تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/09/18 - 17:42
کد خبر: 293637

محمدباقر قالیباف در دانشگاه تهران:

برای مذاکره باید قدرت ملی‌مان را افزایش دهیم/ ریشه مشکلات ما توجه مسئولین به خارج از کشور است

برای مذاکره باید قدرت ملی‌مان را افزایش دهیم/ ریشه مشکلات ما توجه مسئولین به خارج از کشور است

شهردار سابق تهران گفت: ما اگر می‌خواهیم روزی مذاکره‌ای هم بکنیم، ابتدا باید قدرت ملی‌مان را افزایش دهیم، نه اینکه با ضعف اقتصادی در پی مذاکره باشیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران، عصر امروز (یکشنبه، 18 آذر)، در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه برگزار شد، در سخنانی بیان اینکه تا زمانی که مسئولان به جای سخن گفتن با اقشار مردم، بنشینند و با بیگانه مذاکره کنند، مشکلی از مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود، گفت: ما اگر می‌خواهیم روزی مذاکره‌ای هم بکنیم، ابتدا باید قدرت ملی‌مان را افزایش دهیم، نه اینکه با ضعف اقتصادی در پی مذاکره باشیم.

وی  با طرح این سؤال که ریشه اصلی بحران اقتصادی امروز چیست؟، افزود: ریشه این بحران آیا مبارزه با دشمنان است و یا اینکه به تحریم‌ها مربوط می‌شود؟ آیا ادامه مسیر سیاسی امام راحل مانع رشد و حرکت اقتصاد ما شده است؟، آیا سستی مردم باعث این وضعیت شده است؟

شهردار سابق تهران گفت: کسانی که کمتر از ۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، تمام اقتصاد کشور را دست انداخته‌اند. چالش مدیریت ما ریشه در این مشکلات دارد.

محمد باقر قالبیاف شهردار سابق تهران گفت: دانشگاه و دانشجو بزرگترین و بهترین فرصت برای حل مشکلات کشور پیشرفت توام با عدالت است؛ دانشجو یک انسان عالم و آشنا به علم روز در تخصص‌های مختلف و هم چنین آشنا به این که در صحنه عمل حضور پیدا کند، است.

فالیباف اضافه کرد: دانشجو با این تخصص و روحیه عمل گرایی می‌تواند در مشکلات کشور ایفای نقش کند و این مسئولین هستند که باید تلاش کنند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند؛ در حقیقت دانشگاه و دانشجو مهره موثری در کشور است. امروز کشورمان با چالش‌های زیادی روبه روست؛ مردمی که در همه صحنه‌ها در میدان حمایت از مسئولان و مدیران در سطوح مختلف بودند و فرزندانشان را در دفاع مقدس فدا کرده اند، ضعف مدیریت‌ها را تاکنون به جان خریدند؛ اما این ملت در این شرایط حمایت نمی‌شوند؛ حتی تولید کنندگان ما رنج و سختی زیادی دارند؛ بنابراین باید برای حل مشکلات آن‌ها دانشجویان با روحیه مطالبه گری و خواسته‌های به حق روحیه عدالت طلبی، صدای مردم محروم و مظلوم را به گوش کم شنوای مسئولین برسانند.

وی ادامه داد: ریشه اصلی این مشکلات کجاست؟ آیا نداشتن سرمایه و درآمد است آیا بحران و تحریم ریشه اصلی است که در کشور ما چالش ایجاد کرده؟ آیا رویکرد مبارزه با دشمنانی که ملت ما را نمی‌خواهند و می‌خواهند خودشان برای ملت تصمیم بگیرند مانع حل مشکلات اقتصادی شده؟ آیا جوانان ما روحیه کار و تلاش ندارند یا ادامه راه امام مانع حل مشکلات اقتصادی است؟ بنده معتقدم هرگز این‌ها ریشه مشکلات است نیست این‌ها راه قوت برای حل مشکلات اقتصادی هستند مشکل از جایی شروع می‌شود که برخی مسئولین ما چشم و ذهنشان به بیرون از کشور دوخته شده ضعف مدیریت مشکل اساسی است این که ما فرصت را در اختیار فرصت طلبان می‌گذاریم مطمئن هستیم مشکلات حل نمی‌شود.

شهردار سابق تهران در ادامه افزود: آیا نمی‌شود مشکل قاچاق و دلالی را در کشور حل کرد؛ قبلا هم گفتم کسانی که کمتر از ۴ درصد کشور را تشکیل می‌دهند بر پیکره اقتصاد کشور دست انداختند و ریشه این مشکلات قدرت دوستی و ماندناین افراد در قدرت است درهر حالتی می‌خواهند در قدرت بمانند این‌ها مشکلات ماست تا زمانی که شایسته گزینی در انتخابات مورد توجه قرار نگیرند و تا زمانی که مردم مسئولین را در کنار خود نبینند و مسولین وسط میدان نباشند ومردم را درک نکنند مشکلات حل نمی‌شود. مسئولین ما به جای سخن گفتن با تولید کنندگان، مردم و جوانان با بیگانه مذاکره می‌کنند و چشم به آن‌ها دارند این‌ها مشکلی حل نمی‌کنند ما بار‌ها گفتیم اگر می‌خواهند مذاکره‌ای هم شود حداقل باید باور کنند که نیاز به افزایش قدرت ملی دارند تا بتوانند حرفشان را تحمیل کنند.

شهردار سابق تهران ادامه داد: نمی‌توان با ضعف اقتصادی، بزرگ شدن دولت، کسری بودجه عمومی دولت، پر هزینه بودن دولت و استفاده نکردن از ابزار روز این مشکلات را حل کرد؛ در حال حاضر ۸۰ درصد اقتصاد ما خصولتی یا دولتی است این‌ها مشکلات بزرگ ماست رئیس جمهور در دانشگاه سمنان اعلام کرد ۳۰ هزار میلیارد تومان برای مشکلات از جیب دولت هزینه کردیم سوال ما این است که برای حل یک مشکل که به حق هم هست چرا مشکل دیگری ایجاد می‌کنیم؛ چرا باید ضعف مدیریت کسانی از جیب ملت هزینه شود.

وی یادآور شد: از جمله مشکلات اقتصادی ما موسسات مالی هستند که دولت به جای حل این مشکل از جیب مردم برای آن‌ها هزینه می‌کند؛ ده سال پیش همین بحران در زمان مسئولیت من در اصفهان رخ داد که آن زمان نیز صد میلیارد تومان از جیب دولت به صاحبان این سهام‌ها داده شد که با آن مخالفت کردم و پیشنهادم را برای حل مشکل به دولت دادم در نامه‌ای که جدیدا به سران قوا نوشتم، پیشنهادی برای کاهش نقدینگی داشتم، اما سوالم این است که چرا از این طرح استفاده نشد و باز هم با یک اشتباه دیگر دویست هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کردند که نتیجه آن تورم و گرانی است.

قالیباف ادامه داد: وقتی گوش شنوا نیست اینجاست که باید مشکلات را منعکس کند ناکارامدی دولت به شهرداری هم سرایت کرده خط هفت مترو که روزانه ۵۰ هزار نفر را جابه جا می‌کرد، تعطیل شد و وقتی علت را پرسیدم گفته شد نقص فنی دارد، اما شهردار تهران حتی نمی‌دانست که خط هفت از چه مسیری عبور می‌کند باید همان موقع بقیه ایستگاه‌ها هم افتتاح می‌شد خط شش نیز باید بیش از ۸۵ درصدش تاکنون افتتاح می‌شد، اما هنوز خبری از آن نشده است.

شهردار سابق تهران گفت: دروغی از این بزرگتر که بگویند شهرداری ۵۲ هزار میلیارد تومان در زمان قالیباف بدهی بالا آورده بعد گفتند که ۲۲ هزار میلیارد تومانش برای پروژه‌های آینده است. کجای دنیا می‌گویند پول پروژه‌های آینده جز بدهی‌ها محسوب می‌شود وقتی نتوانستند توضیحی بیاورند می‌گویند فلانی تخصص ندارد چرا به جای این حرف‌ها برای مردم کار نمی‌کنید؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترافیک شدید در مسیرهای منتهی به بزرگراه کلانتری مشهد
عضویت سازمان ملی استاندارد در (ILAC) پس از ۳ دهه
آمادگی ایران برای همکاری‌های همه‌جانبه در حوزه فناوری هسته‌ای
روسیه: ۱۱۴۰ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
رایزنی وزیر خارجه ترکیه با «اسماعیل هنیه» درباره مذاکرات آتش‌بس
آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده مشهد + فیلم
تمرین پرسپولیس با ۲ غایب برگزار شد
جشن بزرگ امام رضایی ها از قاب شبکه تهران
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان فلسطین
نمایشگاه کتاب در ۷ روز ۳۱۲ میلیارد تومان فروش داشت
دعوت عربستان از قاریان ایرانی و اعزام نماینده کشورمان به مسابقات قرآن ترکیه
ساخت دستگاه در جهاددانشگاهی شریف با شعار سال کلید خورد
در جلسه کمیسیون اصل نود و وزیر بهداشت چه گذشت؟
رهبر انقلاب نفیا و اثباتا دربارۀ تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده‌اند
چرا برای تعطیلی شنبه‌ها به دفتر رهبر انقلاب نسبت خلاف می‌دهید؟
شمار شهدای غزه به ۳۵ هزار و ۲۳۳ نفر رسید
نخست‌وزیر اسلواکی کیست و چه دیدگاه‌هایی دارد؟
ایران سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی را محکوم کرد
اهتمام ویژه چین برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط با ایران
وزیر جنگ اسبق اسرائیل: سنوار در تونل‌‌ها، جنگ را بهتر از نتانیاهو مدیریت می‌کند
پیش‌بینی اوپک در مورد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top