تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/11/10 - 16:11
کد خبر: 257528

وقتی خواب زمستانی شهرداری تهران، صدای همه را درآورد؛

همه چی آرومه

همه چی آرومه

اما با همه انتقاداتی که نسبت به عمکرد شهرداری تهران در چند روز گذشته از منتقدان رسمی گرفته تا حامیان جناحی و مردم عادی پایتخت به وجود آمده، ژستِ «همه چی آرومه، ما چه قدر خوشبختیم»ِ نجفی تعجب برانگیز و جالب ترین قسمت ماجراست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «حاصل تلاش جمعی ماموران شهرداری و مردم خوب تهران این شد که پایتخت مشکلات کمی را در روز و شب برفی تجربه کند و این مهم از سوی ریاست محترم جمهور و وزیر محترم کشور نیز در جلسه هیأت دولت مورد اشاره قرار گرفت.» این جمله را می توان مهم ترین اظهار نظر شهردار تهران درباره بارش زمستانی چند روز اخیر پایتخت دانست. البته پیش از این اظهارات نجفی در پیامی از شهروندان و دانش آموزان تهرانی خواسته بود که برای برف روبی و باز شدن معابر به کمک شهرداری بشتابند.

ورود سامانه بارشی به داخل کشور از آخرین ساعات روز جمعه و سفید پوش شدن اکثر مناطق کشور کمی از نگرانی های موجود درباره خشکسالی و کمبود آب و منابع زیرزمینی در تابستان را از بین برد اما مشکلات و معضلات این بارش برف در استان های مختلف کشور و به خصوص تهران باعث شد که برای یکی دو روزی پایتخت به حالت نیمه تعطیل در بیاد و اختلالات زیادی در زندگی و فعالیت های روزمره شهروندان تهرانی رخ دهد.

همه این مشکلات در حالی رخ داد که بخش هواشناسی اخبار صدا و سیما به صورت رسمی چنین روزهایی را برای کشور پیش بینی کرده بود و به مردم هشدار داده بود که مردم زمستان را به خوبی درک خواهند کرد. حتی  اکثر اپلیکیشن های معروف و پرکاربرد سیستم عامل های مختلف گوشی های تلفن همراه هم چنین وضعیتی را پیش بینی کرده بودند.

شاید از نظر شهردار تهران مشکلات کمی برای پایتخت نشینان پیش آمده باشد اما مردمی که فعالیت های روزمره خود را در کوچه پس کوچه های تهران می گذرانند چیزی ورای صحبت های شهردار تهران را حس کردند. عموم مردمی که حمل و نقل شان در طول روز با وسائل نقلیه عمومی همچون بی آرتی و اتوبوس های شرکت واحد، مترو ، تاکسی، اسنپ و ... می گذرد، تاخیر های طاقت فرسا و البته افزایش کرایه ها را در این حوزه تجربه کردند. بسته شدن معابر و خیابان ها و ایجاد ترافیک های چند ساعته در ورودی های تهران که حجم زیادی از مردم شهرستان های اطراف را برای گذران امور خود به پابتخت می کشاند، کلافگی شدیدی را به وجود آورده بود. عدم شن ریزی و عدم برف روبی به موقع معابر، شکستن درختان و قعطی برق بخش هایی از غرب تهران، عدم جمع آوری زباله ها در قسمت هایی از شهر و شکستن یکی از درب های ورودی دانشگاه تهران و کذا و کذا که مشتی است از خروار.    

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم در این چند روز پر بود از گله مندی مردم و نارضایتی ها از عملکرد شهرداری:

حسین ظفری کارشناس ارشد «مدیریت بحران» دانشگاه تهران در توئیتر خود درباره ضعف امکانات شهرداری نوشت: «بارش برف تهران پیش‌بینی شده بود. اما شهرداری تهران، ضعف امکانات را بهانه کرده تا آماده نبودن خود را بپوشاند.»

کاربری در توئیتر درباره لزوم پاسخ گویی شورای شهر و شهرداری از بارش زمستانی آورده است: «اکثر معابر تهران یخ‌زده است! شهرداری فکری برای این حال و روز کند. نه برف‌ها را تیغه انداخته‌اند و نه نمک‌وماسه‌ای پاشیده‌اند! فکری هم بحال کودکان و سالمندان کنید واقعا نگرانیم و این وضعیت قابل قبول نیست. اعضای شورای شهرتهران بابت رأی‌هایی که به آنها داده‌ایم پاسخگو باشند.» کاربری دیگر درباره عدم برف روبی و جمع آوری زباله ها در تهران گفته است: «شهردار سابق تهران یک جوری مردم را بدعادت کرده که توقع دارند شهرداری هم زباله هاشون را جمع کند و هم برف روبی کند و هم مشکل ترافیک و آلودگی هوا را رفع کند. برو برف درختت را بروب عزیز من!»

محمدرضا باقری سردبیر برنامه عصرانه هم در توئیت خود با کنایه به غافل گیری شهرداری در این زمینه گفته است: «به شهرداری تهران حق بدید، پیش بینی نمی کردند که تو زمستون برف بیاد و اگر بیاد هم بشینه ، اگر هم بشینه زیاد باشه، اگر هم زیاد باشه باید شن و نمک بپاشه، پیش بینی اش سخته خب!»

اما آش عملکرد نامطلوب شهرداری تهران در چند روز گذشته چنان شور شده است که هم پیمانانِ اصلاح طلب و حامیان شهردار تهران در مجلس و شورای شهر هم صدای اعتراض شان درآمده و زبان به انتقاد گشودند.

محمد علیخانی عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران در این باره گفت: «وظیفه درخت‌تکانی و سبک کردن بار ناشی از برف سنگین روی درختان به عهده سازمان فضای سبز شهرداری است که به دلیل برف سنگین و کمبود نیرو آن‌طور که باید و شایسته بود نتوانسته‌‌اند جدی عمل کنند و متاسفانه درختان زیادی نیز آسیب دیده‌‌اند.»

مجید فراهانی دیگر عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران در همین باره گفت: «سطح خیابان‌های شهر به‌رغم بودجه برف‌روبی بسیاری که در سال‌های گذشته و امسال اختصاص یافته است، برف‌روبی نشده و امکان تردد نیست و درختان زیادی شکسته شده است. عوامل شهرداری و مدیریت بحران در سطح شهر دیده نمی‌شوند.»

محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس هم با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری پایتخت گفت: «از اقدامات شهرداری تهران و استانداری متاسفم. چرا شهرداری آمادگی لازم برای ساماندهی اولیه معابر را نداشت؟ چرا وقتی هواشناسی پیش‌بینی این وضعیت را کرده بود شهر فلج شده بود؟ تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند. شن ‌پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است.»

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم با گله مندی از عملکرد شهرداری تهران اذعان داشت: «بعد از بحران‌های زلزله در کرمانشاه و اطراف تهران و حتی بحران نارضایتی شهروندان تهرانی شاهد بحران دیگری در سطح شهر تهران به دلیل بارش برف بودیم که باز جامعه تهرانی را غافلگیر کرد. در پی بارش برف شدید اقداماتی در راستای بازگشایی معابر اصلی انجام شد اما متاسفانه شهرداری تهران نسبت به برف‌روبی و آماده‌سازی کوچه پس کوچه‌ها عملکرد خوبی را نداشت.»

الهام فخاری عضو اصلاح طلب و کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم در واکنش به عدم هرس درختان در پاییز که باعث شکسته شدن آنها در اولین بارش زمستانی شد، گفت: «این موضوع مربوط به زیر مجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است که ما نیز بارها به مدیران جدید گفتیم این معاونت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و باید به آن توجه جدی بشود. برای بحث رسیدگی و ارائه خدمات شهری که همین هرس کردن درخت‌ها و برف‌روبی و ... نیز در آن است، بودجه قابل توجهی تخصیص داده شده است اما معلوم نمی‌شود که پول‌ها کجا هزینه می شوند. گزارشات مردمی رسیده است که در سطل‌های مخصوص شن و نمک، به اندازه کافی کیسه‌های شن و نمک موجود نبوده است، این‌ها دست پیمانکار است، پول را هم می‌گیرد اما چرا این کوتاهی اتفاق می‌افتد. خدمات شهری باید کار پیمانکاران را نظارت کند و ماحصل کار را به صورت گزارش ارائه کند. به نظر می‌رسد مساله سیستمی در چگونگی کار با پیمانکاران خدمات شهری جدی است.»

اما با همه انتقاداتی که نسبت به عمکرد شهرداری تهران در چند روز گذشته از منتقدان رسمی گرفته تا حامیان جناحی و مردم عادی پایتخت به وجود آمده، ژستِ «همه چی آرومه، ما چه قدر خوشبختیم»ِ نجفی تعجب برانگیز و جالب ترین قسمت ماجراست. آن چیزی که شاید بیشتر از همه مردم و شهروندان تهرانی را در این چند روز برنجاند عملکرد نامناسب شهرداری و مسئولین مرتبط با مدیریت شهری نیست، بلکه انکار مشکلات و معضلات و نادیده انگاشتن همه اختلالات پیش آمده بیشترین پیاده روی را بر روی اعصاب و روان مردم دارد.

* گزارش از محسن تاجیک‌نژاد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top