تاریخ انتشار: شنبه 1396/12/26 - 11:33
کد خبر: 261489

گردش مالی سرسام‌آور موسسات کنکوری در ایام نوروز؛

کنکور وسیله‌ای برای برقراری عدالت یا زیر پا کشیدن آن؟

کنکور وسیله‌ای برای برقراری عدالت یا زیر پا کشیدن آن؟

اردوهایی برای دانش آموزان در نظر می گیرند. پایه هزینه این اردوها بین پنج تا پانزده میلیون تومان به بالا است. سازمان سنجش آموزش کشور تعداد شرکت کننده آزمون ورودی کارشناسی را یک میلیون و یازده هزار نفر اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ابتدا طرح کنکور برای برقراری عدالت اجتماعی در سراسر کشور و شرایط همسان برای همه اقشار جامعه بود که با وجود موسسات کنکوری این آرمان ها به زیر پا گرفته شد.

کنکور و معضلات و حواشی آن در این چند ساله بیش از گذشته قوت گرفته است. بخش عظیمی از غول کنکور را موسسات کمکی این آزمون تشکیل می‌دهند. موسساتی که میزان درآمد و گردش مالی آن ها از چندین میلیارد تومان می گذرد و از هر فرصتی برای بالا بردن این درآمدزایی استفاده کند بخصوص از هیجان دانش آموزان و خانواده ها برای عبور از این برهه زمانی استفاده می‌کنند.

تعطیلات نوروز بعنوان یکی از فرصت های طلایی برای آزمون کنکور یاد می شود. دوران تعطیلات نوروز، تنها فرصت نزدیک به  کنکور است که در اختیار دانش آموزان قرار دارد. متقاضیان کنکورکارشناسی تا تیر ماه و متقاضیان کنکور ارشد تا اردیبهشت زمان دارند. موسسات با آگاهی به این موقعیت فرصت جدیدی برای خود می آفرینند. موسسات کنکوری برای این دوران کلاس ها و کتاب های مجزا با انواع هزینه ها را برای خانواده ها در نظر می گیرند.

موسسات برای ایام عید در کنکور کاردانی و کارشناسی، اردوهایی برای دانش آموزان در نظر می گیرند. پایه هزینه این اردوها بین پنج تا پانزده میلیون تومان به بالا است. سازمان سنجش آموزش کشور تعداد شرکت کننده آزمون ورودی کارشناسی را یک میلیون و یازده هزار نفر اعلام کرده است.

حداقل نیمی از این جمعیت اگر در این اردوها با حداقل هزینه درنظر گرفته شود که در اردو ها شرکت می کنند، پانصد و پنج هزار و پانصد نفر است. پایه حداقل این اردو ها را پنج میلیون تومان در نظر بگیریم. حداقل 250 میلیارد تومان گردش مالی این موسسالت تنها در اردوهای عیدانه در بخش کارشناسی است.

داستان در کنکور کارشناسی ارشد متفاوت است. در ارشد دیگر خبری از اردو نیست. برای متقاضیان کنکور ارشد در ایام عید بسته جزوات و کتاب های جداگانه در نظر گرفته می شود. هر بسته از این مکتوبات مخصوص تعطیلات عید، حدود 500 هزار تومان است. موسسات  برای هر درس از منابع ارشد در موسسات 10 جلسه، طی دو یا سه ماه برگزار می کند که هر گرایش ارشد حدود سه میلیون تومان به بالا در نظر میگیرند. اگر نیمی از متقاضیان ارشد ناپیوسته ام در این کلاس ها با این جزوات با حداقل قیمت سه میلیون و پانصدهزار تومان شرکت کنند؛ حدود 257 میلیارد تومان گردش مالی موسسات کنکوری رشد در ایام عید می شود!

با توجه به گردش مالی بالا این موسسات نکته مهم و قابل تامل  این است که کدام سازمان و ارگان نظارگر کیفیت آموزشی این موسسات هستند؟! آیا براستی اساتیدی که در این موسسات استفاده می شوند ویژگی و قابلیت کافی را دارند؟!

 همراه این اردو ها و جزوات جنگ روانی برای دانش آموزان و خانواده ها است. بین دانش آموزان با تبلیغات گسترده ای که می شود، میزان استرس کنکور را برای این متقاضیان می افزاید. اگر متقاضی برای مشکل مالی و یا بهر علت دیگر نتواند در این اردو ها و کلاس ها شرکت کند، دچار سرخوردگی بین همسالان خود می شود.

از طرفی عدالت و برابری در جامعه با چالش جدی مواجه می شود. چرا که هر متقاضی با پرداختن هزینه ها می تواند از آموزش بیشتر بهره ببرد که همین موجب می شود تا کرسی  برترین دانشگاه های کشور را بتواند بدست بیاورد.

* گزارش از محدثه حسینی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top