تاریخ انتشار: جمعه 1397/06/09 - 22:07
کد خبر: 280157

افزایش ۲ برابری دانشجویان خارجی دانشگاه تبریز از مهر

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه اگر برای رفع مشکلات فعلی کشور به دانشگاه‌‌ها مراجعه می‌شد وضعیت بهتر بود چون همه مشکلات راه‌حل‌های علمی دارد گفت:‌متأسفانه هیچگاه مسئولین نخواسته‌اند از تجارب دانشگاهی و نظرات اساتید استفاده کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این دانشگاه 24 هزار دانشجو دارد که بیش از 40 درصد آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، گفت: 785 عضو هیأت علمی که بیش از 50 درصد آنان دارای رتبه‌های دانش‌یاری و استادی هستند و فقط 12 نفر مربی داریم، نشان‌دهنده  حجم بالایی از فعالیت آموزشی و علمی در این دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز 22 دانشکده علاوه بر سایت مرکزی دارد، افزود: شعباتی از این دانشگاه در شهرهای میانه،‌ اهر، مرند و پردیس بین‌المللی دانشگاه تبریز در منطقه آزاد تجاری ارس وجود دارد.

* 80 واحد فناور و 11 شرکت دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه
رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: 10 مرکز پژوهشی و قطب علمی در دانشگاه تبریز فعالیت می‌کنند که در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت نوآوری و کارآفرینی مراکز رشد و فناوری مجوز فعالیت 80 واحد فناور و 11 شرکت دانش‌بنیان صادر شده و آنها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: سایت اصلی دانشگاه تبریز 200 هکتار است اما مساحت این دانشگاه در مجموع به 900 هکتار است این در حالی است که فقط سایت دامپروری این دانشگاه که حدود 10 تا 15 کیلومتر خارج از شهر تبریز است 60 هکتار است.

پورمحمدی با بیان اینکه مرکز رصد، نجوم و اخترشناسی خواجه‌نصیرالدین طوسی در ارتفاعات «بلندی» 200 هکتار مساحت دارد،‌گفت: تلسکوپی که در آن مرکز وجود دارد دارای قطری به اندازه 64 سانتی‌متر است که در ایران شبیه آن وجود ندارد و حتی شاید نتوان با میلیاردها تومان هم در حال حاضر آن را تهیه کرد.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: در مجموع مساحت زیربناهای واحدهای آموزشی و مراکز پژوهشی این دانشگاه 450 هزار مترمربع است.

* وجود 300 آزمایشگاه کم‌نظیر و بی‌نظیر در دانشگاه تبریز
وی تصریح کرد: دانشگاه تبریز دارای 300 ‌آزمایشگاه خوب،‌کم‌نظیر و بی‌نظیر است که در سطوح پیشرفته خدمات علمی و تحقیقاتی ارائه می‌دهد.

پورمحمدی تصریح کرد:‌ دانشگاه تبریز در سطح‌بندی وزارت علوم در زمره دانشگاه‌های سطح یک قرار دارد که رسالت تمامی دانشگاه‌های سطح یک که بین‌المللی هم هستند، تولید علم است به همین جهت آنها باید در  گسترش مرز دانش و علم و فناوری در ایران و منطقه و عرصه بین‌الملل تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس دانشگاه تبریز تأکید کرد: طرح ارتقاء 5 دانشگاه و پژوهشگاه و هم تراز شدن آنها با دانشگاه‌ها و مراکز بین‌المللی یکی از موضوعاتی است که دانشگاه تبریز به عنوان کاندیدای این طرح بین‌المللی و در کنار 16 دانشگاه دیگر در ایران و جهان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز در بین دانشگاه‌های جامع ISC توانسته رتبه 5 را به خود اختصاص دهد.این در حالی است که در سال 2016، بر اساس گزارشات بین‌المللی 14 دانشگاه در ایران در این رتبه قرار داشتند که هم اکنون تعداد آنها به 18  دانشگاه رسیده است، حاضرین در این رتبه‌بندی در زمره بهترین دانشگاه‌های دنیا معرفی شده‌اند.

پورمحمدی تصریح کرد: طبق آخرین گزارش رویترز‌تایم، دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز رتبه‌های نخست را در ارزیابی صورت‌گرفته سال 2017، به خود اختصاص داده است.این در حالی است که بر اساس رتبه‌بندی موضعی رتبه دانشگاه تبریز همواره بین 100 تا 150 بوده است.

*هدف اصلی دانشگاه تبریز گسترش همکاری‌های علمی و بین‌المللی است
رئیس دانشگاه تبریز درباره هدف اصلی دانشگاه تبریز از فعالیت‌های آموزشی و علمی گفت: بر اساس چشم‌انداز تعریف‌شده هدف اصلی این دانشگاه باید گسترش همکاری‌های علمی و بین‌المللی باشد به همین جهت تلاش داریم دانشجویان این دانشگاه در سطح بین‌المللی آموزش‌های لازم را ببینند و آموخته‌های چندوجهی داشته باشند.

وی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد فقط به دو چیز افتخار ویژه کند، امنیت و توسعه علم و فناوری این موارد است به همین دلیل توسعه فعالیت‌های علمی در دستور کار دانشگاه تبریز قرار دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه دانشگاه تبریز عضو اتحادیه تأسیس‌کنندگان دانشگا‌ه‌های جهان و یکی از قدیمی‌ترین آنها محسوب می‌شود، اظهار داشت: در دانشگاه منطقه آسیا و اقیانوسیه رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه تبریز در بخش اجرایی به عنوان عضو اصلی و عضو الی‌البدل  حضور دارند.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: بر اساس پروتکل مولانا 360 دانشگاه  و اعضای اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز عضو آن هستند دانشگاه تبریز توانسته قراردادهای بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌هایی را با 57 عضو آن به صورت دوجانبه منعقد کند.

* حضور 100 دانشجوی خارجی شهریه‌پرداز در دانشگاه تبریز و افزایش دو برابری آن در مهرماه
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون دانشگاه تبریز 100 دانشجوی خارجی دارد که قرار است از مهرماه سال جاری تعداد آنها به 200 دانشجو افزایش پیدا کند.

پورمحمدی گفت: انجام تحقیقاتی مشترک و برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی یکی دیگر از اهداف دانشگاه تبریز از همکاری‌های علمی محسوب می‌شود که در سه سال اخیر توانسته این 560 مقاله مشترک با اساتید خارج از دانشگاه تبریز در عرصه بین‌المللی منتشر کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: اگر دیپلماسی علمی به خوبی برقرار شود در آن صورت و پشت سر آن اقتصاددان‌ها و دیپلمات‌ها حضور پیدا خواهند کرد چرا که این رابطه بسیار مستمر و مستحکم خواهد بود به همین دلیل یکی دیگر از اولویت‌های اصلی‌مان را به توسعه دیپلماسی علمی اختصاص داده‌ایم.

*تجاری‌سازی یافته‌های علمی اولویت دوم ماست
وی با بیان اینکه اولویت دوم ما تجاری‌سازی یافته‌های علمی است،‌گفت:‌ یک چهارم از 10 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی یعنی 2500 نفر در سال از دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل می‌شوند که اگر 10 درصد از ایده‌های آنها تجاری‌سازی شود وضعیت بسیار مطلوب خواهد شد که بر همین اساس می‌کوشیم شرایط ظهور و بروز علم ثروت‌آفرین را مهیا کنیم. این در حالی است که تجارت سنتی به مانند قبل دیگر موفق نبوده و نخواهد بود.

پورمحمدی افزود: کمیت‌گرایی باعث افت کیفیت‌گرایی دانشگاه‌های ایران شده است این در حالی است که در گذشته مدرک تحصیلی دانشگاه‌های ایران همواره برتر از دانشگاه‌های خارجی بوده و در هنگام پذیرش در مقاطع بالاتر به دانشگاه‌های برتر دنیا بلااستثناء آن دانشجو مورد تأیید قرار می‌گرفت.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه در ایران 2600 تا 2700 دانشگاه و مراکز آموزشی و مؤسسه وجود دارد،  افزود: این آمار بر اساس سند آمایش آموزش عالی به دست آمده است که باید بر اساس همین آمایش خیلی از این مراکز ذکر شده به واحدهای کوچک و یا پردیس‌ها تنزل پیدا کند.

وی گفت: با توجه به هرم سنی خاص امروز کشور و کاهش دانش‌آموز دانشجو باید دانشگاه‌ها به جای کمیت‌گرایی به سمت کیفیت‌گرایی حرکت کنند.

* مسئولین کشور هیچگاه نخواسته‌اند از تجارب دانشگاهی و نظرات اساتید استفاده کنند
پورمحمدی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تشدید چالش‌های به وجود آمده در ماه‌های اخیر در کشور خاطرنشان کرد: افزایش مشکلات اقتصادی در اواخر سال گذشته و 6 ماهه اخیر را صرفاً اقتصادی نمی‌دانم بلکه مسائل سیاسی هم به عنوان یکی از دلایل به وجود آمدن این موضوع است. ضمن اینکه متأسفانه هیچگاه مسئولین کشور نخواسته‌اند که از تجارب دانشگاهی و نظریات اساتید استفاده کنند.

رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: اگر برای رفع مشکلات موجود در کشور به دانشگاه‌ها مراجعه می‌شد وضعیت فعلی بسیار بهتر بود چرا که معتقدم همه مشکلات راه‌حل‌های علمی دارد این در حالی است که متأسفانه اساتید بیشتر به موضوعات آموزشی سوق پیدا کرده‌اند تا توسعه علم و فناوری و مهارت‌افزایی.

وی گفت:‌ متأسفانه فقط 0.3 درصد از تولید ناخالص علمی کشور به امر پژوهش اختصاص داده شده است در حالی که فقط 22 درصد بودجه این بخش به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده و بقیه بودجه به مراکز پژوهشی وابسته به دستگاه‌ها و سازمان‌ها که دانشگاهی نیستند داده شده است.

پورمحمدی راهکار برون‌رفت از شرایط فعلی و رفع مشکلات را دریافت راهکار از دانشگاه‌ها، اساتید، محققان و پژوهشگران کشور دانست.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که مسئولیت‌های اجتماعی دارد در حالی که ما حتی در زمره دانشگاه‌های نسل سوم هم محسوب نمی‌شویم و اگر دانشگاه‌ها استقلال عمل داشته و منابع مالی به درستی در اختیار آنها گذاشته شود، آنها می‌توانند برای رفع مشکلات کشور راهکارهای اساسی، دقیق و علمی ارائه دهند.

* کشور در شرایط بحرانی قرار ندارد
وی گفت: کشور در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار ندارد و نباید با استفاده نادرست از این واژه وضعیت را اینگونه تلقی کنیم  چرا که قبل از شرایط بحران مسائل مختلفی چون چالش مسئله و مشکل وجود دارد که ما در این وضعیت قرار داریم نه شرایط بحرانی.

پورمحمدی گفت:‌دوره‌های دانش‌افزایی برای اساتید و اجبار آنها به حضور در برخی کلاس‌ها برای ارتقاء عضو هیأت علمی خیلی کارساز نبوده است در حالی که باید هنگام پذیرش اساتید بر اساس شایسته‌سالاری آنها به عضویت هیأت علمی در بیایند و در موارد مختلف آنها مورد تأیید قرار گیرند.

* بودجه 6 هزار میلیاردی برای آموزش کشور کم است
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به کم بودن بودجه آموزش عالی کشور،‌گفت:‌6 هزار میلیارد تومان بودجه کمی برای این موضوع است ولی افزایش آن هم در شرایط حال امکانپذیر نیست و چاره‌ای جزء کمک گرفتن از خیرین وجود ندارد.

وی گفت: قطعاً از بین رفتن فرهنگ کمک به دیگران و اقدامات خیر برای کشورمان در آینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد در حالی که خیرین می‌توانند با خوابگاه‌سازی و یا کمک‌های مختلف به آموزش عالی زمینه‌ساز رفع مشکلات مختلف دانشگاه‌ها باشند که از قدیم هم همواره خیرین در کنار دانشگاه‌ها بوده اما باید کمک‌حال بیشتری باشند.

* افزایش بودجه دانشگاه‌های کوچک ظلم به دانشگاه‌های بزرگ است
پورمحمدی با اشاره به افزایش بودجه دانشگاه‌های کوچک که در سال‌های گذشته انجام شده بود  گفت:‌ افزایش 200 تا 300 درصدی بودجه دانشگاه‌های کوچک ظلم به دانشگاه‌های بزرگ بود چرا که هزینه تمام‌شده تحصیل یک دانشجو در دانشگاه‌های بزرگ بیشتر از دانشگاه‌های کوچک است این در حالی است که 13 دانشگاه سطح یک کشور 70 درصد علم کشور را تولید می‌کنند لذا توزیع منطقی بودجه دانشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه تبریز درباره تعداد کارمندان دانشگاه تبریز و یا احتمال تعدیل تعدادی از آنها گفت: تعداد کارمندان این دانشگاه در حال حاضر 835 نفر بوده است البته تعداد آنها قبل از مدیریت من 890 نفر بود این در حالی است که در 5 سال اخیر حتی یک کارمند را هم در دانشگاه تبریز استخدام نکردیم که بر اساس استاندارد آموزش عالی تعداد کارمندان باید به اندازه تعداد اعضای هیأت علمی باشد.

وی گفت: بر اساس سند آمایشی آموزش عالی کشور در دهه 80 باید 60 درصد منابع مالی دانشگاه‌ها به امورات جاری و حقوق و دستمزد پرسنل تخصیص پیدا می‌کرد و 40 درصد آن هم به امورات تحقیقاتی و پژوهشی اما هم اکنون 85 درصد بودجه ما به پرداخت  حقوق و دستمزد پرسنل و هزینه‌های جاری اختصاص پیدا کرده است اما اینکه برای کاهش هزینه‌های جاری اقدامات مختلفی صورت گرفته اما شرایط فعلی طوری نیست که بتوانیم عذر کسی را از دانشگاه بخواهیم.

* فقط 43 درصد بودجه دانشگاه تبریز در 6 ماهه اختصاص پیدا کرده است
پورمحمدی با اشاره به گذشت 6 ماه از سال جاری،‌گفت: باید نیمی از بودجه سالیانه خود را تا کنون دریافت می‌کردیم اما فقط 43 درصد آن را گرفته‌ایم.

رئیس دانشگاه تبریز در پایان گفت: جایگاه ایران در رتبه فناوری و بکارگیری علم در جهان 73 است در حالی که رتبه تولید علم در ایران 15 و یا 16 است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top