تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/09 - 09:13
کد خبر: 322268

هرآنچه باید درباره «رشته دامپزشکی» بدانید

نزدیک شدن به ایام اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۸ و دغدغه داوطلبان برای انتخاب رشته باعث شد تا برخی از رشته‌های دانشگاهی مطرح و آینده‌ساز را معرفی کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو؛ تعداد آزمون‌های سرنوشت‌ساز زندگی کم نیست، انسان‌ها معمولا در طول زندگی خود امتحانات و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند و یکی از این امتحانات مهم در دوران نوجوانی است، آزمونی به اسم کنکور! آزمونی پردغدغه که دانش‌آموزان برای موفقیت در آن، شبانه‌روز تلاش می‌کنند. در حقیقت داوطلبان کنکور سراسری برای ساخت آینده‌ای روشن هدف‌گذاری بلندمدتی را انجام می‌دهند و به امید یافتن شغل و تامین زندگی خود، رشته دانشگاهی مناسبی را انتخاب می‌کنند.

با توجه به نزدیک شدن به روز‌های اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۸ و شروع انتخاب رشته داوطلبان قصد داریم تعدادی از رشته‌های دانشگاهی مهم و پرتقاضا را به گونه‌ای معرفی کنیم که هر داوطلب با آگاهی کامل بتواند رشته تحصیلی سرنوشت‌ساز خود را انتخاب کند.

رشته دامپزشکی جزو رشته‌های پرمتقاضی گروه علوم تجربی است که داوطلبان در دو مقطع کاردانی و دکتری حرفه‌ای می‌توانند در آن تحصیل کنند. هدف این رشته کنترل، پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی و درمان بیماری‌های دامی است البته فارع التحصیلان این رشته می‌توانند در کنترل بهداشتی محصولات دامی و کنترل و ریشه کنی بیماری‌های مشترک انسان و دام به فعالیت بپردازند.

بهتر است بدانید اگر از طریق کنکور سراسری مستقیما برای مقطع دکتری حرفه‌ای پذیرفته نشوید، پس از مقطع کاردانی دامپزشکی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حرفه‌ای بایستی مجددا در کنکور‌های مرتبط شرکت کنید.

حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دکترای دامپزشکی در ایران حدود ۷۵۰ نفر است و غیر از دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد هم در این رشته نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌کند. برای تحصیل در مقطع دکترای حرفه‌ای رشته دامپزشکی، دانشجویان باید ۲۲۴ واحد درسی شامل ۲ واحد دروس عمومی، ۲۴ واحد دروس پایه، ۸۹ واحد دروس اصلی، ۴۹ واحد دروس تخصصی، ۱۰ واحد دروس بالینی دامپزشکی، ۶ واحد کارآموزی، ۲۰ واحد کارآموزی انترنی و ۶ واحد پایان نامه و گزارش تحقیق را طی ۷ سال بگذرانند.

دانشگاه‌های تهران، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید باهنر کرمان، رازی کرمانشاه، سمنان و زابل از طریق کنکور سراسری دانشجوی دکتری حرفه‌ای دامپزشکی پذیرش می‌کنند.

اما ویژگی‌های این رشته محبوب و پرتقاضا چیست؟
اگر علاقه به کار با حیوانات یا امور پزشکی (ورود به سالن کالبدگشایی، جراحی و سروکار داشتن با خون و غیره) و یا حوصله تحصیل طولانی و امتحانات بعضاً دشوار را ندارید از انتخاب رشته دامپزشکی حتماً صرفنظر کنید. دامپزشکان از نظر واحد‌های درسی با اختلاف قابل ملاحظه بیش از دندانپزشکان و داروسازان درس می‎خوانند و اصولاً در طب از آنان توانمندتر هستند.

بازار کار رشته دامپزشکی چگونه است؟
یک دامپزشک از تأسیس داروخانه دامپزشکی و آزمایشگاه تشخیص طبی دامپزشکی گرفته تا مطب (برای طبابت در زمینه‏‌های گوناگون) و نیز مسئولیت فنی کارخانجات بسته بندی مواد غذایی بخصوص با منشاء دامی تا عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مراکز تحقیقاتی مانند مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‎سازی رازی و همچنین مسئولیت فنی و نظارت بهداشتی در کشتارگاه‌های دام و طیور توانمندی دارد.

حیطه فعالیت یک دامپزشک و توانمندی وی بسیار وسیع است به طوری که این حرفه را دارای تنوع و گوناگونی بسیار زیاد می ‏دانند، درحقیقت اثرگذاری خدمت دامپزشک از مزرعه تا میزغذا است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حزب‌ الله شهادت ۱۶ رزمنده خود را تایید کرد
افشای پشت‌پرده هولناک انفجارها در بیروت
آغاز بارش برف در یک استان ایران
ایران به حزب‌الله برای پاسخ به اقدام تروریستی اسرائیل کمک می‌کند
مرگ اسرارآمیز یک دندانپزشک در ساری
نتانیاهو دنبال خریدن زمان برای آمدن ترامپ است
پس چی به شما مربوط است؟
اتهام جدید ترامپ علیه ایران
باورهای غلط درباره جراحی پروتز سینه
شناخت فرهنگ؛ کلیدی برای برنامه ریزی فرهنگی- اجتماعی
آمریکا پیشنهاد «ناتوی آسیایی» را رد کرد
سی‌ و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد
تایوان: هیچ تبادل اطلاعاتی و امنیتی با اسرائیل نداریم
گذر زمان بر اراده ما در خونخواهی اسماعیل هنیه خللی ایجاد نخواهد کرد
هدف اسرائیل از حملات دو روز اخیر در بیروت چیست؟
تمدید مهلت انتخاب رشته در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی آزاد
جزئیات دسـتورالعمل وزارت علوم درباره آغاز سال تحصیلی اعلام شد
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
شنبه برخی خطوط مترو غیر فعال می شوند
پوتین پیشنهاد مشارکت راهبردی با ایران را تأیید کرد
حماس: تروریسم تاثیری بر اراده مقاومت لبنان ندارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top