تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/09/23 - 08:12
کد خبر: 252719

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزوی در قم

قم - معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی همزمان با هفته پژوهش در استان قم خبر داد

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حجت الاسلام سید حسین میرمعزی در نشست خبری که ظهر چهارشنبه با موضوع نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی در سالن جلسات کتابخانه آیت الله بروجردی(ره) برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های حوزه علمیه در هفته پژوهش مصادف با ۲۳ تا ۳۰ آذرماه، اظهار کرد: مقارن با این هفته معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با همکاری شورای همکاری مراکز پژوهشی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز پژوهشی استان قم را برپا خواهند کرد.

وی افزود: بحث پژوهش برای هر نهاد علمی بسیار مهم است تا جایی که حیات و رشد یک نهاد علمی به پژوهش است و اگر این اصل در یک نهاد علمی رخ ندهد نمی‌توان آن را به عنوان یک نهاد بالنده و زنده نام برد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: هفته پژوهش هم به همین دلیل و اهمیت امر پژوهش معین شده است که در این هفته امسال برای اولین سال ایام هفته پژوهش هر کدام با یکی از موضوعات مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی نام‌گذاری شده است.

وی عنوان کرد: حرکت وسیعی در سطح حوزه‌های سراسر کشور آغاز شده است که همه سعی کنند در چارچوب همین برنامه‌هایی که تعیین شده است نشست‌ها و برنامه‌ها خود را برگزار کرده و مقالاتی در همین رابطه تدوین شود.

حجت الاسلام میرمعزی با اشاره به موضوعات مشخص شده در روزهای هفته پژوهش افزود: پژوهش حوزه و حوزه پژوهش، پژوهش، حوزه و نظام اسلامی، پژوهش، حوزه و بین‌الملل، پژوهش، حوزه و جامعه اسلامی، پژوهش، حوزه و فناوری و فضای مجازی، پژوهش، حوزه و اخلاق و فرهنگ پژوهش به عنوان موضوعات هفته پژوهش در نظر گرفته شده است.

به گفته وی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه نیز از ۲۵ تا ۳۰ آذر برپا خواهد بود که در این نمایشگاه علاوه بر اینکه بیش از ۶۰ مرکز پژوهشی مهم قم دستاوردهای پژوهشی خود را به نمایش می‌گذارد در قالب آن برنامه‌ها و مراسمی نیز برگزار می‌شود.

رونمایی از منشور حوزه و روحانیت

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه در افتتاحیه نمایشگاه مدیر حوزه‌های علمیه آیت الله اعرافی سخنرانی می‌کنند، تأکید کرد: در طول هر روز دو نشست علمی در محل نمایشگاه برگزار می‌شود و روز سه‌شنبه مراسم رونمایی از منشور حوزه و روحانیت از دیدگاه مقام معظم رهبری برگزار می‌شود که در قالب ۱۵ جلد همه سخنان مقام معظم رهبری در چارچوب علمی تدوین شده است.

وی ادامه داد: انجمن‌های علمی در این نمایشگاه فعال هستند و نشست‌های متعددی برگزار می‌شود، امیدوار هستیم که این نمایشگاه به نوعی نمایش خوبی از فعالیت‌های پژوهشی مراکز علمی استان قم باشد.

حجت الاسلام میرمعزی با اشاره تاریخچه‌ای از برگزاری این نمایشگاه‌ها، افزود: اولین نمایشگاه‌های مربوط به مراکز پژوهشی در سال ۷۴ برگزار شد و نمایشگاه بعدی در سال ۸۹ بوده است که از هر دو این نمایشگاه‌ها مقام معظم رهبری بازدید کردند، اما از این سال تا به امروز نمایشگاهی برگزار نشده است که در طول این ۷ سال مراکز پژوهشی قطعاً دستاوردهای خوب و قابل ارائه‌ای داشته‌اند که در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به مراکز حاضر در این نمایشگاه نیز گفت: تعداد زیادی از مراکز درخواست حضور در این نمایشگاه را دارند که ما به دلیل محدودیت مکان در مصلای قدس تا به حال امکان حضور هم مراکز را نداشته‌ایم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: ۸۰ مرکز از مراکز پژوهشی تا به حال درخواست حضور داده‌اند که تا به حال توانسته‌ایم امکان حضور ۶۰ مرکز را در این نمایشگاه فراهم کنیم.
۱۸۵ مرکز پژوهشی در استان قم فعال هستند

وی با اشاره به فعالیت ۱۸۵ مرکز پژوهشی در استان قم، اظهار کرد: در این چند سال اخیر سعی کرده‌ایم که بر اساس ضوابط و استانداردهایی به مجلات رتبه علمی و پژوهشی دهیم که در همین راستا تا به امروز ۵۳ نشریه مجوز گرفته است که ۳۳ نشریه مجوز علمی پژوهشی و ۲۰ نشریه مجوز علمی ترویجی دریافت کرده‌اند.

به گفته حجت الاسلام میرمعزی، شورای انقلاب فرهنگی در یک ماده واحده‌ای به حوزه‌های علمیه این اجازه را داده‌اند که بتواند صدور مجوز کند.

وی در رابطه با نیاز به هماهنگ بودن فعالیت‌های پژوهشی با نیازهای روز جامعه نیز تأکید کرد: یک اشکالی وجود دارد که پژوهش‌هایی که در حوزه انجام می‌گیرد در عین اینکه عمیق و دقیق صورت می‌گیرد اما برای نیازهای جامعه و نظام کافی نیست.

پژوهش‌های هماهنگ با نیاز جامعه کافی نیست

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه باید زمینه‌سازی و هدایت صورت بگیرد که این پژوهش‌ها به سمت نیازهای جامعه و نظام تمایل پیدا کند، گفت: در معاونت پژوهش سیاست‌های اتخاذ شده است که هم مجتهدان ما در درس‌های خارج به مسائل روز فقهی بپردازند و هم محققان و پژوهشگران ما که اهل قلم هستند به این موضوع بپردازند.

به گفته وی آیین‌نامه‌ای با عنوان آیین‌نامه رتبه‌بندی پژوهشگران مصوب شده است که همه فعالیت‌های علمی که یک طلبه می‌تواند انجام بدهد لیست شده و در مقابل آن امتیازاتی قرار گرفته است که به وسیله آن مقام پژوهشی طلبه سنجش می‌شود.

راه‌اندازی سامانه جامع پژوهش

به گفته معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور سامانه جامعی برای پژوهش تا پایان سال طراحی و ایجاد خواهد شد، بعد از ثبت این سامانه فراخوان شده و همه پژوهشگران در این سامانه مقالات و فعالیت‌های پژوهشی خود را ثبت می‌کنند.

وی به بودجه پژوهش حوزه علمیه هم اشاره‌ای کرد و گفت: بودجه پژوهشی کل کشور نسبت به آنکه باید باشد بسیار کم است، حوزه علمیه قم اما در این زمینه مستقل است و بودجه پژوهش داخل خود حوزه تأمین می‌شود، نسبت به سال ۹۵ در سال ۹۶ با اینکه محدودیت‌های بودجه فراوانی به حوزه تحمیل شد ارتقای بودجه در حوزه پژوهش داشتیم.

حجت الاسلام میرمعزی افزود: علت اینکه در عرصه پژوهش برخی حرکت‌ها به صورت لاک‌پشتی صورت می‌گیرد این است که پژوهش در حوزه نیازمند یک سری تحولات ساختاری و وسیع است که بودجه‌های کلانی می‌طلبد اما حوزه در این رابطه با محدودیت مواجه هستند.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top