تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/07 - 13:39
کد خبر: 321991

موقعیت‌های شغلی متنوع در انتظار معماران

نزدیک شدن به ایام اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۸ و دغدغه داوطلبان برای انتخاب رشته باعث شد تا برخی از رشته‌های دانشگاهی مطرح و آینده‌ساز را معرفی کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، تعداد آزمون‌های سرنوشت‌ساز زندگی کم نیست، انسان‌ها معمولا در طول زندگی خود امتحانات و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند و یکی از این امتحانات مهم در دوران نوجوانی است، آزمونی به اسم کنکور! آزمونی پردغدغه که دانش‌آموزان برای موفقیت در آن، شبانه‌روز تلاش می‌کنند. در حقیقت داوطلبان کنکور سراسری برای ساخت آینده‌ای روشن هدف‌گذاری بلندمدتی را انجام می‌دهند و به امید یافتن شغل و تامین زندگی خود، رشته دانشگاهی مناسبی را انتخاب می‌کنند.

با توجه به نزدیک شدن به روز‌های اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۸ و شروع انتخاب رشته داوطلبان قصد داریم تعدادی از رشته‌های دانشگاهی مهم و پرتقاضا را به گونه‌ای معرفی کنیم که هر داوطلب با آگاهی کامل بتواند رشته تحصیلی سرنوشت‌ساز خود را انتخاب کند.

معماری از آن دست رشته‌های جذابی است که هر داوطلب کنکور ریاضی را برای تحصیل وسوسه می‌کند چرا که معماری یک هنر و مباحث درسی آن ترکیبی از فن و هنر است. کافی است قدری ذوق هنری، تخیلی قوی و روحیه کارگروهی داشته باشید تا به یک معمار خوب تبدیل شوید.

دانشجویان رشته مهندسی معماری، ۱۴۰ واحد درسی شامل ۲۰ واحد دروس عمومی، ۲۹ واحد دروس پایه، ۶۰ واحد دروس تخصصی و ۴ واحد دروس اختیاری را طی ۸ نیمسال تحصیلی آموزش می‌بینند. در حال حاضر دانشگاه‌های دولتی رشته معماری را برای مقطع کارشناسی در قالب دو رشته اصلی «مهندسی معماری» و «معماری داخلی» ارائه می‌کنند که البته تعداد پذیرش رشته مهندسی معماری به نسبت معماری داخلی خیلی بیشتر است.

دانشگاه‌های هنر تهران، هنر اصفهان، هنر اسلامی تبریز، کاشان، یزد، شهیدبهشتی، تهران، علم و صنعت، بوعلی سینای همدان، ارومیه، امام خمینی (ره)، بجنورد و حکیم سبزواری از جمله دانشگاه‌های نام آشنایی هستند که تاکنون نسبت به پذیرش دانشجویان علاقمند به رشته مهندسی معماری اقدام کرده‌اند.

ویژگی‌های این رشته محبوب و پرتقاضا چیست؟
مفاهیمی که در این دروس وجود دارد برپایه طرز تفکری کاملاً متفاوت با دروس دبیرستان بوده لذا موفقیت فرد در دوره دبیرستان و کنکور تضمینی برای اقبالش در این دروس به شمار نمی‌رود. داشتن استعداد هنری و به کار گرفتن عنصر خلاقیت در روند طراحی لازمه موفقیت است.

مهندس معمار، نقشه‌های ساختمان‌های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان‌های قدیمی را طراحی می‌کند، همچنین مهندس معمار به طرح ریزی ترکیب و نحوه قرارگیری مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و فضا‌های اطراف آن‌ها نیز می‌پردازد. مهندس معمار این کار‌ها را با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد، انجام می‌دهد.

بازار کار رشته مهندسی معماری چگونه است؟
با توجه به وضعیت رو به رشد انواع ساخت و ساز‌های مسکونی، تجاری، فرهنگی و … و سود آور بودن این عرصه، به نظر می‌رسد بازار کار نسبتا مناسبی پیش روی مهندسان معماری باشد. در این شغل معمولا آقایان راحت‌تر از بانوان می‌توانند شغل خود را بیایند و یا برای پروژه‌های ساخت و ساز قرارداد ببندند، البته موفقیت مهندس معماری در یافتن موقعیت شغلی مناسب، بیشتر به میزان علاقه، مهارت، دانش و تجربه و کارنامه فعالیت او بستگی دارد، چون کار این رشته به‌گونه‌ای نیست که فقط به ساعات خاصی از روز اختصاص داشته باشد و مهندس معمار همواره با شغل خود زندگی می‌کند.

این یک واقعیت است که تمام کسانی که از دانشکده معماری فارغ التحصیل می‌شوند پروانه نظام مهندسی نمی‌گیرند و موفق به راه‌اندازی یک دفتر مهندسی نمی‌شوند، اما مهندسان معماری موقعیت‌های شغلی مختلفی همچون طراحی بنا یا مجموعه زیستی کوچک، رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری، مهندسی ناظر، تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان، مدیریت پروژه، طراحی پارک‌ها و میادین شهری، طراحی فضا، هنرآموز رشته معماری و نقشه‌کشی، استخدام در کلیه سازمان‌های دولتی نظیر شهرداری و بنیاد مسکن و ... را می‌توانند تجربه کنند.

حقوقی که مهندس معمار دریافت می‌کند نسبت به خیلی از مشاغل بهتر است و اگر این افراد پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی داشته باشند بابت هر تاییدیه نقشه مبلغ مناسبی می‌گیرند. اگر این افراد در بخش دولتی استخدام شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می‌کنند و اگر در شرکت‌های خصوصی کار کنند که طبق سابقه کار و سطح تحصیلات حقوقشان متفاوت خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top