تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/07 - 08:53
کد خبر: 321938

تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه علامه تا سال ۱۴۰۴ بیشتر می‌شود

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه علامه با ۳۰۰ دانشجوی خارجی قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ این رقم را به ۲۰۰۰ نفر برساند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، علی خورسندی، مدیر امور پژوهشی و عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شعار دانشگاه علمه طباطبایی شناسایی و پاسخگویی به مسائل و مشکلات جامعه با رویکرد توسعه پایدار و مبتنی بر تفکر میان رشته‌ای است.

خورسندی با بیان اینکه بسیاری از دوره‌های ما به صورت میان رشته‌ای برگزار می‌شود، تصریح کرد: تفکرمیان رشته‌ای در آموزش عالی بسیار مدرن است این مسئله به صورت جهانی در بسیاری از کشور‌ها انجام می‌شود. تفکر میان رشته‌ای به این صورت انجام می‌شود که یک درس با چندین استاد در طول یک ترم ارائه شود. برای نمونه دانشگاه علامه برای ارائه یک درس در طول یک ترم از پنج استاد داخلی و خارجی استفاده کرد. این سازو کار موجب شد تا دانشجویان دکتری از رضایت کافی برخودار باشند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ضعف موجود در دانشگاه‌ها نبود تنوع دانشجو با ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در کلاس‌های درسی است. در حال حاضر دانشگاه‌های جهان به سمت تنوعی از دانشجویان با فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف حرکت کرده است. نتیجه‌ای این تنوع ایجاد یادگیری فرهنگی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه به سمت ایجاد تعامل با کشور‌های دیگر حرکت کرده است، گفت: میزان ارتباط دانشگاه به صورت بین المللی با دیگر کشور‌ها از جمله مواردی است که در رتبه‌بندی جهانی آن تاثیر می‌گذارد. دانشگاه علامه با تلاش‌های انجام شده در این مسیر گام برداشته، اما هنوز به شرایط ایده ال خود دست نیافته است. کشور‌هایی همچون قطر و امارات نیز در این زمینه سرمایه گذاری‌های لازم را انجام داده اند؛ به طوری که هر استاد قطری یا اماراتی به طور مشترک با اساتید کشور‌های دیگر کار‌های پژوهشی انجام می‌دهد و این امر موجب می‌شود تا این کشور در صحنه جهانی از امتیاز بالاتری برخوردار باشد.

خورسندی با اشاره به اینکه کشورایران قریب به ۱۰ قرن سابقه فعالیت در حوزه آموزش عالی را دارد، تصریح کرد: بسیاری از مورخین معتقد هستند، آموزش عالی اصالتی ایرانی دارد یعنی تفکر آموزش عالی را ایرانی می‌دانند؛ با این وجود این کشور به دلیل اینکه با دیپلماسی دانش روز آشنا نیست. در بسیاری از مسائل همچنان خیلی عقب است. به طوری که در بسیاری از مسائل دروازه‌های آموزش عالی جهان را بسته است. برای نمونه می‌توانیم به وجود قوانین دست و پاگیر اداری اشاره کنیم این قوانین حتی برای حضور اساتید در کنفرانس‌های بین المللی هم تدارک دیده شده اند؛ این در حالی است که جهان در حوزه آموزش عالی از این مسیر عبور کرده است. در حقیقت یکی از موانع کلیدی ارتباط با صنعت وجود همین موانع قانونی است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با جذب اساتید و دانشجویان خارجی به این دانشگاه اظهار کرد: تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه علامه نسبت به سال‌های گذشته با رشد مواجه بوده است. به طوری که در حال حاضر ۳۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. چشم انداز دانشگاه علامه این است که این رقم را تا سال ۱۴۰۴، به ۲۰۰۰ دانشجوی بین المللی برساند.

وی با بیان اینکه برای جذب اساتید خارجی موانع قانونی بسیاری وجود دارد، تاکید کرد: طبق قوانین موجود دانشگاه‌ها حق استخدام اساتید خارجی را ندارند. اساتید خارجی تنها می‌توانند به صورت حق التدریسی در دانشگاه‌ها تدریس کنند. متاسفانه کشور ایران تقریبا تنها کشوری است که نمی‌تواند استاد خارجی جذب کند.

خورسندی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه و تهران توانسته اند با کسب چند مجوز کوچک از اساتید خارجی جهت تدریس دعوت به عمل آورند، اما نمی‌توانند آن‌ها را استخدام کنند. در همه مسائل مرز وجود دارد، اما برای علم نباید مرزی وجود داشته باشد، ما در جهان دانشی را نمی‌یابیم که وجود داشته باشد، اما ریشه شرقی نداشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top