تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/07/24 - 18:24
کد خبر: 286638

پاسخ جالب نشریه دانشجویی «تسنیم» به سوال علی مطهری در مجلس:

دانشگاه تروریستی شاهد؟!

دانشگاه تروریستی شاهد؟!

نشریه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد، ویژه‌نامه‌ای پیرامون بحث داغ و جنجالی این روزهای مجلس و شورای نگهبان یعنی FATF منتشر کرده است که تیتر اول آن در پاسخ به سوال اخیر علی مطهری در صحن علنی مجلس تنظیم شده و مستقیما به دانشجویان این دانشگاه و دانشگاه‌ هایی از قبیل مالک اشتر، بقیه‌الله و ... مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  در حال و هوای متلاطم این روزهای فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور، شاید مرور برخی نظرات و حتی نوآوری‌های جالب در گوشه و کنار محافل دغدغه‌مند و دانشجویی و بررسی کارهای خودجوش و تمیز جوانان، ابعاد جدیدی از ابتکار عمل را روبروی ما قرار دهد. یکی از این بسترها، نشریات دانشجویی است که به قلم دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور هر روز چاپ شده و در فضای دانشگاه و بین دانشجویان منتشر می‌شود.

در جدیدترین مورد، نشریه دانشجویی تسنیم که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد منتشر می‌شود، ویژه‌نامه‌ای پیرامون بحث داغ و جنجالی این روزهای مجلس و شورای نگهبان یعنی FATF  در بین دانشجویان این دانشگاه توزیع کرده است. ویژه‌نامه‌ای که تیتر اول آن به قلم محمدرضا محمدی در پاسخ به سوال اخیر علی مطهری در صحن علنی مجلس تنظیم شده و مستقیما به دانشجویان این دانشگاه و دانشگاه‌‎هایی از قبیل مالک اشتر، بقیه‌الله و ... مربوط می‌شود.

علی مطهری گفته بود: «منافع چه کسانی با تصویب CFT به خطر می‌افتد؟»

ویژه‌نامه تسنیم پیرامون FATF

دریافت فایل نشریه با کلیک روی تصویر

 

در بخش مهمی از این مطلب آمده است: بنیاد شهید و امور ایثارگران و تمامی زیر مجوعه‌های آن توسط گروه ویژه FATF به‌ عنوان حامی رسمی تروریسم بین‌المللی معرفی شده است و دانشگاه شاهد هم به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمره حامیان تروریسم قرار گرفته است. آیا از این به بعد رزومه دانشجویانی که یکی از مقاطع تحصیلی‌شان را در دانشگاه حامی تروریسم شاهد بوده‌اند در دانشگاه‌های خارجی مورد تایید خواهد بود؟ آیا از این به بعد دانشجویان دانشگاه ما امکان ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی که همه آنها عضو FATF هستند را خواهند داشت؟ آیا از این به بعد دانشجویان فعلی یا سابق دانشگاه ما امکان حضور در کنفرانس‌ها و رویداد های علمی بین‌المللی را پیدا می‌کنند؟ آیا از این به بعد فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما این امکان را خواهند داشت که در شرکت‌های بین‌المللی فعالیت کنند؟

متن کامل این گزارش را در ادامه می‌خوانید: هفته گذشته، CFT آخرین و مهم‌ترین لایحه از لوایح چهارگانه FATF که چند ماهی است کشور را درگیر خود کرده است،به تصویب مجلس رسید. فارغ از درگیری‌های موافقان و مخالفانِ پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF، می‌خواهیم از اثرات پیوستن ایران به این گروه ویژه بگوییم.

اسناد و مدارک منتشرشده توسط گروه ویژه FATF و ایالات‌متحده که ریاست این گروه را به عهده دارد، گویای این مسئله است که حدود 170 ارگان وابسته به ایران و 26 شخصیت ایرانی در لیست تحریمی FATF قرار دارند و به‌عنوان تروریست یا حامیان تروریسم بین‌المللی معرفی‌ شده‌اند.

لیست تحریمی هزارصفحه‌ای SDN که یکی از لیست‌های تحریمی معتبر آمریکا است، در صفحات 600 تا 900 خود به‌ تفصیل به بررسی این 170 ارگان و 26 شخصیت ایرانی پرداخته است. از طرفی FATF هم اعلام کرده است که لیست SDN آمریکا را به‌ صورت کامل به رسمیت می‌شناسد و موارد ذکرشده در این لیست را به‌عنوان گروه های تروریستی یا حامی تروریسم می‌داند.

در چند ماه اخیر که مجلس در حال بررسی FATF بود، نمایندگان موافق مدعی بودند که هیچ نامی از ایران در میان متون تحریمی این گروه ویژه وجود ندارد. اما این ادعا، ادعایی ساده اندیشانه بود، چون لیست SDN آمریکا در متن اصلی FATF قید شده است و بارها و بارها در سال های 2012، 2013، 2015 و 2016 مورد استناد هم قرار گرفته‌ است.

از جمله مهم‌ترین ارگان‌هایی که در این لیست تحریمی به‌عنوان تروریست یا حامیان تروریسم شناخته شده‌اند، می‌توان به وزارت دفاع ایران، بانک صادرات، وزارت اطلاعات، صدا و سیما، هواپیمایی معراج، شرکت تحقیقات سیستم‌های پیشرفته گروه، سازمان صنایع هوافضا، بنیاد شهید، بانک انصار، هواپیمایی کاسپین، شرکت فناوری نرم‌افزاری دوران، شرکت صنایع مخابرات ایران و سپاه پاسداران اشاره کرد.

ارگان هایی که در بالا به آنها اشاره شد، با تمامی ملحقات و موسسات و شرکت‌های زیر مجموعه‌شان، طی 300 صفحه در این لیست تحریمی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و به‌عنوان حامیان تروریسم بین‌المللیمعرفی‌شده‌اند.

اما این پایان ماجرا نیست!
همانطور که در بند های قبل اشاره شد، بنیاد شهید و امور ایثارگران و تمامی زیر مجوعه‌های آن توسط گروه ویژه FATF به‌ عنوان حامی رسمی تروریسم بین‌المللی معرفی شده است و دانشگاه شاهد هم به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمره حامیان تروریسم قرار گرفته است.

خیلی دیر اما پس از متوجه شدن این مسئله به مشورت با کارشناسان حقوق بین الملل به گفت‌وگو پرداختیم و پس از تحقیقاتی چند روزه کاشف به عمل آمد که علاوه بر دانشگاه شاهد، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و دانشگاه امام حسین(ع) هم با این بحران روبرو شده‌اند.

حالا چرا می‌گوییم بحران؟!
به این دلیل که چند سوال فوق‌العاده مهم به وجود آمده است. آیا از این به بعد رزومه دانشجویانی که یکی از مقاطع تحصیلی‌شان را در دانشگاه حامی تروریسم شاهد بوده‌اند در دانشگاه‌های خارجی مورد تایید خواهد بود؟ آیا از این به بعد دانشجویان دانشگاه ما امکان ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی که همه آنها عضو FATF هستند را خواهند داشت؟ آیا از این به بعد دانشجویان فعلی یا سابق دانشگاه ما امکان حضور در کنفرانس‌ها و رویداد های علمی بین‌المللی را پیدا می‌کنند؟ آیا از این به بعد فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما این امکان را خواهند داشت که در شرکت‌های بین‌المللی فعالیت کنند؟

حالا جالب اینجاست که با پیوستن ایران به گروه ویژه FATF که اکثر کشور های قاره اروپا و آمریکا عضو آن هستند، 300 صفحه ای که در لیست SDN به ایران اختصاص داشت به متون رسمی FATF اضافه خواهد شد. این درحالی است که تا قبل از این، بسیاری از دانشجویان دانشگاه ما بدون هیچ مشکل خاصی توانسته بودند در دانشگاه های کشور های عضو FATF ادامه تحصیل بدهند.

اما حالا چه؟ حالا هم می‌توانند؟
امروز لوایح چهارگانه FATF به‌صورت کامل به تصویب مجلس رسیده‌اند. شورای نگهبان اما سه مورد از آنها را خلاف قانون اساسی دانسته و در مورد CFT که آخرین مورد است هم هنوز نظر نداده است. البته به نظر می‌رسد که اشکالات شورای نگهبان در مورد CFT خیلی بیشتر از سایر موارد باشد. در این شرایط این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که تصمیم‌گیر نهایی خواهد‌ بود و بین مجلس و شورای نگهبان قضاوت خواهد کرد. البته ناگفته نماند که براساس قانون اساسی، نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام فصل‌الخطاب خواهد بود و مستقیما به قانون تبدیل خواهد شد.
حالا بزرگترین سوال این است:

آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق است یا مخالف؟!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top