تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/05/09 - 16:22
کد خبر: 275647

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۴۷

آینده شغلی و بازار کار در رشته فوریّت های پزشکی

در صورت داشتن توانایی‌های روحی لازم از قبیل انضباط‌پذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین آمادگی جسمی کامل مانند عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مثل دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های پیشرفته قلبی ، صرع و بیماری‌های روانی در این رشته پذیرفته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۲.گروه ریاضی/فوریّت های پزشکی

آینده شغلی
رییس مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: آینده کاری تمام فارغ‌التحصیلان رشته فوریت‌های پزشکی به طور کامل تضمین شده است.

دکتر غلامرضا معصومی با اشاره به اینکه علی‌رغم تمام بهبودهایی که در حوزه امور مالی کارمندان بهداشت و درمان شاهد بودیم اما کادر فوریت‌های پزشکی پایین‌ترین سطوح مالی سلامت را دارا هستند، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده کارانه به پرسنل فوریت‌های پزشکی در ارتباط با انتقال رایگان بیمار توسط مأموران اورژانس ۱۱۵احتصاص می‌یابد.

وی به راه‌اندازی مقطع کاردانی فوریت‌های پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال ۷۹تا ۸۰اشاره کرد و گفت: این رشته از سال ۸۵در چهار دانشکده فوریت پزشکی کشور ایجاد که هم‌اکنون شاهد تربیت دانشجویان فوریت‌های پزشکی در ۳۸دانشگاه کشور هستیم.

وی افزود: با وجود اینکه در یک محدوده زمانی قرار شد که مقطع کاردانی فوریت‌های پزشکی از دانشگاه‌های تیپ یک کشور حذف شود اما این طرح با پیگیری از سوی وزارت بهداشت، منتفی و هم‌اکنون در دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و اصفهان این مقطع از رشته وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از راه‌اندازی مقطع کارشناسی ناپیوسته فوریت‌های پزشکی از سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: در گذشته افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های فوریت پزشکی را به دلیل اینکه احساس می‌کردند راه تحصیل در مقاطع عالیه این رشته باز نیست از انتخاب آن صرف نظر می کردند در صورتی که فرایند آموزشی رشته‌های وابسته به فوریت‌های پزشکی بن‌بست‌دار نیست.

وی همچنین از راه‌اندازی مقطع phd رشته فوریت‌های پزشکی از چند سال قبل در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و افزود: مقطع phd رشته سلامت در بلایا از سه سال پیش در کشور راه‌اندازی شده است.

رشته های مشابه در خارج از کشور
رشته مشابه در خارج از کشور وجود دارد به عنوان مثال : در ایلات متحده آمریکا ، به این گروهها تکنسین فوریتهای پزشکی (Emergency Medical Technician) اتلاق می شود که در سه مقطع پایه (EMT Basic) شده برای این رشته در ایران در حد EMT Intermediate می باشد.

توانایی‌های لازم و قابل توصیه
رشته فوریت‌های پزشکی به صورت نیمه‌متمرکز دانشجو می‌پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند و در صورت داشتن توانایی‌های روحی لازم از قبیل انضباط‌پذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین آمادگی جسمی کامل مانند عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مثل دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های پیشرفته قلبی ، صرع و بیماری‌های روانی در این رشته پذیرفته می‌شوند.

گفتنی است که در رشته فوریت‌های پزشکی داشتن قدرت بینایی خوب، مهارت‌های بدنی، روانی کلام و حداقل قد ۱۷۰سانتی‌متر برای امدادرسانی سریع و صحیح ضروری است. در ضمن این رشته تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیرد.

موقعیت شغلی در ایران
دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس‌های خصوصی یا در سازمان‌های مشابه فعالیت کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حکم تتلو صادر شد
لحظه افتتاح سد قیز قعله‌سی باحضور رئیسی و علی‌اف +فیلم
پایان ماموریت سفیر ایران در آذربایجان
دیدار مهم رئیسی و علی اف روی تاج سد قیزقلعه‌سی
بازدید رئیس جمهور از پروژه کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس
تصاویری از خوشامدگویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیسی +فیلم
استقلال ۴۸۵میلیون تومان جریمه شد
VAR با ورود زنان به ورزشگاه در ارتباط است
نیما عالمیان با شکست نوشاد المپیکی شد
افشاگری رئیس پیشین موساد +جزئیات
جزئیات تازه از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
محکومیت ۴میلیاردی استقلال ازسوی شهباززاده
ندا شهسواری المپیکی شد
چراغ سبز ستاره پرسپولیسی به استقلال؟
آیا پارچه شانتون برای گلدوزی مناسب است؟
چگونه می‌توان با پودر ماشین فرش را شست و شو داد؟
فرش ۷۰۰ شانه بخریم یا ۱۲۰۰ شانه؟
نحوه کار با جک دنده ای و راهنمای استفاده از آن
قرارداد اوسمار به‌زودی امضا می‌شود
رونالدو قهرمان لیگ برتر را پیش بینی کرد
اعتراض روح الامین به دیوارنگاره ولیعصر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top