تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/06/15 - 11:37
کد خبر: 280989

در حاشیه اقدام عجیب نمایندگان در تعطیل کردن مجلس به مدت ۱۷ روز در شرایط فعلی؛

هیس! مجلس خواب است

هیس! مجلس خواب است

واقعیت این است که مجلس در افکار عمومی دیگر هیچ جایگاهی ندارد. بی تحرکی برای رفع وضعیت موجود، حمایت بی دلیل از عملکرد دولت، ایجاد موج اجتماعی کاذب برای به حاشیه بردن مشکلات اصلی کشور و رفتار علی لاریجانی در افکار عمومی نشانه شکست مجلس است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجلس به مدت ۱۷  روز به تعطیلات تابستانی رفت؛ این خبری بود روز گذشته در فضای مجازی دست به دست گشت و واکنش های منفی گسترده ای به همراه داشت. نکته جالب اینجاست که دور اول تعطیلات تابستانه مجلس از ۱۳ تیر تا ۳۱ مرداد سال جاری و به مدت ۱۷ برگزار و در این مدت مجلس شورای اسلامی تعطیل بود.

اینکه چرا مجلس در اوضاع متشنج فعلی دست به چنین کاری زده است، سوال اصلی افکار عمومی طی ۲۴ ساعت گذشته بوده، ولی باید گفت وضع مجلس از این نیز بدتر است و تعطیلات تابستانی تنها گوشه ای از رفتار مخالف جهت افکار عمومی طی چند ماه اخیر به شمار میرود.

بیشتر بخوانید// به خودتان بیایید آقایان مجلسی!

هیس! مجلس خواب است

روز گذشته نمایندگان مجلس با بررسی طرح مربوط به شفافیت آرای نمایندگان با یک فوریت مخالفت کردند لذا این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی می‌شود. یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۶۰ نماینده در جلسه علنی امروز چهارشنبه مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کردند.

قبل از رأی‌گیری درباره فوریت این طرح تعدادی از نمایندگان درخواستی را مطرح کردند مبنی بر اینکه طبق ماده ۱۲۴ آیین‌نامه، رأی‌گیری به صورت علنی باشد بدان معنا که مشخص شود هر نماینده چه نظری نسبت به این طرح دارد. در این شرایط باید نمایندگان آرای خود را بر روی کاغذ با قید نامشان اعلام کنند. این درخواست به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۵۷ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالفت و هفت رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کرد.

تصویب پر سروصدای FATF، مواضع شاذ برخی نمایندگان لیست امید مانند پروانه سلحشوری، پروانه مافی، طیبه سیاوشی و غلامرضا حیدری در مسائل اجتماعی، توهین های ممتد علی مطهری به منتقدان و حمایت بی حد و حصر لاریجانی از عملکرد دولت که اوج آن در جلسه سوال از رییس جمهور نمود یافت، همگی بخشی از عملکرد مجلس در سال 97 بوده است. این رفتارها در کنار خنثی بودن مجلس نسبت به وضعیت اقتصادی کشور باعث شده است تا افکار عمومی نسبت به ماهیت وکالتی مجلس بشدت حمله کنند.

بیشتر بخوانید// پاسخ رئیس‌جمهور سوئیس به سوالات نمایندگان!

هیس! مجلس خواب است

در افکار عمومی چند سوال پیرامون عملکرد مجلس وجود دارد:

۱- چرا نمایندگان مردم در این وضعیت کشور، باید به تعطیلات تابستانی بروند؟ وقتی دشمن بر جنگ اقتصادی متمرکز است و همچنین در آبان ماه دور جدیدی از تحریم ها آغاز خواهد شد، چرا نمایندگان مردم هیچ فعالیتی برای مقابله با این دشمنی اقتصادی انجام نمیدهند و گویا اوضاع همه مردم بر وفق مراد است که نمایندگان هم با خیال راحت به تعطیلات میروند؟

۲- دفاع سوال برانگیز مجلس نشینان از دولت چه توجیهی دارد؟ وزرای غیراقتصادی دولت همانند وزارت رفاه، کشور و آموزش و پرورش یا استیضاح شده اند و یا در آستانه استیضاح هستند ولی وزرای پر حاشیه ای همانند راه و نفت علیرغم نقش مخرب خود در اوضاع فعلی بر سرکار هستند و وزیر اقتصاد نیز علیرغم بعد از لابیگری های متعدد از بدنه دولت جدا شد و عملا مرکز مدیریت اقتصادی کشور فلج شده است. جلسه سوال از رییس جمهور نیز که با حمایت لاریجانی از روحانی و بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید و برخی نمایندگان مجلس، آرامش روحانی در اینوضعیت سیاسسی را بزرگنمایی کردند و آن را دستاورد اصلی جلسه دانستند و همانند دفعات قبلی لاریجانی وارد میدان شد و از ارسال سوالاتی که نمایندگان قانع نشدند به قوه قضاییه خودداری کرد.

بیشتر بخوانید// محمود واعظی:‌ حساب علی لاریجانی را از مجلس جدا می‌دانیم

هیس! مجلس خواب است

۳- چندی پیش فیلم سخنرانی مجنبی ذوالنور منتشر شد مبنی بر فشار بی حساب دولت بر نمایندگان مجلس برای پس گرفتن امضای خود از طرح سوال از رییس جمهور. سوال افکار عمومی این است که اگر دولت از عملکرد خود مطمئن است چه نیازی به این همه فشار و لابی گسترده دارد و اگر از رسوایی دولت به خاطر بی عملی میترسد چرا به فکر جبران آن نیست؟ اینکه رفع نیازهای هر منطقه را  منوط به اطاعت بی قیدوشرط نماینده آن منطقه از دولت کنند، نوع جدید دیکتاتوری قانونی است که در دولت دوازدهم باب شده است و متاسفانه باز با سکوت مجلس و شخص علی لاریجانی مواجه هستیم.

۴- واقعیت این است که مجلس در افکار عمومی دیگر هیچ جایگاهی ندارد. بی تحرکی برای رفع وضعیت موجود، حمایت بی دلیل از عملکرد دولت، ایجاد موج اجتماعی کاذب برای به حاشیه بردن مشکلات اصلی کشور و رفتار علی لاریجانی در افکار عمومی نشانه شکست مجلس است. مجلس در جامعه دیگر به عنوان عصاره فضایل ملت شناخته نمیشود و وکیل ادوله بودن اصطلاحی است که اکثر رسانه ها برای مجلس به کار میبرند. دیگر نمیتوان این مجلس را در راس امور دانست در حالیکه تمام خروجی آن در شرایط فعلی بر ضد منافع ملی است و البته حامی دولت ورشکسته روحانی.

* گزارش از سعید درویشی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top