تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/29 - 09:19
کد خبر: 278704

نگاهی به آمار انتخاب رشته کنکور ۹۷ نشان می‌دهد، داوطلبان هنوز به دنبال آزمون هستند؛

علاقه به کنکور کم نشد

علاقه به کنکور کم نشد

طبق آمارهای روز گذشته سازمان سنجش، از تعداد ۹۱۰ هزار و ۷۱۳ نفر که در جلسه آزمون حاضر و تعداد ۹۱۰ هزار و ۵۶۳ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند، ۵۵۰ هزار و ۸۲۴ نفر انتخاب رشته کردند، این به این معنی است که ۶۰.۴۸ درصد مجازین انتخاب رشته خود را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت نام انتخاب رشته کنکور سراسری سال 97 چند روزی به پایان رسیده است و آمار و ارقام منتشر شده از آزمون امسال بسیاری از کارشناسان آموزش عالی را به فکر فرو برده است.

بر اساس شیوه پذیرش و انتخاب رشته، امسال موسسات آموزشی به دو پذیرش با آزمون و بدون آزمون دانشجویان خود را جذب می کنند، که طبق آمارهای روز گذشته سازمان سنجش، از تعداد ۹۱۰ هزار و ۷۱۳ نفر که در جلسه آزمون حاضر و تعداد ۹۱۰ هزار و ۵۶۳ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند، ۵۵۰ هزار و ۸۲۴ نفر انتخاب رشته کردند، این به این معنی است که  ۶۰.۴۸ درصد مجازین انتخاب رشته خود را انجام دادند.

بیشتر بخوانید// از رانت‌های قانون برای فرزندان دیپلمات‌ها در کنکور چه می‌دانید؟

از سوی دیگر گزینش در رشته‌های تحصیلی که پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) در سال ۱۳۹۷  در این دوره صورت پذیرفت، تعداد ۴۱ هزار و ۸۹۸ نفر در پذیرش دانشجو صرفاً با سوابق تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ثبت نام و انتخاب رشته کردند. آماری که قطعا می تواند با توجه به ظرفیت بالای موسسات آموزش عالی در پذیرش بدون آزمون دانشجو قابل توجه باشد.

بیشتر بخوانید// تراز قبولی در رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد +جدول تفکیکی

کافی است یکبار دیگر به ظرفیت گروه های مختلف آزمایشی نگاهی بیاندازیم، در گروه علوم ریاضی و فنی ظرفیت بر اساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی ۵۹ هزار و ۷۳۷ نفر و ظرفیت منحصرا بر اساس سوابق تحصیلی ۱۷۶ هزار و ۴۸۶ نفر بوده است. در گروه علوم تجربی ظرفیت بر اساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی ۵۴ هزار و ۵۷۱ نفر و ظرفیت منحصرا بر اساس سوابق تحصیلی ۱۲۰ هزار و ۳۸۷ نفر، در گروه علوم انسانی ظرفیت بر اساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی ۵۷ هزار و ۴۲۰ نفر و ظرفیت منحصرا بر اساس سوابق تحصیلی ۲۵۰ هزار و ۷۳۴ نفر، و در گروه های هنر و زبان نیز ظرفیت منحصرا بر اساس سوابق تحصیلی به ترتیب ۱۴ هزار و ۳۹۸ نفر و ۱۹ هزار و ۸۷۰ نفر بوده است.

مجموع این آمارها اطلاعات جالب توجهی را در اختیار قرار میدهد، به طوری که مجموع ظرفیت بر اساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی در تمام گروه ها ۱۸۰ هزار و ۹۵۹ نفر و مجموع ظرفیت منحصرا بر اساس سوابق تحصیلی ۵۸۱ هزار و ۸۷۵ نفر بوده است، حال اگر این آمار را به تعداد انتخاب رشته کنندگان جمع و تفریق کنیم، اعداد و نتیجه قابل تاملی در پی خواهد داشت.

به طور کلی می توان گفت در بخش پذیرش با آزمون از ۵۵۰ هزار و ۸۲۴ نفر انتخاب تنها ۱۸۰ هزار و ۹۵۹ نفر می توانند در این دوره ها قبول شوند، در حالی که در بخش بدون آزمون این آمار دقیقا بر عکس است و ۵۳۹ هزار و ۹۷۷  صندلی خالی مانده است. قطعا این رفتار داوطلبان حاوی پیام های زیادی خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top