تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/12/15 - 12:00
کد خبر: 260640

معاون پژوهشی دانشگاه خبر داد؛

افزایش ۳۰ درصدی درآمدهای پژوهشی دانشگاه علم و صنعت

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه علم و صنعت ایران از افزایش 30 درصدی درآمدهای پژوهشی این دانشگاه خبر داد و گفت: سال آینده با راه‌اندازی تیم‌های تحقیقاتی بزرگ و تخصص محور، دانشگاه علم‌وصنعت به قطب بزرگ علمی کشور تبدیل می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از ایسنا، دکتر تورج محمدی، با اعلام این مطلب اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی با میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه ارتباط تنگاتنگ دارند. هر اندازه بودجه و اعتبارات زیادی به این بخش اختصاص دهیم، به همان اندازه نتایج پژوهشی قابل قبولی نیز به دست می‌آوریم و این وضعیت می‌تواند به پیشرفت جامعه کمک کند. این در حالی است که ظرفیت فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها بسیار فراتر از فعالیت‌هایی است که امروزه انجام می‌شود.

وی در ادامه تصریح  کرد: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل‌های پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده کنیم، باید سرمایه‌گذاری جدی در این عرصه داشته باشیم، چرا که فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیازمند حمایت دستگاه‌های دولتی است و باید این دستگاه‌ها به این نقطه برسند که فعالیت‌های پژوهشی خود را به دانشگاه‌ها بسپارند.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: البته دانشگاه‌ها در حال حاضر در کنار خود شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند که می‌توانند به امور پژوهشی بپردازند و این امر موجب شده پژوهش در دانشگاه‌ها فقط در این مراکز محدود نشود و امکان دسترسی به فناوری از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور نیز ایجاد شود تا بتوانیم دستاوردهای پژوهشی خود را در سطح کشور استفاده کنیم.

دکتر محمدی از کمبود بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: اگرچه دانشگاه‌ها تمامی تلاش خود را برای تحقق اعتبار لازم در این حوزه به کار گرفته‌اند، ولی وقتی که این دانشگاه‌ها با عدم تخصیص صد در صدی بودجه مواجه می‌شوند، نتیجتا بیشترین حوزه‌ای که لطمه می‌خورد، بخش پژوهش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: باید اعتبارات لازم را داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن زیرساخت‌ها و تجهیزات بخش پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی را تقویت و به‌روز کنیم. این در حالی است که متاسفانه این امر به دلیل کمبود بودجه‌های پژوهشی امکان پذیر نیست.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: بودجه پژوهشی امسال دانشگاه علم و صنعت، حدود 18 تا 20 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که بخشی از این مبلغ بابت خرید منابع علمی و بخشی برای تامین گرنت اساتید در نظر گرفته شده بود که متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم بسیاری از منابع علمی خود را خریداری کنیم و تاکنون تنها 80 تا 85 درصد مبلغ فوق تامین شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مهم‌ترین هدف‌گذاری‌های پژوهشی دانشگاه در سال آینده، گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های جدی دانشگاه برای سال آینده تعیین محور تخصصی برای دانشگاه، دانشکده‌ها و اعضای هیات علمی است و ما تلاش داریم محورهای تخصصی را در دانشگاه شناسایی و در نتیجه آن تیم‌های تحقیقاتی بزرگی را تعیین کنیم و بر اساس این ظرفیت، پروژه‌های پژوهشی متناسب با آن را جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تعیین محورهای تخصصی دانشگاه و همچنین متعاقب آن تیم‌های تحقیقاتی بزرگ در دانشگاه علم و صنعت هسته‌ها و قطب‌های علمی بزرگی را داشته باشیم تا بتوانیم پروژه‌های بزرگی را به دست بگیریم.

به گفته وی، خوشبختانه در حال حاضر در حوزه حل مشکلات ملی و صنعتی، دانشگاه علم و صنعت نقش موثری ایفا کرده و توانسته دفاتر همکاری با صنعت را در دانشگاه راه‌اندازی کند. به طوری که سال گذشته بازدیدهای علمی در سطح اعضای هیات علمی دانشگاه افزایش یافت که در نهایت منجر به عقد قراردادهایی بزرگ در کشور شد.

دکتر محمدی از افزایش درآمدهای ناشی از انعقاد قراردادهای پژوهشی این دانشگاه خبر داد و گفت: با گسترش معاملات صنعتی دانشگاه، توانستیم مبلغ قراردادهای پژوهشی را از 9 میلیارد تومان در سال 94 با افزایش 25 تا 30 درصدی به 13 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال جاری برسانیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در پایان بر ضرورت تخصیص اعتبارات لازم برای تامین زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: انتظار ما این است که مسئولیت‌های بزرگ را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم و باید نگاه به دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند و در تصمیم‌گیری‌های کشوری از پتانسیل این مراکز استفاده شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top