تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/11/11 - 09:38
کد خبر: 257600

بررسی رفتارهای محتمل اروپا در قبال توافق هسته‌ای؛

کفتارهای ماجرای برجام

کفتارهای ماجرای برجام

بر این اساس اتحادیه اروپا ضمن حفظ پرستیژ بین المللی خود مبنی بر عدم همراهی با ترامپ در خروج از یک توافق بین المللی و هزینه ندادن در این زمینه می‌تواند بهانه ی جدیدی برای ایجاد محدودیت بر سر قدرت روز افزون جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مواردی که در مورد رویکر جدید آمریکا به برجام موجبات بحث‌های گوناگون در محافل رسانه‌ای و سیاسی کشور شده است نحوه‌ی مواجهه‌ی اتحادیه اروپا(به عنوان یکی دیگر از طرف های مهم اثر گذار در این توافق) با این رویکرد می‌باشد. در این زمینه به نظر می‌رسد به طور کلی سه سناریوی مختلف را می توان در مورد نحوه ی مواجهه‌ی اتحادیه اروپا با امریکا در زمینه ی برجام در نظر گرفت:

1- همراهی کامل: حالت اولی که می‌توان در مورد رویکر اتحادیه اروپا نسبت به اقدامات ترامپ در قبال برجام در نظر گرفت همراهی کامل است؛ به این معنا که این اتحادیه با عدول از مواضع قبلی خود اعلام کند که مانند آمریکا خواستار مذاکره ی مجدد درباره ی این توافق و اصلاح آن خواهد بود.

به نظر می رسد این حالت به دلایلی قابلیت عملی شدن ندارد:
الف- دلیل اول اینکه اتحادیه اروپا با توجه به شان حاکمیتی که برای خود قائل است این امر را را نزول جایگاه خود به یک نهاد غیر موثر دنباله رو آمریکا تعبیر می‌کند که به جایگاه این اتحادیه در فضای بین الملل ضربه می‌زند.

ب- افکار عمومی این اتحادیه برخلاف آمریکا از چنین تصمیمی پشتیبانی نمی‌کند و این امر با پذیرش مردمی همراه نخواهد بود.

ج- مورد سوم و شاید مهم ترین مساله در مورد عدم همراهی کامل این اتحادیه با امریکا این مساله است که اتحادیه اروپا برخلاف آمریکا اتفاقا برجام را توافقی می‌داند که منافع کشورهای این حوزه را تامین می‌کند و به ویژه در شرایط بحرانی اقتصادی حاکم بر بسیاری از کشورهای این اتحادیه این نهاد را با بازار بزرگی مانند ایران مواجه می‌کند.

2- مخالفت کامل: این حالت که برخی با خوشبینی و عدم بررسی دقیق مواضع این اتحادیه رویکرد اصلی اتحادیه ی اروپا را بر این اساس تحلیل می کنند نیز به نظر می‌رسد بنا به دلایلی با واقعیت فاصله دارد:

الف- دلیل اولی که می‌توان برای عدم اتخاذ موفق این استراتژی از سوی اتحادیه اروپا به آن اشاره کرد ساختار نظام بین الملل می‌باشد که با توجه به آن اتحادیه اروپا اساسا توان اتخاذ رویکرد رادیکال مخالف با آمریکا را ندارد.

ب- برخی از موارد مطرح شده از سوی ترامپ مانند مسائل موشکی و نفوذ منطقه ای ایران جز دغدغه‌های اتحادیه اروپا نیز می‌باشد که به فراخور زمان و در موقعیت‌های مناسب مسئولین این اتحادیه به آن اشاره کرده‌اند.

3- رویکرد بینابینی: حالت سوم که به نظر می‌رسد نسبت به دو حالت قبلی قرابت بیشتری با واقعیت دارد و به مرور این قرابت بیشتر هم خواهد شد این مساله است که اتحادیه اروپا مقابل درخواست آمریکا برای باز مذاکره ی برجام به عنوان یک توافق بین المللی معتبر مخالفت کند اما در عین حال در چارچوبی خارج از توافق هسته ای فشار به جمهوری اسلامی ایران برای محدودیت برنامه ی موشکی و حضور منطقه ای را نسبت به گذشته افزایش داده و این مساله را وارد مرحله ی جدیدی کند.

در این زمینه ایجاد جو رسانه‌ای علیه ایران و یا سکوت و انفعال نسبت به اقدامات تحریمی آمریکا که ناقض برجام است، ابزارهای این اتحادیه خواهد بود. در این حالت این اتحادیه ضمن حفظ پرستیژ بین المللی خود مبنی بر عدم همراهی با ترامپ در خروج از یک توافق بین المللی و هزینه ندادن در این زمینه می‌تواند بهانه ی جدیدی برای ایجاد محدودیت بر سر قدرت روز افزون جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

اظهارات مقامات کشورهای مهم اتحادیه اروپا یعنی انگلستان، آلمان و به ویژه فرانسه در روزهای اخیر به شدت بر این نکته صحه می‌گذارد که اتحادیه اروپا شاید در اندیشه‌ی همراهی کامل با ایالات متحده در زمینه‌ی نقض برجام و خروج از آن نباشد اما حداقل اراده‌ای نیز برای مقابله با اقدامات آمریکا در این زمینه ندارد و این همان مساله‌ای است که باید به دقت بیشتری توسط دستگاه‌های تصمیم‌گیر کشور در حوزه‌ی سیاست خارجی به آن پرداخته شود و با درک دقیق از تفاوت دو رویکرد دوم و سوم تصمیمات لازم برای مقابله با اقدامات احتمالی این اتحادیه اتخاذ گردد.

* گزارش از محمدکاظم عبدالحمیدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استقلال، استقلال می‌ماند
فرصت کنکوری‌ها برای ویرایش ترمیم نمرات از ۲۱ اردیبهشت
بسیاری از کشورها خواستار ارتباط با ایران شده‌اند
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
دستور رئیسی برای حل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری
تأثیری که بی‌حجابی در بدعاقبتی دارد
برنامه ویژه کمیته انضباطی برای ساماندهی سکوهای ورزشگاه‌ها
دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب +عکس
کلاهبرداری ۸ میلیاردی با لینک جعلی کالابرگ الکترونیک
مرتضوی: حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
لیتوانی: طرحی برای اعزام سربازانمان به اوکراین داریم
روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت تسریع شد
دستگیری کلاهبردار مدعی نفوذ در سفارتخانه‌‌ها
فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه
امیدوارکننده ترین آیه قرآن کریم +فیلم
عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب
بورس قرمز ماند/ افت ۱۲ هزار و ۳۲۹ واحدی شاخص کل
تنش بین آمریکا و لبنان +جزئیات
خبرنگار باسابقه صداوسیما درگذشت
رگبار باران و وزش باد شدید در تهران
شوک به پرسپولیس؛ پایان حضور ستاره محبوب؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top