی و مسئولیتپذیری را در آنان تقویت میکند.
وی تصریح کرد: کنشگران اصلی «زیست میدان» دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، دانشجویان هستند که کنشهای مختلفی و از جمله کنشهای سیاسی دارند و همه این کنشها میتواند به عنوان تجربهای برای مدیریت آینده کشور قلمداد شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاهها محل تضارب آراء و عمل فرهنگی و اجتماعی کنشگران داخل دانشگاهها است و تکثر و تنوع تشکلهای مختلف دانشجویی نشان میدهد با چه عرصه بزرگی از تفاوتها روبهرو هستیم و تنها گفتوگو و تعامل است که در این فضا مشکلات احتمالی را حل خواهد کرد.
غفاری با تاکید بر نقش فعالیت فرهنگی به عنوان تقویتکننده سرمایه فرهنگی دانشگاهها در جامعه گفت: رویکرد اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دولت دوازدهم گفتوگو و تعامل با مجموعههای دانشجویی است.