تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/12/16 - 00:28
کد خبر: 304702

سیگار پشت هر دیوار دانشگاه بجنورد +تصاویر

یکی از طرح‌هایی که برای جلوگیری از مصرف دخانیات در دانشگاه بجنورد اجرا شده، طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» است. حال باید بررسی کرد که این دانشگاه به چه میزان از دخانیات فاصله گرفته است؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان، یکی از آسیب‌های جدی موجود در دانشگاه هاست. برخی از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه و به دلایل مختلفی، اقدام به مصرف انواع مواد مخدر می‌کنند که می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد. این روند باعث شد که مسئولان وزارت علوم تلاش کنند با اجرای طرح هایی، جلوی افزایش این مسئله را بگیرند.

یکی از طرح‌های اصلی اجرا شده، «دانشگاه عاری از دخانیات» است. این طرح در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه بجنورد برگزار شده و حال باید بررسی کرد که دانشگاه به چه میزان از دخانیات فاصله گرفته است؟

دانشگاه ما آری به دخانیات است نه عاری از دخانیات!

از این رو به سراغ چند دانشجو رفتیم و با آن‌ها در این خصوص گفتگو کردیم. علیرضا نجف زاده، دانشجوی فعال دانشگاه بجنورد می‌گوید: اولین باری که با جمله دانشگاه عاری از دخانیات مواجه شدم حدود دو سال قبل بود و این جمله من را به فکر فرو برد. در این مدت هزینه‌های زیادی برای نشان دادن این جمله به واسطه نصب بنر‌هایی در سطح دانشگاه به دانشجویان انجام شده، اما به نظر می‌رسد فایده‌ای نداشته است و یا برچسب‌هایی که بر روی صندلی‌های دانشکده‌ها با این عنوان زده شده بود.

این دانشجو ادامه می‌دهد: من بعد از مدت‌ها فکر و تامل از جمله دانشگاه عاری از دخانیات به جمله دانشگاه آری به دخانیات رسیده بودم. به نظر ما دانشجو‌یان، پول‌های زیادی در این خصوص خرج شده؛ اما نه تنها وضعیت بهتر نشده است؛ بلکه بدتر نیز شده است.

سیگار پشت هر دیوار دانشگاه بجنورد

وی می‌افزاید: هر روز کارگاه‌های رفتارسنجی برای اساتید برگزار می‌کنند و یا تئاتر‌هایی در این موضوع برگزار می‌شد، اما معتقدم این روش‌ها پاسخگو نیست و صرفا باعث عادی سازی استفاده از سیگار و دیگر مواد می‌شود.

نجف زاده در پایان می‌گوید: در خوابگاه‌ها و خانه‌های دانشجویی سیگار استفاده می‌شود و البته اینک با پدیده جدیدی در مواجه شده ایم که دیده می‌شود در سطح دانشگاه نیز عده ای سیگار می‌کشند و برای اثباتش می‌توان به اطراف دانشگاه نگاهی انداخت. من از خرده فروشی مواد مخدر در سطح دانشگاه نیز حرفی نمی‌زنم.

چرا به یک موضوع طبیعی ورود می‌کنید؟

یک دانشجوی دختر نیز که نمی‌خواهد نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: مصرف سیگار در دانشگاه ما سراسری است؛ یعنی پشت همه دانشکده ها، خوابگاه‌ها و حتی خوابگاه‌های خانم‌ها نیز ته مانده‌های سیگار به وفور پیدا می‌شود.

سیگار پشت هر دیوار دانشگاه بجنورد

وی می‌افزاید: چند وقت قبل به خوابگاهی رفته بودم که دیدم بوی مواد بلند شده بود؛ به طوری که همه متوجه مصرف مواد مخدر شده بودند. قلیان هم در برخی از اتاق‌های خوابگاه‌ها حتی خوابگاه دولتی نیز وجود دارد و این موضوع طبیعی است و نمی‌دانم شما چرا می‌خواهید چنین موضوعی را پیگیری کنید.

این دانشجوی دختر بیان می‌کند: گاهی در سر کلاس نشسته ایم و آقایی از کلاس خارج می‌شود و پس از دقائقی به کلاس می‌آید؛ اما همراه با بوی سیگار و ما مجبوریم این بو را تحمل کنیم. خیلی سیگار کشیدن در دانشگاه عادی شده است.

دانشگاه از ما اجازه نگرفته است

یک دانشجوی پسر که خودش در دانشگاه سیگار می‌کشد نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار ما با شوخی می‌گوید: ما خیلی دوست داریم که عاری از دخانیات شویم، ولی حقیقتا نمی‌شود که نمی‌شود. در اصل دانشگاه بدون اجازه‌ ما به کمپین دانشگاه‌های عاری از دخانیات پیوسته و طبیعی است که ما به این حرکت خودسرانه واکنش نشان دهیم و به نشانه اعتراض بیشتر سیگار بکشیم.

اینک وقتی در سطح دانشگاه بجنورد راه می‌رویم و به مکان‌های مشخصی قدم می‌گذاریم، استفاده گسترده از سیگار در سطح دانشگاه را متوجه می‌شویم. مکان‌هایی در دانشگاه بجنورد تبدیل به حیاط خلوت شده است که دانشجویان با خیال آسوده به این محل‌ها رفته و سیگار می‌کشند. حال که دانشگاه بجنورد مدعی شده جزو دانشگاه‌های عاری از دخانیات است، باید دید چه اقدامی برای جلوگیری از این رویداد انجام خواهد داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top