تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/06/06 - 13:04
کد خبر: 279796

روحانی آرزوهای برجامی خود را با آمارهای واقعی اشتباه گرفته است؛

همه آدرس‌های غلطی که روحانی داد

همه آدرس‌های غلطی که روحانی داد

روحانی خود و دولتش را در شکل‌گیری این وضعیت بحرانی بدون تقصیر جلوه می‌دهند و همه مشکلات را به گردن نظام انداخته‌اند که چرا FATF و فعالیت‌های بی‌ثبات ساز رخ می‌دهد؟ روحانی نشان داد نباید از وی و دولتش انتظار خاصی داشته باشیم جز اینکه منتظر بمانیم تا سال ۱۴۰۰ فرا رسد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از قریب به یک ماه و علیرغم تمام تلاش ها و لابی های دولتی ها برای مسکوت گذاشتن طرح سوال از رییس جمهور و با وجود قربانی کردن وزرای رفاه و اقتصاد در این راه، اما بالاخره روحانی به صحن علنی مجلس امد تا به سوالات اقتصادی نمایندگان پاسخ دهد. پاسخ هایی که میتوان آن را از جنس سخنان روحانی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 96 دانست و آنهم فرافکنی و گفتاردرمانی بود.

همه شانتاژها برای نیامدن روحانی
در همان ساعات نخستین پس از اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور بود که حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور را غیرقانونی خواند و گفت:  طرح سوال های متعدد از رئیس جمهور جز هدف سیاسی چیز دیگری ندارد و به دنبال حل مشکلات مردم نیست!

مصطفی تاجزاده نیز در گفتگو با ایرانا مدعی شد: «انگیزه خیلی از کسانی که سوال کردند، بهبود شرایط نیست و «توجه دارم خیلی از مشکلات کشور ناشی از همین [افراد] است و در واقع خود آنها مسبب این وضع بودند.»

در ادامه همین خط رسانه ای بود که یدالله طاهرنژاد عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز درباره سوال از رئیس‌جمهور گفت: «روحانی باید بین شرایط‌ عمومی کشور، حفظ آرامش و موقعیت خود و حفظ محبوبیتی که دارد یا به دست آوردن جایگاهی که از دست داده است یکی را انتخاب کند»!

بیشتر بخوانید// پاسخ رئیس‌جمهور سوئیس به سوالات نمایندگان

همه آدرس‌های غلطی که روحانی داد

در واقع علاوه براینکه همراهان تندروی روحانی پاسخ به مردم را در خانه ملت مطلوب روحانی نمیدانند بلکه معتقدند مواجهه رئیس جمهور در پشت تریبون مجلس باید به نحوی باشد که او محبوبیت‌اش افزایش پیدا کند؛ اگرچه کشور به آشوب کشیده شود! از طرفی پاسخ نمیدهند که اگر پرسش‌های پنج‌گانه نمایندگان سیاسی  است؛ خب حداقل در پیشگاه ملت به سوالات اقتصاددان‌های هوادار و دوآتیشه خود از قبیل فرشاد مونی، حسین راغفر و دهها کارشناسی که بیانیه حمایت از او را در انتخابات امضا کردند و اکنون در صف اول تندترین منتقدان اقتصادی او هستند پاسخ دهد.

FATF، موشک و اقتصاد
از نکات مهم این جلسه میتوان به تلاش روحانی برای بهره برداری از فرصت حضور در مجلس برای ایجاد فشار در تسریع تصویب لوایح چهارگانه FATF اشاره کرد. روحانی در پاسخ به چرایی عدم لغو تحریم های بانکی سعی کرد عدم تصویب FATF و فعالیت های موشکی را عامل آن معرفی کند. این در حالیست که به غیر از لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بقیه لوایح هم تصویب شده هم از فیلتر شورای نگهبان گذشته است. اینکه روحانی تلاش دارد تحریم های بانکی را به این لوایح گره بزند کاملا مشخص است ولی وی یک سوال مهم را بدون پاسخ گذاشته است و آنهم اینکه با نامه دو سال پیش طیب نیا وزیر وقت اقتصاد، رتبه ریسک از ۶ به ۵ کاهش پیدا کرد و کشورمان از لیست سیاه خارج و به فهرست خاکستری وارد شد؛ پس چگونه علیرغم این تحولات همچنان بانک های بزرگ دنیا با بانک های داخلی ارتباط برقرار نمی کنند؟

برجام؛ کاخ آرزوهای برباد رفته روحانی
مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بخشی از سوال خود با اشاره به ماهیت برجام گفت: «هنوز صدور نفت ما و ورود دلار تحریم نشده، این فضا را چه کسی درست کرده است!؟ جناب آقای روحانی فضا به این دلیل درست شد که یک کاخ آرزوها به اسم برجام ساختید که تهِ آن به رابطه با آمریکا منتهی شود اما این کاخ با یک لگد ترامپ خراب شد، ولی شما گزینه بعدی نداشتید. اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نشد و بر توانمندی داخلی تکیه نشد.»

این بخش از سوالات نمایندگان اما با فرافکنی روحانی و البته پاسخ های متناقض وی همراه بود. « سؤال بعدی این است که چرا تحریم‌های بانکی باقی مانده است، در تشریح یکی از نمایندگان محترم فرمودند که برجام هم اجرا شده چرا تحریم‌ها باقی مانده است، البته پاسخ این سؤال را مفصل وزیر امور خارجه نوشته‌اند و اگر خواستید در اختیارتان قرار می‌دهم. من از شما می‌پرسم برجام برای چه بود. یک کلمه من از شما سؤال می‌کنم برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای که آنها به دروغ گفته‌اند غیرصلح‌آمیز است و برمبنای همین دروغ و اتهام ناروا قطعنامه‌های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رسانده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران خطری برای صلح و امنیت جهانی است و لذا ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برده‌اند برجام آمد تا این را بگوید، برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی‌کند، شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم باید بگوید تشویق و همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند و ما به همین جا رسیدیم.» این جملات پاسخ روحانی به این سوال بود. تناقض بزرگ روحانی اینست که به خاطر ضعف در حافظه روزی از اقتصاد سامان یافته تا آب خوردن و حتی جنگ را به برجام نسبت میداد و امروز همه برجام را در تایید صلح آمیز بودن صنعت هسته ای کشور خلاصه کرد. پاسخی که میتوان آن را تلاش روحانی و دولتش برای فراموش کردن اجباری وعده های خود دانست که به قول ذوالنور هیچکدام تحقق نیافت.

بیشتر ببینید// فرهنگی: تورم نقطه به نقطه ماهانه نوید تورم ۶۰ درصدی می‌دهد

همه آدرس‌های غلطی که روحانی داد

اقتصاد، ارز، بیکاری؛ از واقعیت ها تا ادعاهای روحانی
ایجاد ۲۵۰۰۰۰۰ شغل در سه سال، کاهش قاچاق کالا از ۲۵ به ۱۲ میلیارد دلار، افزایش صادرات، نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصدی، کاهش خط فقر در جامعه و ثبات تورم از جمله ادعاهایی هستند که امروز روحانی بارها به ان اشاره کرد. ادعاهایی که به قول خود روحانی میتوان با یک روز حضور در کف جامعه غیرواقعی بودن آنها را به سادگی مشاهده کرد. ادعاهای روحانی در حالی بیان میشود که به گفته نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، روز گذشته از اختصاص بسته های حمایتی برای پنج دهک اول جامعه خبر داد. چگونه میتوان بسته های حمایتی را در کنار ادعاهای اقتصادی روحانی قرار داد و آنها را باور کرد؟

بیشتر بخوانید// صحت سنجی یک ادعا؛ آیا ایران در آستانه جنگ بود؟

همه آدرس‌های غلطی که روحانی داد

اگر بخواهیم سخنان روحانی در مجلس را خلاصه کنیم باید به سخنان نوبخت اشاره کرد که گفته است: « برخی به وجود آمدن شرایط اقتصادی کشور را ناکارآمدی و نابلدی دولت می دانند که این طور نیست چرا که افراد با سابقه و با تجربه ای در دولت تدبیر و امید خدمت می کنند. دولتمردان در این دولت از سر آزمون و خطا وارد کابینه نشده اند و از تجارب و سوابق بالایی برخوردار هستند.»

روحانی خود و دولتش را در شکل گیری این وضعیت بحرانی بدون تقصیر جلوه میدهند و همه مشکلات را به گردن نظام انداخته اند که چرا FATF و فعالیت های بی ثبات ساز رخ میدهد؟

روحانی نشان داد نباید از وی و دولتش انتظار خاصی داشته باشیم جز اینکه منتظر بمانیم تا سال ۱۴۰۰ فرا رسد.

* گزارش از سعید درویشی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top