تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/03/01 - 09:51
کد خبر: 312970

گرانی «رفاه دانشجویان» را هدف گرفت

گرانی و تورم بعد از حوزه عمرانی زمزمه‌هایی از تغییرات گسترده در حوزه رفاهی دانشجویان را دارد که سال تحصیلی آینده با این مشکلات دانشگاه‌ها در این حوزه چگونه تغییر رویه خواهند داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، دستکاری، اختصاص ندادن یا جای دیگر هزینه کردن بودجه دانشگاه‌ها پیامد‌هایی از سال گذشته به همراه داشت. ابتدا دستورالعملی مبنی بر توقف طرح‌های عمرانی دانشگاه‌ها داده شد که بر اساس این بخشنامه دانشگاه‌ها به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانند پولی را هزینه طرح‌های عمرانی کنند به همین بهانه بخشی از بودجه دانشگاه‌ها سال ۹۷ اختصاص داده نشد که با اعتراضات زیاد و مشکلاتی که ایجاد کرد ابتدای سال ۹۸ بخشی از این کمبود‌ها جبران شد.

پس از توقف طرح‌های عمرانی نوبت به حوزه رفاهی دانشجویان رسید حوزه‌ای که بیشترین بودجه دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد حالا به دلیل کمبود بودجه باید تغییر رویه بدهد نگرانی که بسیاری از دانشجویان را درگیر خود کرده است که باید فکری به حال هزینه‌های تغذیه و اسکان داشته باشند.

برخی از معاونان دانشجویی و روسای دانشگاه‌ها با ابراز نگرانی از بدهی‌هایی که در این حوزه به ویژه بخش تغذیه و تامین مواد غذایی دارند اعلام کردند که با این روند دانشگاه به مشکل برخورد خواهد کرد، اما تلاش این است که تغییر مسیر در این حوزه نداشته باشیم.

مشکلات بودجه‌ای تامین هزینه رفاهی را با مشکل روبه رو کرده
فاطمی زاده، معاون دانشجویی دانشگاه شریف در گفتگویی در خصوص روند تغذیه دانشجویان در سال جاری گفت: برنامه‌ای برای تغییر غذای دانشجویان در دانشگاه نداریم، البته مشکلات بودجه‌ای در دانشگاه شریف وجود دارد، اما تلاش مان این است که از مسیر‌های دیگری هزینه رفاهی دانشجویان را تامین کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر یک دوازدهم قیمت تمام شده غذا از دانشجو دریافت می‌شود که این قیمت از طریق وزارت علوم تعیین می‌شود و دانشگاه حق تغییر آن را ندارد.

فاطمی زاده با اشاره به میزان بودجه سال جاری گفت: در سال ۹۸ هنوز بودجه‌ای دریافت نکردیم و میزان افزایش آن مشخص نیست.

رئیس دانشگاه تهران نسبت به این روند انتقاد کرده و می گوید بدهی دانشگاه تهران افزایش پیدا کرده و مشخص نیست تا کجا بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

وی افزود: بودجه ۹۸ دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه تهران ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده که ممکن است با افزایش میزان حقوق و دستمزد دانشگاه‌ها دچار مشکل شوند پیش بینی ما این است که سال سختی را داریم چرا که بیشتر بودجه دانشگاه در خوابگاه ها، تغذیه و دستمزد هزینه می‌شود. همچنین هزینه‌ها در این حوزه‌ها افزایش پیدا کرده هزینه فرصت‌های مطالعاتی به شدت زیاد شده و این محدودیت منابع ممکن است ما را دچار مشکل جدی کند.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص میزان هزینه تغذیه دانشجویان نیز گفت: از سال گذشته هزینه‌های تغذیه افزایش پیدا کرده، اما بودجه آن تغییری نکرد و ثابت ماند اینکه تا کی بتوانیم این رویه فعلی را ادامه دهیم مشخص نیست، اما وزارت علوم سال قبل درصدی از این افزایش‌ها را جبران کرد و مبلغی به حساب دانشگاه‌ها واریز کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان که متولی تامین هزینه رفاهی دانشگاه‌ها است زمزمه‌های تغییر در روند تغذیه دانشجویان را رد کرد و گفت: همانگونه که گفته شد صنعتی شدن آشپزخانه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد که تاکنون ۱۰۵ آشپزخانه دانشگاه‌ها صنعتی شده اند که کیفیت غذا بهتر شود و رستوران‌های مکمل نیز توسعه داده می‌شوند برای این که تنوع غذایی و انتخاب غذا از سوی دانشجویان بیشتر شود.

وی افزود: سازمان امور دانشجویان به فکر مواد اولیه غذایی دانشگاه‌ها است که زودتر به دست دانشگاه‌ها برسد با توجه به اینکه تلاطمی در بازار وجود دارد این مواد باید سریعتر به دانشگاه‌ها برسد که مشکلی برای خدمات رسانی به دانشجویان ایجاد نشود.

صدیقی در خصوص تغییررویه در تغذیه دانشجویان گفت: وظیفه دانشگاه این است که این حوزه را پوشش دهد و امیدواریم که نه در کمیت و نه در کیفیت مشکلی پیدا نشود.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطر نشان کرد: به طور کلی ۴۰ درصد بودجه رفاهی دانشگاه‌ها در پایان سال ۹۷ پرداخت نشد که مشکلاتی را ایجاد کرد.

اما در نهایت غلامی وزیر علوم، تغییرات در این حوزه را رد نکرده و معتقد است که باید سازمان برنامه و بودجه کمک‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

اگر نتوانیم بودجه مواد غذایی دانشجویان را تامین کنیم تغییر رویه می‎دهیم
منصور، غلامی وزیر علوم تحقیقات فناوری در خصوص وضعیت تغذیه دانشجویان در سال جدید با توجه به افزایش قیمت‌ها گفت: بحث نگرانی‌ها در این خصوص وجود دارد، اما سعی‌مان این است که در بخش رفاهی دانشجویان کمبودی نداشته باشیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها همواره عنوان می‌کنند اگر نتوانیم بودجه مواد غذایی دانشجویان را تامین کنیم مجبور به تغییر رویه هستیم، اما در شرایط فعلی آنچه انجام می‌شود و نگرانی‌های ناشی از افزایش قیمت برخی از اقلام غذایی است و تلاش ما این است که منابع مالی کمکی به دانشگاه‌ها تزریق کنیم.

وزیر علوم اضافه کرد: اواخر سال ۹۷ مبلغی به عنوان کمکی به دانشگاه‌ها پرداخت شد برای این که کیفیت غذا‌ها و میزان خدماتی که ارایه می‌شود در دانشگاه حفظ شود.

غلامی یادآور شد: امسال نیز براساس رایزنی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه شده است مبالغ کمکی به دانشگاه‌ها برای هزینه‌کرد در حوزه رفاهی اختصاص داده خواهد شد که این مبلغ علاوه بر بودجه دانشگاه است و پیگیری می‌کنیم که در سریع‌ترین زمان این مبالغ برای دانشگاه‌ها واریز شود.

باید دید که افزایش تورم و گرانی افسار گسیخته مواد غذایی چه به روز حوزه رفاهی دانشجویان می‌آورد. آیا دانشگاه‌ها می‌توانند با این روند هزینه پخت غذای دانشجویان را فراهم کنند یا تغییر رویه خواهند داد، اگر بخواهند روند فعلی را ادامه دهند باید سازمان برنامه بودجه کمک‌هایی خارج از بودجه به دانشگاه‌ها داشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top