تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/08 - 09:11
کد خبر: 275372

مسعود فروغی

وزرای اقتصادی دولت را رفع حصر کنید!

وزرای اقتصادی دولت را رفع حصر کنید!

مگر کوتاه آمدن جوانمردانه و زیرکانه سردار سلیمانی درمورد روحانی و کارهای قبلی‌اش معنایی غیر از همراهی با دولت مستقر در آوردگاه بزرگ تحریم و فشار اقتصادی داشت؟ حالا جناب ظریف به‌جای استقبال از این رفتار بزرگ‌منشانه سپاه، زبان به طعنه و کنایه علیه منتقدان برجام باز کرده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مسعود فروغی//  اول. لااقل به افکار عمومی احترام بگذارید. در شرایطی که قیمت سکه و ارز سوال اصلی مردم است چگونه می‌توان درباره رفع حصر موسوی و کروبی حرف زد. نه اینکه دولت حق ندارد به وعده انتخاباتی‌اش عمل کند اما بین وعده «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنم...» و رفع حصر کدام اصلی است؟ کدام فوری است؟ کدام به حیثیت اجتماعی قوه ‌مجریه و اعتماد عمومی آسیب می‌زند؟ مگر می‌شود در کشاکش نگرانی بازار درباره آینده دلار و طلا خبر رفع حصر را پیگیری کرد و به روی مبارک نیاورد؟ چگونه می‌شود وقت و انرژی دولت به‌عنوان قدرت اصلی اجرایی کشور را برای رفع حصر دو فتنه‌گر سال 88 صرف کرد و انتظار کمک بازار به دولت را داشت؟

اینکه دولت واقعا دنبال رفع حصر است یا خیر، بماند. اینکه دلیل حصر آنها حفظ آرامش کشور در پایان سال 89 بود هم بماند، اما اینکه وسط این معرکه اقتصادی مردم از دولت مستقر توقع ایجاد آرامش در بازار را دارند مگر قابل کتمان است؟ اصلا بعد از رفع حصر چه می‌کنید؟ باز با عکس اوباما در فلان نشست حاشیه‌ای در آمریکا خودتان را آرام می‌کنید؟ برخی انگار متوجه نیستند مسئولیت شعارهایی که پنج سال پیش تاکنون داده‌اند با آنهاست و حداقل باید به بدیهی‌ترین ادعاها درباره حفظ آرامش بازار عمل کنند. اوضاع جوری است که به‌جای آن آقایان باید وزرای اقتصادی دولت را از حصر بیرون بیاورند!

آقایان وزرا در حالی که می‌دانیم اوضاع کنونی حاصل آزادی غول نقدینگی و ورودش به بازار طلا و ارز است کجا هستند؟ نقدینگی هزار و 600 هزار میلیارد تومانی ارز و سکه را درنوردیده، هنوز تحریمی نیامده و این پول سرگردان است که جایی در بازار سرمایه، مسکن و صنایع سنگین مثل نفت و پتروشیمی پیدا نکرده و این‌گونه اوضاع را آشفته کرده است.

دوم. پس از امضا و اجرای برجام، آمریکا آنقدر نامهربان بود که شخص رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه هم اعلام کردند آمریکایی‌ها در روند اجرای صحیح آن خلل ایجاد می‌کنند، من نمی‌خواهم الان وارد جزئیات برجام شوم چه آنکه در حال حاضر چیزی از برجام باقی نمانده که درباره آن صحبت کنیم! ترامپ اما در 6 ماه اخیر راه اوباما را روشن‌تر و تندتر طی کرد و رسما برجام را به‌هم زد. دولت خیلی زود به مانند تجربه‌های پیشین دوران سختی از همه گروه‌های سیاسی با تفکرات مختلف خواست وحدت داخلی را حفظ کنند. حتی لحن رئیس‌جمهور در برابر منتقدان تغییر کرد. او در یک سخنرانی تاریخی در جمع مدیران دولتی گفت دست منتقدان را می‌بوسد. اگر به یاد بیاوریم در دوران اولیه دولت روحانی، الفاظی مانند «بی‌شناسنامه» و «بی‌سواد» به منتقدان گفته می‌شد، تفاوت را حس خواهید کرد.

نشانه‌های تغییر رویکرد روحانی در مقابله با آمریکا هم نمایان شد، او با ادبیاتی انقلابی آمریکا را مورد خطاب قرار داد و ایران را یکپارچه تصویر کرد. تهدید سخت نفتی روحانی خطاب به آمریکا و عربستان آن‌ هم در سوئیس، تحلیلگران را شگفت‌زده و داخلی‌ها را امیدوار کرد. در جنگ لفظی اخیر با ترامپ اما سردار قاسم سلیمانی وارد میدان شد و گفت من مانند سرباز از رئیس‌جمهور دفاع می‌کنم. معنای روشن این حرف فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و توئیت معروف تقدیر وی از روحانی چه بود؟ ما در برابر دشمن خارجی اختلافات داخلی را کنار می‌گذاریم. سلیمانی حتما فراموش نکرده همین آقای روحانی در اردیبهشت 96 برای انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری درباره موشک‌های اقتدار‌آفرین ایران چه گفت، اما در زمان جنگ با شیطان این اشتباه را کنار گذاشت و حاشیه نرفت.

مگر کوتاه آمدن جوانمردانه و زیرکانه سردار سلیمانی درمورد روحانی و کارهای قبلی‌اش معنایی غیر از همراهی با دولت مستقر در آوردگاه بزرگ تحریم و فشار اقتصادی داشت؟ حالا جناب ظریف به‌جای استقبال از این رفتار بزرگ‌منشانه سپاه، زبان به طعنه و کنایه علیه منتقدان برجام باز کرده‌اند. کاش فقط طعنه بود، جمله وزیر خارجه درباره «ناشکری عده‌ای از نعمت برجام» مانند پتکی بر ایده کمک به دولت است. یعنی جناب ظریف که «قهرمان دیپلماسی» نامیده شده بودند «محاسبه» ندارند تا تشخیص دهند این‌گونه حرف زدن درباره برجام در مذاکرات با اروپا به‌ضرر ایران تمام می‌شود؟ حالا بگذریم که در روزگاری به‌سر می‌بریم که دفاع از عملکرد تیم‌ ملی مالدیو بعد از شکست 17 بر صفر برابر ایران (زمان علی دایی و رفقا) راحت‌تر از برجام است! بگذریم که «امضای کری» نه‌تنها تضمین نبود بلکه سند روی هوا معلق ماندن اقتصاد ایران هم بود. بگذریم که این سند افتخار جناب ظریف حتی اندازه عمر دولت روحانی هم طول نکشید.

بدتر اینکه در روزگار تهدید دشمن زورگو که شخص رئیس‌جمهور تمام‌قد و به‌درستی محکم ایستاده است، معاون میراث فرهنگی ایشان به زبان کنایه سردار سلیمانی را می‌نوازد. خانم معاون توئیت کرده که بر طبل جنگ نکوبید! و صدای نه به جنگ مردم را بشنوید! کاش حداقل اگر باور به مقاومت و ایستادگی ندارید، آزاده باشید. خانم معاون حتما هنوز در دوران انتخابات سال 92 مانده و نمی‌داند دوگانه‌سازی جنگ- صلح قدیمی شده و ضررش برای ایران روشن شد. خانم معاون توقع دارند در برابر فشار سنگین ترامپ گاوچران و توهینش به رئیس‌جمهور، صدای «غلط کردیم» از ایران بیرون بیاید یا «غلط کردید»؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره
هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران
رژیم اسرائیل در دو راهی تسلیم و شکست
اذعان ارتش اسرائیل به شلیک ۶۵ موشک توسط حزب الله
کاهش قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
کاریکاتور| پشت پرده مضحکه افشاگری پر از گاف بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا شاکرمی
دسته عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در یزد +عکس
کاریکاتور| خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
حفاظت از کودکان اینترنت در کشور‌ها با وضع قوانین سختگیرانه
پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم
طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است
محرز شدن قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت ‌
بازگشت بسکتبال ۳ به ۳ دانشگاه آزاد به لیگ برتر
علم‌الهدی: ریشه اصلی پیوند دانشگاه با جامعه در خود دانشگاه نهفته است
مشخص شدن زمان قرعه‌کشی جام جهانی فوتسال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top