تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/11/01 - 14:02
کد خبر: 299189

روش‌های درمانی سکته مغزی

سکته مغزی عارضه ای بوده که به طور روزمره افراد زیادی را درگیر کرده و سبب کاهش کیفیت زندگی بیماران می شود امروزه روش های درمانی سکته مغزی پیشرفته ای استفاده می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: سکته مغزی عارضه ای بوده که به طور روزمره افراد زیادی را درگیر کرده و سبب کاهش کیفیت زندگی بیماران می شود امروزه روش های درمانی سکته مغزی پیشرفته ای استفاده می شود. نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید اعلام کرد این است که بسیاری از خانواده ها و افراد اطلاعی از روش های درمانی جدید در سکته مغزی نداشته و پس از گرفتار شدن نزدیکان و همراهانشان به سکته مغزی زندگی وی را تمام شده تلقی کرده و دست به هیچ اقدامی نمی زنند و عوارض ناشی از سکته مغزی در همراه خود را می پذیرند که باعث می شود فرد دچار مشکلات فراوانی بشود.

اما خبر خوب اینکه قصد داریم به شما بگوییم در صورتی که شخصی دچار سکته مغزی شد در صورت انجام مواردی که در ادامه می آید می توانید زندگی مجدد را به وی ببخشید. بنابراین دقت بفرمایید اگر فردی را که دچار سکته مغزی شده است را در کمتر از 6 ساعت به مراکز درمانی برسانید توسط روش هایی که در ادامه آمده است فرد به زندگی مجدد و بدون عارضه و یا حداقل عوارض باز خواهد گشت.

روش‌های درمانی سکته مغزی

  • روش های درمانی سکته مغزی
  1. روش درمانی استنت جهت درمان سکته مغزی

اگر فردی را که دچار سکته مغزی شده است را سریعا و در زمان مناسب (کمتر از 24 ساعت) به مراکز درمانی منتقل نمایید توسط روش درمانی استنت شخص می تواند زندگی مجدد خود را داشته باشد. در این روش درمانی پزشک با استفاده از یک کاتتر، نوعی وسیله را وارد رگ‌های مسدود شده کرده و لخته را از بین می‌برد. به بیان دیگر می توان گفت جراح از کاتتری که از یک لوله منفذدار(استنت)و بالونی در انتهای آن تشکیل شده، بهره برده و آن را در داخل سرخرگ کشاله ران قرار داده و به طرف سرخرگ کاروتیدی واقع در گردن که دچار انسداد شده است، هدایت می کند. جراح بالون را در سرخرگی که دچار گرفتگی شده باد کرده و  یک استنت در آن قسمت که باز شده قرار می‌دهد تا سرخرگ مجددا مسدود نشود.

  1. تزریق درون‌ وریدی فعال‌ساز پلاسمینوژن بافتی(TPA)

یکی از موثرترین روش های درمانی جهت جلوگیری از عوارض سکته مغزی روش تزریق درون‌وریدی فعال‌ساز پلاسمینوژن بافتی یا TPA بوده که در طی چند سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته و می توان به جرات گفت موثرترین روش کاهش عوارض شدید سکته مغزی به شمار می رود. طبق نظر متخصصان در هر سکته مغزی تقریبا 1.2 میلیارد از سلول های مغز دچار مرگ شده که اگر فردی که سکته مغزی کرده در کمتر از 6 ساعت به مراکز درمانی نرسد و عوارض وی قطعی شوند حتی در صورت فوت نکردن شخص تا 36 سال پیر خواهد شد.

برخی  از افرادی که سکته ایسکمیک را پشت سر گذاشته‌اند می‌توانند از روش درمانی TPA بهره مند شوند، که همچنین ALTEPLASE  نیز نام دیگر آن می باشد می‌شود، و معمولاً از طریق ورید داخل بازو انجام می‌شود. این دارو باید ظرف 4 تا 5 ساعت پس از بروز علائم و نشانه‌های سکته مغزی، از طریق ورید، داده شود. این داروی قوی بازکننده و از بین برنده لخته‌ها، با حل کردن و از بین بردن لخته‌هایی که موجب بروز سکته مغزی شده، جریان خون را به حالت اول خود برمی‌گرداند، و می‌تواند به افرادی دچار سکته مغزی شده اند کمک کند تا هر چه سریعتر روند بهبود را طی کنند. هرچند پزشک خطرات پیش روی، مانند احتمال خونریزی بالقوه در مغز را در نظر خواهد گرفت، جهت تصمیم‌گیری در این مورد که آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

زمان طلایی جهت درمان و کاهش عوارض سکته مغزی

در نظر داشته باشید نکته بسیار مهم جهت به حداقل رساندن آسیب به فردی که دچار سکته مغزی شده  و با هدف کاهش مرگ تعداد سلول های مغزی زمان طلایی درمان با روش درمانی TPA  سه ساعت پس از شروع علائم است که بهبودی چشم گیر و قابل ملاحظه ای را در 39تا 36 درصد بیماران به همراه خواهد داشت که لازمه شروع درمان، مراجعه سریع و کمتر از 3 ساعت به بیمارستان و انجام اقدامات لازم  است.

در پایان باید بگوییم هدف از نوشتن این مقاله آشنایی شما عزیزان با روش های درمانی سکته مغزی بود و آموزش این نکته که در فردی که دچار سکته مغزی شده است ناامید نشده و با ارجاع فوری وی به مراکز درمانی امید به زندگی بهتر را برای بیمار فراهم کنید، در صورت نیاز به مشاوره و یا سوال می توانید با کلینیک فوق تخصصی سکته مغزی دکتر کیهانی فرد تماس حاصل نمایید و یا از طریق سایت ایشان به آدرس drmkeyhanifard.com سوالاتتان را مطرح نمایید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top