تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/09/29 - 11:43
کد خبر: 295071

مرور مهمترین اخبار دانشگاهی یک هفته گذشته

برای مرور مهمترین اخبار دانشگاهی یک هفته گذشته در حوزه فناوری و آموزش با ما همراه باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، حوزه فناوری و آموزش در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

اجرایی کردن قانون ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های سودده مشکل است
مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست پژوهش و علوم انسانی با تاکید براینکه در بودجه جاری سال ۹۷ بند قانونی وجود داشت که بر اساس آن ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های سودآور باید هر سه ماه یکبار به خزانه وارد می‌شد، گفت: این بودجه‌ها باید در جهت اجرای پروژه‌های کار به دانشگاه‌ها، مراکز علمی، محققان و دانشجویان پسادکتری و دکتری تعلق پیدا می‌کرد، درواقع باید قراردادی با دانشگاه‌ها بسته می‌شد تا بر اساس آن فعالیت‌های پژوهشی این شرکت‌ها را انجام می‌دادند که متاسفانه تلاش ما برای تصویب آیین‌نامه اجرایی بند قانونی زمانبر شد.

سال گذشته قرارداد ۴۵۰ طرح پژوهشی کاربردی در دانشگاه تهران منعقد شد
محمد رحیمیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به پژوهش‌های کاربردی در این دانشگاه گفت: اعتبار مصوب کل طرح‌های کاربردی ما که در حال اجرا است مبلغ ۴۰۴ میلیارد تومان می‌باشد. اما اعتباری که جذب کرده ایم معادل ۳۸ میلیارد تومان است که البته نسبت به سال ۹۵ حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در سال ۹۶ نزدیک به ۴۵۰ طرح پژوهشی کاربردی را با اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان برنامه ریزی کردیم و برای آن قرارداد‌هایی منعقد شد.

زمان ثبت‌نام کنکور‌های ارشد و علوم پزشکی اعلام شد/ از پرونده‌ای ویژه برای هفته پژوهش تا تجلیل از پژوهشگران برتر

راضی کردن اساتید برای انجام پروژه‌های کاربردی دشوار است
محمد رحیمیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: اساتید برای آنکه وجهه خود را در جامعه دانشگاهی حفظ کنند باید مقاله داشته باشند بنابراین راضی کردن آن‌ها برای شرکت در پروژه‌های ارتباط با صنعت کار دشواری است. بدین منظور در آیین نامه ارتقای اساتید این مسئله قرار داده شده که اگر آن‌ها مقاله‌ای نداشتند، اما در طرح کاربردی شرکت کرده بودند، می‌توانند از امتیاز خوبی بهره‌مند شوند.

پژوهش‌های کاربردی باید از دوران دانش‌آموزی در جوانان نهادینه شود
فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت: در سال‌های متوالی شاهد بودیم که دانش‌آموزان تقدیر شده در جشنواره‌های پژوهش‌محور مختلف در دوران دانشجویی هم با طرحی نو به رقابت‌ها راه یافتند و تجلیل شدند که این امر نشان می‌دهد به خوبی نهال پژوهش در آن‌ها کاشته شده است؛ لذا باید پرداختن به کار‌های پژوهشی و انتخاب کردن موضوعاتی که به حل مسئله‌ای از مسائل جامعه منجر شود را از دوران دانش‌آموزی در نوجوانان و جوانان خود نهادینه کنیم.

اعتراض غیرانتفاعی‌ها به بند ۴ استیضاح وزیر علوم/ این بند با حقیقت فاصله دارد
علی آهون منش، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی با مشکلاتی روبر هستند، ولی نسبت به بند ۴ استیضاح وزیر علوم اعتراض داشته؛ بنابراین نامه‌ای به محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش مجلس نوشته ایم که آن را ارسال خواهیم کرد، بند ۴ اسیضاح وزیر علوم با حقیقت فاصله دارد.

دانشجویان بورسیه ارز نیمایی دریافت می‌کنند
نصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اختصاص ارز دانشجویی به دانشجویان خارج از کشور گفت: با بانک مرکزی درباره فرصت مطالعاتی و دانشجویان بورسیه به توافق‌هایی رسیده ایم تا آن‌ها به آن‌ها ارز نیمایی اختصاص یابد، زیرا بخش عمده‌ای از بودجه را دولت تامین می‌کند.

وی افزود: برای دانشجویانی که با ارز شخصی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، صرفا وزارت علوم بحث تایید مدارک تحصیلی را برعهده دارد که این دانشجویان در کجا تحصیل می‌کنند و برای تامین ارز آن‌ها بانک مرکزی این دانشجویان را به بانک‌های عامل معرفی می‌کند تا ارز بعد از نیمای به آن‌ها اختصاص یابد.

حذف کنکور ۲ تا ۳ سال دیگر
منصور غلامی وزیر علوم اظهار داشت: پارسال ۸۵ درصد دانشجویان در رشته‌های مختلف نمره کنکورشان در پذیرفته شدنشان تأثیر خاصی نداشت و بر اساس سابقه تحصیلی پذیرفته شدند و این مقدمه‌ای برای حذف کنکور است و ساز و کاری اعلام خواهد شد که کسانی که نمی‌خواهند در کنکور شرکت کنند برای تحصیل در برخی رشته‌ها در شماری از دانشگاه‌ها درخواست پذیرش دهند.

بازه زمانی ویرایش اطلاعات و ثبت‌نام مجدد آزمون ارشد ۹۸ اعلام شد
اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ و بیست و چهارمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور از روز یکشنبه ۲۸ بهمن تا روز چهارشنبه اول اسفند بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت و کلیه متقاضیان، ضرورت دارد در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما، نسبت به مشاهده، کنترل اطلاعات ثبت‌نامی و در صورت تمایل ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون نگردیده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است تا در بازه زمانی فوق‌الذکر این دسته از متقاضیان بتوانند ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام آزمون پذیرش پزشکی از کارشناسی از اول دی‌ماه آغاز می‌شود
کلیه داوطلبان و علاقمندان به شرکت در دوازدهمین دوره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌توانند از روز شنبه اول دی ماه ۱۳۹۷ تا دوشنبه اول بهمن ماه نسبت به ثبت‌نام در این دوره اقدام کنند.

زمان کنکور‌های علوم پزشکی سال ۹۸ اعلام شد
آزمون‌های دکتری تخصصی علوم پزشکی و کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی بر اساس تقویم آزمون‌های علوم پزشکی سال در اردیبهشت و خرداد ۹۸ برگزار می‌شوند.

همچنین اولین آزمون در سال ۹۸ آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در ۲۲ فروردین ماه برگزار می‌شود و آخرین آزمون در سال ۹۸ آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت MHLE ۱۵ اسفند ماه ۹۸ است.

زمان ثبت‌نام کنکور‌های ارشد و علوم پزشکی اعلام شد/ از پرونده‌ای ویژه برای هفته پژوهش تا تجلیل از پژوهشگران برتر

مرکز مغز با هزینه میلیاردی تاسیس می‌شود/ افتتاحیه همزمان با هفته آگاهی از مغز
کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: مرکز مغز به عنوان نخستین مکان برای آشنایی عملی با مغز و کارکرد‌های آن ایجاد می‌شود تا بازدیدکنندگان با مراجعه به آن با امکانات این ودیعه الهی آشنا شوند. این مرکز با هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و شهرداری تهران تاسیس و همزمان با هفته آگاهی از مغز افتتاح می‌شود.

79برگزیده بیست‌وسومین المپیاد علمی دانشجویی تقدیر شدند
طی مراسم تجلیل از نفرات برتر بیست‌وسومین المپیاد علمی دانشجویی کشور که در دانشگاه تربیت مدرس با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ رییس سازمان سنجش و جمعی از مسئولان و معاونان دانشگاه‌های کشور برگزار شد، برگزیدگان ۲۳ رشته المپیاد معرفی و تقدیر شدند.

10طرح فناورانه جهاد دانشگاهی رونمایی شدند
همزمان با هفته پژوهش و فناوری، ۱۰ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی سه‌شنبه ۲۷ آذرماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی رونمایی شد. سه طرح از این طرح‌های فناورانه در البرز، خارک و خوزستان بودند که از طریق ارتباط زنده با حضور اسحاق جهانگیری به مرحله رونمایی رسیدند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top