تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/12/08 - 14:41
کد خبر: 303746

طهرانچی تاکید کرد:

آغاز نسلی جدید در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مفهوم جهان شبکه‌ای دانشگاه را متحول کرده است، گفت: دانشگاه آزاد حرکت به سمت نسل جدید دانشگاه‌ها را آغاز کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین همایش استارتاپ ویکند الکترونیک که هم اکنون در تالار شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است با بیان اینکه بحث دانشگاه و تحول آن در جهان و کشور بحث مبسوطی است، گفت: دانشگاه‌ها نهادی برآمده از مدرنیته هستند که در یک عمر ۳۰۰ ساله در غرب سیر تحولی داشته اند. قدمت وجود دانشگاه در کشور ما بسیار زیاد است مانند دانشگاه جندی شاپور و مدرسه‌هایی مثل رشیدی.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی غرب مراحلی را پشت سر گذاشته و جلوه‌های مختلفی از تمدن خود را بروز داده است. جلوه آخر آن جهان شبکه‌ای است دانشگاه ما کاملا با تغییرات و سیر تحولات آن هماهنگ بوده است.

وی افزود: در گذشته دانشگاه نهادی نخبگانی بوده است، اما در اواسط قرن که دهه ۷۰ هم جزو آن است ما وارد دانشگاه گسترده شدیم به این معنا که فقط افراد خاص نبودند که وارد دانشگاه می‌شدند بلکه عامه مردم هم می‌توانست وارد دانشگاه شود. دانشگاه مرحله دوم خود را طی کرد و از دانشگاه نخبگانی وارد مرحله دانشگاه گسترده شد.

طهرانچی با بیان اینکه فناوری فرا رشته‌ای مطرح شده است، گفت: این فناوری ما به شدت مفهوم دانشگاه را تحت تاثیر قرار داده است. سه عامل متاثر عبارتند از: دولت‌ها که دیگر تامین کننده محض هزینه دانشگاه‌ها نیستند و به عبارتی مصرف کنندگان هم در تامین هزینه‌ها ظهور و بروز یافته اند یعنی نهاد دانش فقط دانشگاه نیست بلکه نهاد‌های غیردانشگاه هم در تولید دانش نقش دارند.

وی بحث شبکه ارتباطات و تغییر و تحول سبک زندگی را از عوامل دیگر عنوان کرد و ادامه داد: ما در این قرن وارد عرصه جدیدی شدیم که الگوی دوم تولید دانش است که کنشگران جدید و سرمایه داری بخش خصوصی تاثیر جدی بر این مفهوم گذاشته اند و دیگر دانش منحصر در دانشگاه قدیم نیست. یکی از مفاهیم جدید که در دانشگاه جدید ظاهر شده است استارتاپ ویکند است.

طهرانچی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان نیز از مفاهیمی است که گاهی ما غلط ترجمه می‌کنیم، رسالت دانشگاه در پرورش نسل جدید عوض شده است زمانی دانش ما فقط دانش تخصصی را تضمین می‌کرد و مدرک آن‌ها از دانش تخصصی حکایت داشت، اما الان دانش اجتماعی هم مطرح شده است. دانشگاه‌های نسل قبل خلاق بوده اند، اما مفهوم نوآوری مفهوم جدیدی است که می‌توان آن را تجاری سازی دانش گفت. 

وی تاکید کرد: مفهوم جهان شبکه‌ای و سبک زندگی و سرمایه گذاری غیردولتی دانشگاه را متحول کرده است. باید الزامات دانشگاه جدید را شناخت و به آن ملزم بود دانشگاه آزاد اسلامی در مفهوم گسترده شدن دانش و اجتماعی شدن آن نقش بسزایی داشت. دانشگاه آزاد اسلامی در هر شهری حداقل یک دانشگاه دارد که حدود ۶ میلیون فارغ التحصیل را ما از آن دانشگاه‌ها داریم.

وی گفت: می‌خواهیم دانشگاه نسل جدید را تجربه کنیم با نظامی که در عمل داریم پس این موضوع فراتر از شکل گیری کسب و کار است بحث این است که الگوی دوم الگوی خلق دانش است دانشگاه آزاد از این رخداد به عنوان پرچمدار دانشگاه نسل جدید با هفت محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب حرکت را آغاز کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه بعضی از سیاست گذار‌های علم هنوز در دانشگاه نخبگان گیر کرده اند و هنوز به دانشگاه نسل جدید ورود پیدا نکرده اند دانشگاه‌ها و نظام‌های آموزشی سه حالت دارند یا پیشرو هستند یا پیرو و یا مستقل، سال هاست که مستقل هستیم استارتاپ ویکند را برگزار می‌کنیم نه برای پیشروی از غرب بلکه برای اینکه آن را با الگوی دوم به نحوی نو بتوانیم درست اجرا کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top