تاریخ انتشار: شنبه 1396/10/09 - 09:30
کد خبر: 254107

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی می‌کند؛

مقایسه مدت «سنوات مجاز تحصیلی» در دانشگاه‌های کشور +جدول

شاید دانستن اینکه مدت سنوات مجاز تحصیلی در دانشگاه‌های کشور چند ترم است، برای برخی از دانشجویان که درگیر موضوع سنوات تحصیلی هستند و نگرانی‌هایی بابت آن دارند، جالب باشد و آنها می‌توانند با مقایسه این موارد با یکدیگر به نتایج قابل‌تاملی برسند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، علی‌الخصوص دانشجویان رشته‌های کارشناسی فنی و مهندسی، وقتی به ترم‌های شش و هفت می‌رسند و با یک حساب و کتاب سرانگشتی متوجه می‌شوند که با وجود واحدهای باقی‌مانده، هرگز نمی‌توانند در مدت سنوات مجاز تحصیل خود را به پایان برسانند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند. اگر تلقی شما این است که علت اضطراب دانشجویان، طولانی شدن زمان تحصیل و از دست دادن وقت است، سخت در اشتباه هستید چراکه دلیل نگرانی این دسته از دانشجویان، عمدتا به موضوعی تحت عنوان «سنوات» برمی‌گردد. طبق قوانین آموزشی دانشگاه‌ها، دانشجویانی که تحصیل خود را در سنوات مجاز تحصیلی به پایان نرسانند، مشمول پرداخت شهریه می‌شوند و علاوه بر آن پرداخت تسهیلات(اعم از وام، یارانه تغذیه، خوابگاه و غیره) ممنوع می‌شود.

* سنوات مجاز تحصیلی چند ترم است؟
مدت سنوات مجاز از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و در برخی از دانشگاه‌ها، مدت آن موجب رضایت دانشجویان است و در برخی از دانشگاه‌ها دانشجویان مدت سنوات تحصیلی را ناعادلانه می‌دانند و حتی برای تغییر آن دست به اعتراض و تجمع هم زده‌اند. در همین زمینه، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم طی مصاحبه‌ای اختصاصی با «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره سنوات مجاز تحصیلی و همچنین اعتراضات دانشجویی گفته بود: «ما کاملا تابع سیستم آموزشی دانشگاه هستیم، یعنی اگر سیستم آموزشی دانشگاه گفت 9 یا حتی 11 ترم، قطعا تمام تعرفه‌های دریافتی ما بابت غذا و خوابگاه عین همان دوران سنوات مجاز و معمولی تحصیل خواهد بود.»

در ادامه ویدئوی توضیحات رئیس سازمان امور دانشجویان درباره سنوات تحصیلی آمده است:

دانلود

اظهارات صدیقی درباره سنوات تحصیلی

* مقایسه سنوات مجاز در برخی دانشگاه‌ها
شاید دانستن اینکه مدت سنوات تحصیلی در دانشگاه‌های کشور چند ترم است، برای برخی از دانشجویان که درگیر موضوع سنوات تحصیلی هستند و نگرانی‌هایی بابت آن دارند، جالب باشد و آنها می‌توانند با مقایسه این موارد با یکدیگر به نتایج قابل‌تاملی برسند.

در ادامه جدول مقایسه سنوات تحصیلی در برخی دانشگاه کشور آمده است:

* توضیحاتی درباره جدول فوق
لازم است دانشجویان پس از مشاهده جدول فوق به نکاتی پیرامون آن توجه نمایند:

- موارد ذکر شده در جدول مربوط به دانشجویان ورودی 93 به بعد است.

- همانطور که مشاهده می‌شود در اکثر دانشگاه‌های کشور، سنوات مجاز تحصیلی در دوره کارشناسی 8 ترم(4 سال) است.

- آنچه موجب تفاوت بین دانشگاه‌ها می‌شود، برخورد دانشگاه با دانشجویان پس از این 8 نیمسال است. برای مثال در دانشگاه تهران(که مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی 8 ترم تعیین شده است)، پس از آنکه دانشجویی نتوانست در طول سنوات مجاز فارغ‌التحصیل شود، تا دو ترم می‌تواند از سنوات ارفاقی استفاده نماید، با این توضیح که دانشجو در ترم نهم الزامی برای پرداخت شهریه تحصیلی ندارد اما در ترم دهم لازم است شهریه آن نیمسال را بپردازد. در دانشگاه فردوسی نیز برخلاف بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشجویان دوره کارشناسی تا ترم نهم بدون هرگونه مشکلی می‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند، اما در ترم دهم، تنها در صورت موافقت کمیسیون(همراه با پرداخت شهریه) می‌توانند تحصیل کنند. بنابراین تقریبا در تمامی دانشگاه‌ها، به دانشجویان دوره کارشناسی اجازه تحصیل تا ترم دهم داده می‌شود، با این تفاوت که نوع تمدید سنوات و هچنین نحوه و میزان دریافت شهریه فرق دارد.

* شهریه سنواتی‌ها چقدر است؟
تعیین شهریه دانشجویان سنواتی برعهده هیات امنای هر دانشگاه است و این هیات با توجه به مقتضیات، تصمیم‌گیرنده نهایی برای میزان و نحوه دریافت شهریه از دانشجویان است. برای مثال در دانشگاه اصفهان شیوه زیر برای اخذ شهریه دانشجویان در نیم‌سال‌های پنجم و ششم دوره کارشناسی ارشد اعمال می‌شود.

نحوه اخذ شهریه دانشجویان سنواتی در دانشگاه اصفهان(ترم پنج)

نحوه اخذ شهریه دانشجویان سنواتی در دانشگاه اصفهان(ترم شش)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top