تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/09/29 - 16:17
کد خبر: 253284

دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری مطرح کردند؛

۳ پیشنهاد قابل‌توجه برای رفع ایرادات جذب هیات علمی +جدول

اواخر شهریورماه سال جاری دفترچه راهنمای شرکت در فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها منتشر شد و داوطلبان با مراجعه به سایت مرکز جذب وزارت علوم، دفترچه این فراخوان را دریافت و با مطالعه آن متوجه برخی تغییرات و البته به ادعای برخی از آنها «بی‌عدالتی»ها شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برخی از داوطلبان کنکور دکتری تلقی می‌نکنند مشکلات و سختی‌ها همگی پیش از ورود به مقطع دکتری و مرحله آزمون و مصاحبه است، اما بد نیست این دسته از داوطلبان بدانند که در دوران تحصیل و پس از آن باید با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند که شاید سختی‌های پیش از کنکور در برابر آنها به حساب نیایند. کمپین‌های پرتعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در فضای مجازی برای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی خود که معمولا اعضای آنها بسیار زیاد است، بر این ادعا صحت می‌گذارند. در جدیدترین این اتفاقات کمپینی تحت عنوان «کمپین تغییر قوانین جذب هیات علمی» تشکیل شده است و همانطوری که از نام آن پیداست هدف این کمپین تغییر شرایط جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها از طریق ارائه پیشنهاد است.

* بی‌عدالتی در شرایط جذب هیات علمی دانشگاه‌ها
اواخر شهریورماه سال جاری دفترچه راهنمای شرکت در فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منتشر شد و داوطلبان با مراجعه به سایت مرکز جذب وزارت علوم، دفترچه این فراخوان را دریافت و با مطالعه آن متوجه برخی تغییرات و البته به ادعای برخی از آنها «بی‌عدالتی»ها شدند. در همین راستا جمعی از دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری دانشگاه‌های سراسری کشور اقدام به تشکیل کمپین «کمپین تغییر قوانین جذب هیات علمی» کردند و در این زمینه پیگیری خود را آغاز کردند.

550

* ایرادات وارده به شرایط جذب هیات علمی
آنچه از سوی دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری به عنوان «بی‌عدالتی» در شرایط فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها مطرح شده، سه مورد است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

یک) عدم‌نظارت بر روند جذب از سوی وزارت علوم: نخستین مورد که مهم‌ترین است، بی‌عدالتی حاکم بر اجرای این روند توسط گروه‌ها به صورت اخص و دانشگاه‌ها و از سوی دیگر قرین شدن این مسئله با نبود نظارت و پیگیری توسط وزارت است.

دو) تاکید ویژه بر شرط معدل: دومین نکته‌ مورد اعتراض، شرط نمره‌ معدل است که در فراخوان اخیر برای جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها، به صورت ویژه‌ای مطرح شده است. خواسته‌ دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری در این زمینه، مطرح بودن معدل به عنوان یک شاخص در کنار سایر شاخص‌هاست.

سه) تغییر حداکثر شرط سنی داوطلبان: سومین مقوله‌ مورد اعتراض، تغییر شرایط سنی است که از حداکثر 45 سال به حداکثر 40 سال تغییر یافته است. در این زمینه دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری پیشنهاد می‌کنند که مسئله تفاوت سن متقاضیان را می‌توان با یک سیستم ارزش‌دهی که با افزایش سن، نمره‌ کمتری به داوطلب ارائه می‌شود، تعدیل و حل نمود.

* پیشنهادت دانشجویان برای رفع بی‌عدالتی
جمعی از دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری دانشگاه‌های سراسری کشور در نامه‌ای به منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نکاتی را درباره روند جذب اعضای هیئت علمی اعلام کردند. فارغ از هر نکته‌ای، بی‌شک انتقاد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری به روند جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها قابل اعتنا است و در این زمینه انتظار می‌رود مسئولان مرکز جذب وزارت علوم دست کم از این انتقادات و پیشنهادات آگاه و مطلع شوند و به صورت شفاف پیرامون این موارد پاسخگو باشند.

در جدول زیر پیشنهادات دانشجویان برای رفع ایرادات شرایط درج شده در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها آمده است:

برای مشاهده ابعاد اصلی تصویر، روی آن کلیک کنید

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمد
1397/06/11 - 15:06

با سلام. وزارت علوم برای جذب هیات علمی، تغییر شرط سنی از 45 سال به 40 سال را برای متولدین دهه پنجاه که در آن زمان 24 ماه تمام زیر پرچم مقدس به کشور خدمت کردند را در نظر نگرفته است این در حالی است که اکثر متولدین دهه شصت با انجام یکی دو طرح و پروژه ، کارت پایان خدمت خود را دریافت کرده اند لطفا بازنگری گردد تا در این اوضاع بحران و بیکاری حق بچه های دهه پنجاه ضایع نشود.
مریم
1397/07/05 - 19:13

سلاشرایط,سنی کم کردن برای رشته بنده حدود۵سال فراخوان نزدن گناه من چیه پنج سال به سنم اضافه شدهه
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top