تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/02/24 - 15:12
کد خبر: 265755

۱۰ ماه پس از ادعای صدور مجوز تاسیس یک اتحادیه‌ای دانشجویی؛

معاون وزیر علوم: مجوز «تادا» قطعی نشده است/ سرنوشت اتحادیه‌ای که قرار بود عنوان اسلامیت را یدک بکشد

معاون وزیر علوم: مجوز «تادا» قطعی نشده است/ سرنوشت اتحادیه‌ای که قرار بود عنوان اسلامیت را یدک بکشد

بحث و بررسی پیرامون قانونی و یا غیر قانونی بودن این مجوز صادر شده، تبدیل به یکی از پر‌بحث‌ترین اخبار منتشر شده در حوزه دانشگاه شد و نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه هرکدام با تکیه بر استدلال های خود صدور مجوز تادا را طبق قانون و یا فاقد وجاهت قانونی تفسیر می‌کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "اعطای مجوز به اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران هنوز به قطعیت نرسیده ولی در دست بررسی است"؛ این جمله غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم درباره وضعیت فعلی اتحادیه «تادا» در گفتگویی با خبرگزاری آنا است. او در این گفتگو ضمن اشاره به وضعیت مجوز«تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران» در ادامه می گوید: "اعطای مجوز به اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران هنوز به قطعیت نرسیده ولی در دست بررسی است".

تادا از کجا آمد؟
مرداد ماه سال پیش بود که خبری مبنی بر صدور مجوز تاسیس اتحادیه‌ای دانشجویی با عنوان "تشکل اسلامی دانشجویان ایران" یا "تادا" بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. انتشار این خبر حواشی بسیار گسترده‌ای را همراه داشت. بحث و بررسی پیرامون قانونی و یا غیر قانونی بودن این مجوز صادر شده، تبدیل به یکی از پر‌بحث‌ترین اخبار منتشر شده در حوزه دانشگاه شد و نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه هرکدام با تکیه بر استدلال های خود صدور مجوز تادا را طبق قانون و یا فاقد وجاهت قانونی تفسیر می‌کردند.

آغاز اختلاف نظرها درباره جلسه تصمیم گیری
در این میان بیشترین اختلاف نظر راجع به روند صدور این مجوز بین مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با دو وزارت‌خانه بهداشت و علوم وجود داشت. مسئولین نهاد رهبری با استناد به قوانین مربوط به هیات نظارت مرکزی مشترک، ادعای وزارت علوم در رابطه با حضور اکثر افراد دارای حق رای در جلسه این هیئت را رد کرده و معتقدند که ترکیب و تعداد حاضرین قانونی و دارای حق رای این جلسه رعایت نشده و بر همین اساس مجوز صادره، نمی‌تواند مبنایی قانونی برای آغاز فعالیت تشکل دانشجویی مذکور باشد.(بیشتر بخوانید)

عباس شیر اوژن قائم مقام معاونت فرهنگی-سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها، فردای خبر مجوز این تشکل با تشریح جزئیات ابعاد قانونی ادعای وزارت علوم مبنی بر تشکیل تادا، آن را غیر قانونی شمرد و در همین رابطه گفت: «جلسه اخیر هیئت نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای گیری پایان پذیرفته است(بیشتر بخوانید).« 

خبرنامه دانشجویان ایران نیز طی گزارشی به کنکاش در زوایای اظهارات شیراوژن پرداخت و ادعای این مقام نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را به محک نص صریح قانون مربوطه سنجید و به مقایسه اظهارات وی با فراهانی معاون وزیر بهداشت پرداخت و ادعای طرفین در این رابطه را مورد بررسی قرار داد.(بیشتر بخوانید)

درباره قانونی و غیرفانونی بودن مجوز تاسیس «تادا» +سند

پس از این کشمکش‌های رسانه‌ای، رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان پیرامون مطالبه تشکیل «تادا» که توسط دبیر انجمن اسلامی پیرو خط امام دانشگاه سیستان و بلوچستان مطرح شد، گفت: در مورد اتحادیه‌ای که شما طلب کردید از وزرا سوال کردم، وزرا گفتند در جلسه ما رای دادیم و یک نفر رای نداده است، من به آقای غلامی تأکید کردم اتحادیه «تادا» سریعتر شکل بگیرد.

البته در ان زمان وزارت علوم با انتشار اطلاعیه هایی از رسمی بودن آن مصوبه خبر میداد، اما غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اواخر آذرماه در یک نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت اتحادیه تادا گفت: برخی از اقدامات لازم برای راه اندازی این اتحادیه در وزارت علوم انجام شده است و بخش مهم دیگری نیز باقی مانده که در تلاش هستیم با نهاد رهبری موارد را با تفاهم و گفتگو برطرف سازیم و امیدواریم اساسنامه این اتحادیه در کنار سایر اتحادیه‌های دیگر به زودی تصویب و ابلاغ شود.

به هر حال مصاحبه امروز غفاری نشان می دهد آنچه که روایت مسئولان وقت وزارت علوم از جلسه مردادماه سال گذشته درباره تاسیس این اتحادیه دانشجویی با صحبت های امروز وی درباره اصل مجوز این تشکل می گویند در تناقض قرار دارد.

** بیشتر بخوانید:
زیر و بم «تادا»
فیلم:: چرا مسئولین وزارت علوم از پاسخ درباره غیرقانونی بودن «تادا» واهمه دارند؟

تشکل غیرقانونی، مجوز فعالیت هم گرفت!
قانونی بودن «تادا» ادعایی که هرگز اثبات نشد
مصوبه اعلام شده از سوی سایت وزارت علوم هیچگونه وجاهت قانونی ندارد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top