تاریخ انتشار: شنبه 1396/11/14 - 15:41
کد خبر: 257912

پای درس آیت‌الله خامنه‌ای از مسجد کرامت تا حسینیه امام خمینی؛

سرزمینی به وسعت کرامت +عکس

سرزمینی به وسعت کرامت +عکس

روحانیون حال حاضر بعد از نماز برای موسپیدانی که بر او اقتدا کرده اند نهایتا حدیثی بخوانند و احکامی را درباره نماز و روزه را بگویند و در آخر هم به جان شاهنشاه آریا مهر پسر رضاخان پالانی دستور دهنده کشف حجاب، دعایی کنند تا به حکم قرآن برای اطاعت از اولی الامر عمل کرده باشند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مرور تاریخ انقلاب اسلامی و روزهای دشورای که مبارزین روزهای سخت و پر تلاطم سیاه پهلوی آن را به سختی پشت سر گذاشتند، در سالگرد سی و نهمین سال از پیروزی همان درخت پهناور و پر برکت، لایه‌های پنهان را بیش از همیشه روشن می‌کند.

سیدمهدی طالبی در مطلبی ارسالی به مناسبت فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی، درباره یکی از نوستالژی‌های روزهای مبارزه‌ی انقلابیون نوشته است. مسجد کرامت در مشهد مقدس که محل درس و بحث رهبر معظم انقلاب که آن روز طلبه‌ی نسبتا جوانی به حساب می‌آمد بود:

پر شور و با طمأنیه دارد برای جوانانی که پیرامونش را احاطه کرده‌اند چیزهایی را می‌گوید که به زمانه نمی‌خورند، مششخص نیست زمینه‌ی چه زمانی را می‌خواهد بسازد، روحانی ها مگر از این حرف ها هم می‌زنند؟ عجیب است با دیگران فرق دارد ، جوان است و ناطق، قرآن و نهج البلاغه را تفسیر می‌کند... آن هم برای یک عده‌ای جوانک خام ، با گفتن مطالبی از عدل و عدالت و حکومت این دانشجویان را می‌خواهد برای چه چیزی پخته کند؟

روحانیون حال حاضر بعد از نماز برای موسپیدانی که بر او اقتدا کرده اند نهایتا حدیثی بخوانند و احکامی را درباره نماز و روزه و... را بگویند و در آخر هم به جان شاهنشاه آریا مهر پسر رضاخان پالانی دستور دهنده کشف حجاب، دعایی کنند تا به حکم قرآن برای اطاعت از اولی الامر عمل کرده باشند ولایتی که الان از نظر آن‌ها در دست محمدرضا شاه است. این روحانی غریب در مشهد می‌خواهد برخلاف جریانی حرکت کند که پدر او را از تبریز به مشهد تبعید کرده است.

همه چیزش در این زمانه عجیب است میانسال است و چیزهایی را می‌گوید که شاید پیران هم قشرش لبانشان را بگزند از این تفاسیر، تفسیر قرآن و نهج البلاغه‌ی آن ها به دعا به حکومت پسر خان پالانی میرسد و تفسیر این مورد به حکومت اسلامی، او هیچ... اطرافیانش چرا اینگونه هستند... شاید تک باشند در میان همه‌ی گعده های این زمانه، دانشجویانی که بجای مارکسیست شدن و لیبرال شدن و غیره و غیر... پا به مسجد گذاشته‌اند... شاید از این جهان بینی‌های بی دیده به کرامت رسیده‌اند، مسجدی که آقای خامنه‌ای در آن، این جوانان دانشجو را به ثقلین می‌خواند در زمانی قرآنش را تفسیر می‌کند و در زمانی دیگر مطالب اهل بیت پیامبرش در نهج البلاغه  را تا ثقل این عهدی که مسلمین با پیامبرشان دارند برهم نخورد، سرم را از روی متن های جلویم و ذهنم را از درون شنیده هایم بیرون می‌کشم... حس میکنم قلمم را زیر گنبد فراخ شده‌ی مسجد کرامت بر روی کاغذ می‌کشم... از بیرون مسجد هنوزم به مطالبی که در مسجد گفته می‌شود اعتراض می‌شود... تهدید میکنند... تطمیع می‌کنند.

برشی از سخنان رهبر معظم انقلاب: «من به شما که نگاه می‌کنم- عزیزان جوان دانشجو- مسجد کرامت و مسجد امام حسن مجتبی را به یاد می‌آورم؛ که آنجا هم همین شماها- شماهای سی و پنج سال قبل- می‌نشستید و درس تفسیر قرآن و تفسیر نهج البلاغه و مبانی نهضت اسلامی مذاکره و بحث می‌شد؛ نوشته می‌شد و گفته می‌شد. چوبش را هم می‌خوریم؛ هم شما می‌خوردید، هم ما می‌خوردیم. دستگاه جبارِ طاغوت، آن روز تحمل نمی‌کرد که یک طلبه با جمعی دانشجو بنشینند و از دین حرف بزنند؛ بخصوص که محفل دانشجویی ما آن روز، محفل گرمی هم بود؛ محفل پُر جمعیت و متراکمی بود. البته این جمعیت‌هایی که امروز شما بعد از انقلاب می‌بینید، قبل از انقلاب در هیچ جا و به هیچ مناسبتی شکل پیدا نمی‌کرد؛ اما نسبت به جلسات و اجتماعات آن روز، هیچ اجتماعی شاید در کشور- اجتماع دانشجویی- به یکپارچگی، یکدستی و تراکم اجتماع مسجد امام حسن یا مسجد کرامت که بنده آنجا درس تفسیر برای دانشجوها می‌گفتم، وجود نداشت»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top