تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/07/05 - 01:49
کد خبر: 283827

مشکلی که آب دانشگاه ارومیه برای دانشجویان ایجاد کرد

هرچند که در ۲ سال اخیر بیشتر خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه ارومیه تعمیر شده؛ اما چندین سال است که دانشجویان این دانشگاه به خاطر آهکی بودن آب آشامیدنی خوابگاه‌های این دانشگاه دچار درد کلیه می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، هر دانش آموزی که بعد از طی کردن دوران دبیرستان، وارد فضای بزرگی بنام دانشگاه می شود، انتظار دارد دانشگاه علاوه بر سطح بالای آمورشی و علمی از امکانات رفاهی مناسب نیز برخوردار باشد.

منطقه شمال غرب کشور دارای چندین دانشگاه برتر است که دانشگاه ارومیه یکی از این دانشگاه هاست؛ دانشگاه ارومیه با داشتن ۴۲ خوابگاه که شامل دولتی و غیر دولتی می شود، نسبت به دانشگاه‌های دیگر در منطقه شمال غرب از خوابگاه‌های بیشتری برخوردار است.

در این ۴۲ دستگاه خوابگاه، ۵۵۰۰ نفر دانشجو اسکان داده شده است که حدودا ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ نفر دانشجو در خوابگاه دولتی و غیر دولتی سکونت دارند.

تفاوتی که خوابگاه‌های دانشگاه ارومیه با سایر دانشگاه‌ها دارد، در طبقه بندی دانشجویان است، بدین گونه که دانشجویان هم ورودی و هم مقطع در یک رده تقسیم بندی شده اند و از روزی که این تقسیم بندی صورت گرفته، هیچ مشکلی در سطح خوابگاه بوجود نیامده است.

خوابگاه‌های غیر دولتی از نظر مالکیت، مدیریت، سرپرست، تجهیزات، ساختمان و غیره بر عهده بخش خصوصی است و دانشگاه ارومیه فقط در نقش ناظر قرار دارد؛ اما نظارت بر خوابگاه‌های دولتی از صفر تا صد بر عهده خود دانشگاه ارومیه است.

دانشگاه ارومیه دو خوابگاه دارد؛ خوابگاه داخل دانشگاه ارومیه، خوابگاه داخل شهر و دور از دانشگاه ارومیه؛ در توضیح این دسته بندی برای دانشجویان ورودی جدید بدین گونه می توان گفت که دانشجویان ورودی جدید ۲ ترم اول سال تحصیلی خود را در بیرون از دانشگاه ارومیه یعنی مرکز شهر بصورت خودگردان سپری خواهند کرد و بعد از گذراندن ۲ ترم وارد خوابگاه‌های داخل دانشگاه ارومیه می شوند که برای برادران خوابگاه‌های ۱، ۲، ۳، ۴، ۷، ۸، ۹، بلوک ۱، بلوک ۲ و برای خواهران خوابگاه‌های بنت الهدی و طوبی در نظر گرفته شده است.

یک مشکل اساسی که سالیان متمادی گریبان گیر دانشجویان خوابگاهی داخل دانشگاه ارومیه می شد، این بود که سن زیاد بافت ساختمانی خوابگاه‌های داخل دانشگاه ارومیه باعث می شد داخل اتاق‌ها و ساختمان بدون تعمیر بماند و اعتراض دانشجویان هر ساله به این سمت سوق داده می شد؛ اما این مشکل از سال ۹۵ کم کم حل شد و مسئولین دانشگاه ارومیه ابتدا اقدام به تعمیر خوابگاه‌های برادران  و در سال بعد نیز خوابگاه خواهران کردند.

تابستان امسال تعمیراتی در خوابگاه‌های برادارن و خواهران از قبیل رنگ آمیزی، تعویض درب و پنجره و موکت و تعویض سیستم‌های گرمایشی خوابگاهی دانشگاه ارومیه صورت گرفت. که در همین رابطه گفتگویی با دانشجویان خوابگاهی در مقطع کارشناسی ترتیب دادیم که یکی از دانشجویان خوابگاهیدر خصوص وضعیت خوابگاه می گوید: سال گذشته وقتی وارد محوطه خوابگاهی شدیم، اول تعجب کردیم؛ اما بابت هر زحمتی که کشیده شده بود، از مسئولین خوابگاهی تشکر کردیم.

وی می افزاید: وضعیت قبل خوابگاه به هیچ عنوان راضی کننده نبود؛ اما با تعمیراتی که صورت گرفت، نسبت به سال  قبل تا حدودی راضی کننده بود.

این دانشجوی دانشگاه ارومیه با اشاره به تنها مشکل دانشگاه ارومیه تاکید می کند: تنها مشکلی که در قسمت خوابگاهی و غیر خوابگاهی در دانشگاه ارومیه وجود دارد، مشکل آب آشامیدنی ما دانشجویان است که به هیچ عنوان از کیفیت خوبی برخوردار نیست؛ چرا که آب دارای آهک زیادی است و ما دانشجویان اکثرا از درد کلیه رنج می بریم و امیدواریم مسئولان صندوق رفاه دانشجویی صدای ما دانشجویان دانشگاه ارومیه را بشنوند.

همچنین یکی از دانشجویان دختر خوابگاهی بنت الهدی دانشگاه ارومیه می گوید: از روزی که فهمیدیم خوابگاه برادران تعمیر می‌شود، نسبت به اینکه خوابگاه دختران هم نیاز به تعمیر دارد، اعتراض کردیم و امسال که در خوابگاه اسکان پیدا کردیم، خوشبختانه اتاق ها تعمیر و رنگ آمیزی شده بود؛ حتی وضعیت نامناسب حمام ها هم بهتر شده بود.

این دانشجوی دختر دانشگاه ارومیه به دیگر مشکلات برطرف نشده در این خوابگاه اشاره کرد و می گوید: ما دانشجویان خوابگاهی همچنان از آهکی بودن آب آشامیدنی خوابگاه رنج می بریم و در کانال های تلگرامی نیز وضعیت نامناسب آب دانشگاه ارومیه را بازتاب دادیم؛ اما دقیقا ۳ سال است که هیچ اتفاقی نیفتاده و هم اکنون ما از همین آب به اجبار استفاده می کنیم، از مسئولان دانشگاه ارومیه و صندوق رفاه دانشجویی خواهشمندیم هرچه زودتر مشکل آب خوردن ما را حل کنند.

در همین راستا ولی الله وردی زاده، رئیس اداره امور خوابگاه های دانشگاه ارومیه می گوید: امسال بر خلاف سال های گذشته کار‌های اساسی صورت پذیرفت؛ به گونه ای که تعمیرات اساسی و زیرساختی و تجهیزاتی خوابگاه‌های قدیمی و فرسوده مثل چهار دستگاه، بلوک دو خوابگاه دخترانه بنت الهدی و مقدم و غیره از جمله اقداماتی بود که امسال با هزینه میلیاردی تحقق یافت.

الله وردی زاده تصریح کرد: مشکلات خوابگاهی باقی مانده نیز در مراحل بعدی با توکل بخدا انجام خواهد شد؛ ما سعی داشتیم در وهله اول تعمیرات ساختاری و حاد خوابگاه ها را انجام دهیم که شامل سرویس های حمام و سیستم های گرمایشی خوابگاه ها می شود.

برای پیگیری مشکل آب دانشجویان سراغ عبدالناصرنظریانی، معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه رفتیم که وی نیز درباره روند مکاتبات دانشگاه با صندوق رفاه دانشجویی می گوید: ما از چند ماه پیش با صندوق رفاه دانشجویی مکاتبه داشتیم و برآیند هزینه‌ای که کردیم، در حدود ۱۴ میلیارد تومان هزینه بهبود کیفیت آب دانشگاه است.

نظریانی معتقد است ما امیدواریم که تا آخر امسال با کمک صندوق رفاه دانشجویی طرح بهبود کیفیت عملیاتی به اتمام برسد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top