تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/06 - 09:00
کد خبر: 321777

معرفی رشته‌ای پرطرفدار برای تجربی‌ها

نزدیک شدن به ایام اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۸ و دغدغه داوطلبان برای انتخاب رشته باعث شد تا برخی از رشته‌های دانشگاهی مطرح و آینده‌ساز را معرفی کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، تعداد آزمون‌های سرنوشت‌ساز زندگی کم نیست، انسان‌ها معمولا در طول زندگی خود امتحانات و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند و یکی از این امتحانات مهم در دوران نوجوانی است، آزمونی به اسم کنکور! آزمونی پردغدغه که دانش‌آموزان برای موفقیت در آن، شبانه‌روز تلاش می‌کنند. در حقیقت داوطلبان کنکور سراسری برای ساخت آینده‌ای روشن هدف‌گذاری بلندمدتی را انجام می‌دهند و به امید یافتن شغل و تامین زندگی خود، رشته دانشگاهی مناسبی را انتخاب می‌کنند.

با توجه به نزدیک شدن به روز‌های اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۸ و شروع انتخاب رشته داوطلبان قصد داریم تعدادی از رشته‌های دانشگاهی مهم و پرتقاضا را به گونه‌ای معرفی کنیم که هر داوطلب با آگاهی کامل بتواند رشته تحصیلی سرنوشت‌ساز خود را انتخاب کند.

بهتر است بدانید؛ مطابق آمار‌ها، پرطرفدارترین رشته‌های تجربی در بین رتبه‌های زیر ۱۰۰ کشوری به ترتیب دو رشته پزشکی و دندانپزشکی و در بین رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کشوری به ترتیب پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بوده است. رشته‌های پرطرفدار تجربی برای رتبه‌های ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کشوری نیز به ترتیب شامل علوم آزمایشگاهی، دامپزشکی، علوم تغذیه، رادیولوژی، روانشناسی، پرستاری، بینایی سنجی، زیست شناسی، اتاق عمل، شنوایی شناسی، علوم قرآن، علوم قضایی، علوم تربیتی، هوشبری، شیمی، زیست شناسی سلولی مولکولی، دبیری شیمی، کار درمانی، مامایی، مدیریت، اعضای مصنوعی، حسابداری، گفتار درمانی وعلوم قرآن هستند.

با توجه به مشخص بودن سازوکارها، سرفصل‌ها و بازارکار ۳ رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کشور، به سراغ رشته علوم آزمایشگاهی بعنوان رشته محبوب دیگری از خانواده گروه تجربی رفتیم.

رشته علوم آزمایشگاهی از پرطرفدارترین رشته‌های گروه علوم تجربی است که جزو شاخه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود و تاثیر زیادی در بهداشت و کاهش هزینه‌های درمان داشته است. این رشته برای تشخیص و درمان و همچنین پیشگیری و پیگیری بیماری‌های مختلف علوم پزشکی کمک بسیاری کرده است. زمینه فعالیت این رشته بیشتر در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون و مایعات بافت‌های بدن است.

دانشگاه‌های متعددی در سراسر کشور نسبت به جذب دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی اقدام می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به دانشگاه علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی البرز، علوم پزشکی تبریز اشاره کنیم.

دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی ۱۳۰ واحد درسی شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۳۱ واحد دروس پایه، ۶۱ واحد اختصاصی را در کنار ۱۶ واحد کارآموزی پشت سر می‌گذارند.

ویژگی‌های این رشته محبوب و پرتقاضا چیست؟
افرادی که در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل می‌کنند با آزمایش‌های بیوشیمیایی و هماتولوژی می‌توانند پزشک را در تشخیص بیماری یاری کنند. ماموریت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاه‌های بالینی بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی با دانش اختصاصی که آموخته اند و با بکارگیری دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده و روش‌های متعدد آزمایش‌های مختلف را روی خون و یا دیگر مایعات و انساج بدن انجام دهند.

اطلاعات و نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ها پزشک را در تشخیص بیماری، روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری می‌دهد. نظر به اینکه این رشته دائما در حال تغییر و توسعه است فارغ التحصیلان این رشته باید به نحوی آموزش ببینند که دانش و مهارت کافی برای تطبیق خود با تکنولوژی جدید را داشته باشند.

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی چگونه است؟
امروزه با توجه به اهمیت بهداشت و سلامتی در زندگی، فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی به راحتی جذب بازار کار می‌شوند.

دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی علاوه بر رشد شخصیتی و تفکر علمی که طی دوره آموزش کسب می‌کنند، قادر خواهند بود آزمایش‌های بالینی تحقیقاتی و خدمات وابسته را در مراکزی همچون آزمایشگاه‌های بالینی، پزشکی قانونی، سازمان انتقال خون، مراکز بهداشتی و تشخیص طبی خصوصی؛ بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، انستیتو‌ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی، کارخانجات تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی، شرکت‌های پخش فرآورده‌های بیولوژیک و آزمایشگاهی بعنوان کارشناس انجام دهند.

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی می‌توانند در هریک از شاخه‌های مرتبط با رشته مانند بیوشیمی، خون شناسی، ایمنی شناسی، باکتری شناسی، میکروب شناسی، انگل شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، سم شناسی، بیوتکنولوژی و... در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکترای تخصصی (Ph.D) ادامه تحصیل دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top