تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/09/23 - 16:03
کد خبر: 252771

نیاز فقه به یک بازمهندسی و توسعه مرزهای دانشی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: فقه نیاز به یک باز مهندسی و توسعه مرزهای دانشی دارد و فعالیت‌های ما طی سال‌های اخیر به این سمت رفته است.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست علمی با موضوع رابطه فقه و اخلاق که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: روزی که این مجمع پایه‌ریزی شد شاید تصور نمی‌شد با این سرعت و با امکانات اندک به شکل شجره طیبه‌ای تبدیل شود.

وی افزود: مقوله فقه و اخلاق مقوله‌های مرتبطی است که کمتر نسبت به آن‌ کاوش شده و از منظر مباحث تعلیم و تربیت و اخلاق کمتر به این مقوله پرداخته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، گفت: فقه نیاز به یک باز مهندسی و توسعه مرزهای دانشی دارد و فعالیت‌های بنده در سال‌های اخیر به این سمت رفته است.

وی تصریح کرد: پیش فرض ما این است که با تکیه بر مباحث کلامی و فلسفی، فقه العقیده داریم که ریشه در سابقه فقهی و مباحث تاریخی ما دارد که به آن هم نیاز داریم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: از کلام می‌توانیم مایه‌ای برگیریم برای توسعه فقه و کتاب جدید فقهی ایجاد نماییم و در حوزه‌های علوم طبیعی، فناوری‌ها و سبک‌ها زندگی نیاز به توسعه کتاب‌های موجود فقهی داریم یا کتاب‌های جدیدی پایه‌ریزی کنیم که کارهایی در این خصوص در حال انجام است.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌ها اخلاق است و عقیده داریم از این منبع می‌توان بازگشتی به فقه داشت و از آن برای ضرورت مرزهای فقهی استفاده نمود، گفت: گسترش مرزهای فقه را هم بر سایه علوم مختلف کلام، فلسفه، علوم اجتماعی و هم در حوزه اخلاق می‌توانیم دنبال کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه، عنوان کرد: فقه به دو معنا تقسیم می‌شود که یکی معنای فقه همان استنباط احکام شرعی و فرعی است که در این اصطلاح فقه دانش اجتهادی در حوزه اکتشاف احکام شرعی و فرعی تلاش می‌کند و به این معنا فقه مقابل اخلاق و سایر علوم قرار دارد و هدف نیز اکتشاف احکام شرعی است.

وی با بیان اینکه فقه اصطلاح عام‌تری هم دارد که کاربرد روش اجتهادی برای کشف گزاره‌های دینی اعم از اخلاقی، کلامی، معارفی و فقهی است، افزود: بر این اساس فقه الخلاق نیز دو معنا دارد به معنای عام یعنی کاربر روش اجتهادی در اخلاق و معنای خاص به همان معنایی که امروز در برابر سایر رشته‌های علوم اسلامی قرار دارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فقه الخلاق هم به معنای عام که استنباط گزاره‌های اخلاقی از منابع دینی است وهم به معنای خاص باید پایه‌ریزی و دنبال شود، گفت: ما معتقد به یک قاعده در فقه به معنای خاص هستیم یعنی شمول احکام شرعی به معنای فقه خاص نسبت به وقایع اختیاری.

وی اظهار کرد: اکنون ۲۰ اصل از قوانین حاکم بر اجتهاد از جمله شمول احکام نسبت به افعال جوارحی و جوانبی استخراج شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، افزود: باورها، گرایش‌ها، دانش‌ها و رفتارها درونی مادامی که در حوزه اختیار باشد می‌تواند در قلمرو فقه قرار بگیرد و احکام خمسه شامل حال آن‌ها شود.

وی تصریح کرد: در فقه الخلاق به معنای عام باید خلأیی که تا کنون در اخلاق دینی وجود دارد با این کاربست، روش اجتهادی پر کنیم؛ اخلاق در روند تفکر اسلامی رشد متناسب را طی نکرده و ما رشدی که در حوزه فلسفه و کلام داریم در حوزه اخلاق شاهد نیستیم.

آیت الله اعرافی، گفت: در اخلاق شاهد چند کاستی هستیم یک مورد اینکه چهارچوب دانش اخلاق طراحی‌های جدید در پرتو فکر اسلامی ندارد و تحت تأثیر دیگر تفکرات است و دوم این‌که مراجعه به آیات و روایات به طور کامل نیست.

وی فقه الخلاق به معنای خاص را به دو قسمت صفات و رفتار تقسیم کرد و ابراز داشت: در حوزه صفات وقتی اخلاق را می‌بینیم طبعاً حوزه ویژه و خاص خودش را دارد و جایی است که صفات در اخلاق موضوع است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه صفات مقوله درونی است و از مقوله رفتار به حساب نمی‌آید، افزود: صفات روحی را می‌توانیم ایجاد کنیم و اختیاری است، می‌توانیم آنچه هست را تقویت کنیم و سوم یک صفت را بزداییم و دیگر اینکه صفتی را کاهش دهیم و تضعیف کنیم که این‌ها در اختیار ما است.

وی تأکید کرد: یک قلمرو فقه اخلاق در حوزه صفات است و صفات مستقیم موضوع اخلاق است و غیر مستقیم نیز با اضافه کردن عناوینی در قلمرو فقه می‌آید؛ ما دنبال این هستیم کتابی در فقه تولید شود به نام فقه الصفات.

آیت الله اعرافی، گفت: در حوزه رفتارهای اخلاقی یک موضوع در دو علم با دو حیثیت مطرح می‌شود و این رفتارها در فقه بحث می‌شود ولی از منظر احکام خمسه.

وی ادامه داد: رفتارهای اخلاقی دایره بسیار وسیعی دارد و بخشی از آن‌ها را در فقه موجود هم می‌توان گنجاند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top