تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/10/02 - 23:09
کد خبر: 295453

شاهین شکوهی

چرا نباید فروشگاه‌های اینترنتی را باور کرد؟

چرا نباید فروشگاه‌های اینترنتی را باور کرد؟

اگر قیمت تخفیف دار فروش کالاهای مختلف در برخی از اپ استارهای رایج را با قیمت همان کالاها در بازار واقعی و یا حتی برخی فروشگاه های اینترنتی دیگر مقایسه کنیم، دروغین بودن سود مصرف کننده در معامله با فروشگاه های اینترنتی عیان خواهد شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: شاهین شکوهی// با توسعه اینترنت در ایران و رواج گوشی های تلفن همراه هوشمند، چندسالی است که فروشگاه های اینترنتی فراگیر شده و روز به روز متنوع تر و گسترده تر می شوند. عوامل موثر بر گرایش روزافزون مردم به استفاده از این فروشگاه ها بسیار است.

به طور خیلی خلاصه می توان گفت که رونق فروشگاه های اینترنتی قدرت انتخاب مصرف کننده را بالا برده اند بدین نحوه که مردم می توانند، کالای مورد نیازشان را در اشکال متنوعش و در مدت زمان کوتاهی مشاهده کنند،مورد مقایسه قرار بدهند و با توجه به میزان بودجه خود، کیفیت مورد نیاز و همچنین تفاوت های قیمتی در بین ارایه کنندگان، یک مورد را انتخاب کنند. یکی از روش های تبلیغی اپ استارها برای جلب توجه مردم، همواره این بوده است که در ابتدای راهشان امتیازات قابل توجهی برای مصرف کننده در نظر می گیرند. اما بعد از استقرار و به عبارتی برند شدن، "توجه دروغین و موقت به مصرف کننده" جای خود را به "توجه آشکار و دایم به منافع فروشنده" می دهد.

از سوی دیگر وقتی یک اپ استار برند می شود، معمولا بدین معناست که کیفیت و انصاف آن در قیمت ها، مورد وفاق عامه مردم قرار گرفته است و مردم تا حدی به آن اعتماد دارند. در ادامه برخی اپ استارها با توجه به سودمحوری - که اساس اقتصاد بازار است- و همچنین با اطلاع آگاهانه ازاینکه مورد اعتماد مردم هستند، دست به شیوه های ناجوانمردانه ای برای رونق هرچه بیشتر کسب و کار خود و سودافزایی می زنند. از یک سو این شیوه ها، آشکارا حقوق مصرف کنندگان را نقض می کند و از سوی دیگر با توجه غلبه گرایش اقتصادی لیبرال در اداره کشور، اقدامی در جهت برخورد با آنان انجام نمی شود. گرایش لیبرالی و همچنین  هرج و مرج طلبانه دولت در اقتصاد در سال های اخیر بیشتر از هر زمانی آشکار بوده است و در آشفتگی بازار کالا،نرخ ارز و سکه نشانه های بسیاری از آن مشاهده می شود.

تهییج مردم به خرید کالا جدا از اینکه یکی از علل مختلف ترویج مصرف گرایی محسوب می شود، یکی از روش های فروشگاه های اینترنتی است که هرچند در ظاهر و به طور دروغین به نفع خریدار است اما در واقع روشی است برای سودافزایی هرچه بیشتر این فروشگاه ها. این روش تحت عناوینی چون "حراجمعه" که یک نوع کپی برداری از جوامع غربی است عملی میشود و بارها نیز از سوی افراد و رسانه های مختلف مورد اعتراض قرار گرفته است.

اگر قیمت تخفیف دار فروش کالاهای مختلف در برخی از اپ استارهای رایج را با قیمت همان کالاها در بازار واقعی و یا حتی برخی فروشگاه های اینترنتی دیگر مقایسه کنیم، دروغین بودن سود مصرف کننده در معامله با فروشگاه های اینترنتی عیان خواهد شد. سوژه اصلی نوشتار حاضر بامیلو است که چندسالی است در ایران رونق بسیاری پیدا کرده و شهرها پر است از تبلیغات این فروشگاه. این مقایسه را می توانید در تصاویر پیوست شده انجام دهید.همانگونه که اشاره شد، روش های ناجوانمردانه  این اپ استارها علاوه بر اینکه به مصرف گرایی منتج می شود، حقوق مصرف کننده را نیز نقض می کند. ایجاد حالت هیجانی در فرد و ترغیب ناخودآگاه و نااشکار آن به خرید، در فروشگاه بامیلو از این طریق انجام می شود: فرد با یک کالای نوعی مواجه می شود که تخفیف خورده و قیمت فعلی آن در مقایسه با قیمت اصلی به طور قابل توجهی پایین آمده است، به عنوان همانگونه که در تصاویر آمده است یک هدفون مثال 75 درصد تخفیف خورده و قیمت آن از 400 هزارتومان به صدهزارتومان تقلیل یافته است.

در این شرایط فرد مورد یک هجمهه هیجانی و روانی قرار می گیرد و بدون درنگ تصمیم به خرید این محصول می کند چرا که گمان می برد در این معامله مبلغ قابل توجهی سود خواهد کرد. این در حالی است که تخفیف های بامیلو سرپوشی دروغین برای فروش و یا گران فروشی است و مصرف کننده کالا را به همان قیمت اصلی در بازار و یا حتی گرانتر آن خریداری می کند. یعنی فریب، دروغگویی، گرانفروشی، تضییع حقوق مصرف کننده و ترویج مصرف گرایی همزمان در این فروشگاه(بامیلو) انجام می شوند و جالب تر اینجاست که از سوی نهادهای دولتی مسئول مورد هیچ برخوردی قرار نگرفته است. البته یک وجه دیگر این شیوه فریب و تهییج که بسیار خطرناک می نماید، ممکن است در ترویج یک کالای خاص و با یک هدف خاص-از جمله تغییر فرهنگ و سبک زندگی- توسط این فروشگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد و چه بسار قرار گرفته باشد. نگارنده با تکنولوژی و اینترنت و فروشگاه های اینترنتی مخالف نیست و معتقد است حتی این تکنولوژی ها در شرایط استفاده درست منجر به آزادی بیشتر و گسترش دایره انتخاب خریداران می شود اما برای تضمین این موضوع نیاز است نهادهای نظارتی، مسئولانه عمل کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top