تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/30 - 14:45
کد خبر: 274046

بیانیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران درباره طرح توسعه این دانشگاه

بیانیه‌ای با عنوان «شفاف‌سازی دانشگاه تهران دربارۀ طرح شهر دانش» در روز سه‌شنبه مورخ 97/3/22 بر روی سایت دانشگاه تهران منتشر و عنوان شده است که این بیانیه با هدفِ تنویر افکار عمومی و رفع ابهامات ایجاد شده توسط برخی رسانه‌های منتقد طرح ساماندهی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تهیه و دربرگیرنده «توضیحات جامعی درباره ابعاد گوناگون و سیر تحول واجرای این طرح» می‌باشد.

 به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیانیه‌ای با عنوان «شفاف‌سازی دانشگاه تهران دربارۀ طرح شهر دانش» در روز سه‌شنبه مورخ 97/3/22 بر روی سایت دانشگاه تهران منتشر و عنوان شده است که این بیانیه با هدفِ تنویر افکار عمومی و رفع ابهامات ایجاد شده توسط برخی رسانه‌های منتقد طرح ساماندهی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تهیه و دربرگیرنده «توضیحات جامعی درباره ابعاد گوناگون و سیر تحول واجرای این طرح» می‌باشد. تشکل‌های دانشجوییِ دانشگاه تهران لازم دانستند تا عطف به سوابقِ درخواست‌ها و مطالبات خود دربارۀ این طرح و در پاسخ به این مطلب چندین موضوع مهم را متذکر شوند.

 بخش‌هایی از این بیانیه بدین شرح است:
در طول چند ماه گذشته، معترضین به عدم انتشار اطلاعات طرح، در بایکوت کامل و تأمل‌برانگیز از سوی رسانه‌ها قرارگرفته‌اند و تنها تعداد اندکی از رسانه ها برخی از مطالبات و درخواستهای رسمی تشکل های دانشجویی را پوشش داده‌اند.

از مسئولین و دلسوزان در دانشگاه تهران انتظار می‌رود با احترام به منزلت و شأنِ بی‌بدیلِ دانشگاه تهران و بر مبنای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و مطابق با مکاتبات نهادهای رسمی، اطلاعات را در اختیار عموم گذاشته و مانع ابهامات بیشتر شوند. متأسفانه بیانیۀ منتشرشده نیز نه تنها گامی در این راستا محسوب نمی‌شود، بلکه به دامنۀ ابهامات نیز افزوده است.

متأسفانه در اکثر قریب به اتفاق طرح‌های توسعه در ایران، انتخاب و ارائه عناوین، اهداف و دستاوردها بر اساس شعارهای برآمده از مد روز، تخیلات و گاهی آرزوهای به دور از واقعیت در جهت اخذ مجوزها و بودجه‌های لازم از نهادهای مختلفِ تصویب‌کننده، به رویه‌ای آزاردهنده بدل شده است. کلی‌گویی‌های مطرح شده در بیانیۀ دانشگاه تهران نیز دقیقاً در ادامه این رویۀ غالب است.
اشاره به اهداف کلی و بسیار کلانی مانند «بازنگاری برند شهر تهران»، «دست‌یابی به توسعۀ پایدار در ابعاد مختلف اجتماعی،زیست محیطی، اقتصادی»،«پیش‌برد مرز دانش در سطح جهانی»، «گذار از جامعۀ صنعتی به جامعه دانش‌بنیان» بدون اشاره به شاخص‌ها و معیارها و راهبردهای تحقق آن‌ها، خیال‌بافی‌ای بیش محسوب نمی‌شود.

این ادعا که تهیۀ این طرح نشانی از مسئولیت اجتماعی دانشگاه بوده و به دنبال اهدافی چون مشارکت و عدالت اجتماعی است [درحالی‌که حتی جامعۀ محلی از کلید خوردنِ طرح جدید کاملا بی‌اطلاع بوده و به دانشگاه تهران به این علت که در این طرح نادیده گرفته شده‌اند معترض‌اند] نادیده‌انگاشتنِ جایگاه درک و فهمِ مخاطب از ماجرا خواهد بود.
باتوجه به مکاتبات نهادهای رسمی مجدداً خاطرنشان می‌‌شود که دانشگاه تهران هیچ‎گونه طرح مصوبی برای ساماندهی یا توسعه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نداشته و ندارد.لازم است چنان‌چه دانشگاه تهران مصوبه‌ای مبنی بر تصویب طرح جدید در اختیار دارد،ارائه کند. هر دو مصوبه اخیر کمیسیون مادۀ 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مشروط به شروط بسیار مهم و تعیین کننده‌ای است.

اساساً پاشنه آشیل این طرح عدم توجه به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی است، چراکه دانشگاه در شرایطی که اوضاع اقتصادی کشور در وضعیت بحرانی کنونی قرار دارد،بی اعتناء به نظرات کارشناسی و بدون این‌که روند رسمی طرح های شهری را طی کند، بودجۀ کلانی را از بودجۀ عمومی دولت طلب کرده است.

امضاکنندگان:

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
انجمن علمی دانشجویی دانشکدۀ شهرسازی دانشگاه تهران
انجمن علمی دانشجویی دانشکدۀ تاریخ دانشگاه تهران
انجمن علمی دانشجویی دانشکدۀ انسان شناسی دانشگاه تهران
انجمن علمی دانشجویی دانشکدۀ باستان‌شناسی دانشگاه تهران
انجمن علمی دانشجویی دانشکدۀ جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
انجمن علمی دانشجویی دانشکدۀ مرمت بافت و بنا دانشگاه تهران
انجمن علمی دانشجویی دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top