تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/10/25 - 20:45
کد خبر: 298530

بررسی ابعاد تاثیرگذار در تعیین مسیر تیم‌ملی در جام؛

ایران و عراق؛ سرنوشت‌ساز به وقت جام ملت‌های آسیا

ایران و عراق؛ سرنوشت‌ساز به وقت جام ملت‌های آسیا

سابقه‌ی دیدار پر حرف و حدیث این دو تیم، مشخص شدن تکلیف تیم اول و دوم، داوری پراشتباه مسابقات امسال، عملکرد نچندان دلچسب تیم ملی تاکنون و البته حرف و حدیث‌های خداحافظی کی‌روش می‌تواند اثرات خوب و بدی بر بازی فردا و مشخص شدن تکلیف مسیر تیم ملی بگذارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کمتر از یک روز به برگزاری آخرین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله‌ی مقدماتی مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا باقی مانده و شاگردان کی‌روش صعود خود به مرحله‌ی یک هشتم نهایی را پیش از این با برد در دو دیدار قبلی مسجل کردند.

آخرین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله‌ی مقدماتی که قرار است فردا با تیم ملی فوتبال عراق در ورزشگاه آل‌مکتوم شهر دوبی برگزار شود، از چند منظر مهم قابل بررسی است. سابقه‌ی دیدار پر حرف و حدیث این دو تیم در جام ملت‌های آسیای قبل، مشخص شدن تکلیف تیم اول و دوم این گروه، داوری پراشتباه مسابقات امسال، عملکرد نچندان دلچسب تیم ملی تاکنون و البته حرف و حدیث‌های خداحافظی کی‌روش هر کدام می‌تواند اثرات خوب و بدی بر بازی فردا و البته مشخص شدن تکلیف مسیر تیم ملی در گروه‌بندی‌های مراحل بعدی جام ملت‌های آسیا بگذارد.

تجربه‌ی تلخ حذف در ضربات پنالتی
ایران در حالی به مصاف عراق می‌رود که در مرحله‌ی یک چهارم نهایی در مقابل این تیم در ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد و از دور مسابقات حذف شد. آه و حسرتی که چهار سال برای هواداران فوتبال ایران از قهرمانی در آسیا باقی ماند و حالا تمام انتظارات برای حضور در فینال و قهرمانی بالا برده است. این در حالیست که کی‌روش همچنان مقصر اصلی باخت در برابر عراق و حذف از گردونه‌ی رقابت‌های دور قبل را بنجامین ویلیامز – داور استرالیایی – می‌داند. این پیشینه اما به نوبه‌ی خود می‌تواند محرک خوبی برای تلاش حداکثری بازیکنان تیم ملی بری برد در مقابل سبزپوشان همسایه باشد.

چرا اول شدن در گروه مهم است؟
اما چرا بازی پایانی دوره‌ی مقدماتی جام ملت‌های آسیا باید تا این حد برای ما و عراق اهمیت داشته باشد؟ با سیستم جدید فدراسیون فوتبال آسیا در این سری از مسابقات، مرحله‌ی بعدی بین 16 تیم متشکل از تیم‌های اول و دوم 6 گروه شرکت کننده و همچنین 4 تیم از بین تیم‌های سوم که با روش خاصی انتخاب می‌شوند برگزار خواهد شد. در ادامه نیز به صورت پیش‌فرض، جدول مسابقات از طریق دو مسیر برای رسیدن به فینال ادامه پیدا می‌کند.

تیم اول گروه D که ایران و عراق در ان قرار دارند، به سمتی از جدول مسابقات می‌رود که تنها قدرت قابل توجه حاضر در آن، ژاپن و تا حدودی قطر و اردن خواهند بود. در حالی که سمت دیگر جدول که مقصد تیم دوم این گروه است، به احتمال قوی شاهد حضور قدرت‌هایی مثل استرالیا، کره جنوبی، امارات، عربستان و ازبکستان خواهد بود؛ یعنی گروه مرگ. دیدار میان ایران و عراق البته که از این نظر برای هر یک از دو تیم حیثیتی خواهد بود. جایی که هر یک از این دو تیم بدون دردسر حداقل تا نیمه‌نهایی و رویارویی با ژاپن پیش خواهند رفت.

داوری پر اشتباه مسابقات
داوری پر اشتباه مسابقات تاکنون که بازی‌های قابل توجهی را تحت‌الشعاع قرار داده است اما مورد اعتراض هواداران، کادر فنی تیم‌های حاضر در رقابت‌ها، بازیکنان و البته هواداران بسیاری شده است. اشتباهاتی که پس از بازبینی صحنه‌ها با نظر کارشناسان تائید شده است. این در حالیست که سیستم VAR یا ویدئوچک نیز قرار است از مرحله‌ی نیمه‌نهایی به تیم داوری مسابقات اضافه شود و این مسئله نیز می‌تواند مانند دوره‌ی قبل، دامن ایران را بگیرد.

اشتباهات جبران ناپذیر و ناکامی‌های حسرت‌آمیز
تیم ملی ایران در دو دیدار ابتدایی این سری از مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا هرچند با دو نتیجه‌ی قابل قبول از سد حریفان خود عبور کرده اما ناکامی متعدد روی حملات، میدان‌داری ضعیف در خط میانی و همچنین اشتباهات کوچک و بزرگ خطر دفاعی در همین دو بازی، سیستم به ظاهر یکدست و خوب تیم کارلوس کی‌روش را چندان کم‌اشتباه نشان نداده است. اشتباهاتی که در مقابل تیم‌های به مراتب بزرگتری مثل عراق، اردن، ژاپن و حتی در مراحل بالاتر در مقابل کره جنوبی، استرالیا و عربستان، مجالی بری جبران نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که تیم ملی فوتبال ایران در برداشتن گام محکم در آسیا نیاز به دقت بالاتری در موراد مذکور دارد.

کی‌روش و کلمبیا!
اما مهمترین مسئله‌ای که در میان مسابقات جام ملت‌های آسیا بیش از هر چیزی اردوی تیم ملی و فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را تحت‌الشعاع قرار داده، مسئله‌ی توافق کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال کلمبیا است. مسئله‌ای که به لحاظ حرفه‌ای در دنیای فوتبال کاملا مردود و البته عجیب قلمداد می‌شود.

در شرایطی که تیم ملی فوتبال کشورمان به سرمربیگری کارلوس کی‌روش در میانه‌ی مهمترین تورنومنت فوتبالی قاره‌ی کهن قرار دارد، اخباری مبنی بر توافق کارلوس‌کی‌روش برای هدایت تیم ملی فوتبال کلمبیا مطرح می‌شود.هرچند این قبیل مسائل پیش‌تر درباره‌ی تیم‌های ملی فوتبال الجزایر و آفریقای جنوبی نیز مطرح می‌شد اما این بار این مسئله از همیشه جدی‌تر و در رسانه‌های کلمبیا و البته سایر رسانه‌های جهان پخش شده است.

در این رابطه هرچند کی‌روش به طور صریح پاسخ خبرنگاران را نداده است اما طبق گزارش مجله‌ی فوتبال مارکا، حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال کلمبیا تقریباً قطعی شده است و آن‌ها نهایتاً فردا سرمربی تیم ملی این کشور را مشخص خواهند کرد. ظاهراً این فدراسیون گزینه نهایی خود را پیدا کرده است. سرمربی پرتغالی هدایت این کشور را در فوریه بر عهده خواهد گرفت. کی‌روش که هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ بر عهده دارد پس از این رقابت‌ها هدایت کلمبیا را بر عهده خواهد گرفت.

از سویی دیگر سایت «ال تمپو» کلمبیا از دستمزد کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی کشورمان پس از توافق نهایی او با فدراسیون کلمبیا به سرمربی جدید این تیم پرده برداشت و نوشت: کی روش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کلمبیا دستمزدی کمتر از پکرمن سرمربی سابق کلمبیا دریافت خواهد کرد. مرد پرتغالی بنا به گزارش های رسیده دستمزد 2 میلیون دلاری در سال خواهد داشت.

این در حالی است که علی کفاشیان معقتد است با کارلوس کی روش به همه اهدافمان رسیده ایم. به نظر می رسد اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال موافق ادامه حضور کارلوس کی روش در تیم ملی فوتبال ایران هستند. هر چند این بستگی به نتایج تیم ملی در جام ملت ها هم دارد. طبیعتا اگر ایران به دیدار پایانی بازی ها راه یابد و قهرمان شود اشتیاق ها برای تمدید قرارداد کارلوس کی روش بیشتر خواهد شد.

به هر حال مسئله‌ی کارلوس کی‌روش و قراردادش با کلمبیا اگر صحت داشته باشد، شبیه به کاری است که لوپتگی با اشپانیا در جام جهانی 2018 کرد و البته فدارسیون فوتبال این کشور نیز بلافاصله وی را برکنار کرد. هرچند کی‌روش حق دارد برای آینده‌ی کاری خود تصمیم بگیرد اما بدون شک باید گفت که این حواشی در نتایجی که تیم ملی در مسیر پیش رویش با حریفان سرسخت آسیای شرقی بدست خواهد آورد تاثیرگذار است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top