تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/05/10 - 11:05
کد خبر: 322380

تربیت جنسی به دنبال جایی در نظام آموزشی

ارائه آموزش‌های جنسی دانش‌آموزان از جمله نیازهایی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود البته آموزشی که مطابق با فرهنگ و حفظ حریم‌ها باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، تحولات دنیای امروز در جوامع مختلف کاملا مشهود است، تغییراتی که البته باید با ارائه آموزش و آگاهی به درستی مدیریت شود، شاید یکی از مهمترین مسائل جوامع مختلف در هر زمان نحوه تربیت جنسی کودکان و نوجوانان باشد، موضوعی که پرداختن به آن همواره موافقان و مخالفان بسیاری داشته است.

شاید این مسئله در جامعه اسلامی ایران و نوع فرهنگ حاکم بر آن پیچیده تر باشد، زیرا همه جوانب باید در نظر گرفته شود تا بر اساس شعائر دینی و اسلامی و همچنین نحوه پذیرش افکار عمومی به گونه ای پردازش شود که نتیجه معکوس و منفی به دنبال نداشته باشد.

برخی صاحبنظران، مخالفان سرسخت آگاهی دادن به افراد آن هم در سنین مدرسه و دانش آموزی درباره مسائل جنسی هستند و به هیچ وجه این امر را مناسب ندانسته و عنوان می کنند که نیاز نیست بچه ها نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند زیرا آنان را درگیر می کند.

اما برخی دیگر از کارشناسان و البته مسئولان وزارت آموزش و پرورش نظر دیگری دارند و معتقدند که باید برنامه‌هایی در راستای پیشگیری‌ و هوشیار کردن دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در زمینه آسیب‌های تربیت جنسی طراحی شود و از این رو با تنظیم یک طرح براساس هویت اسلامی - ایرانی، نسبت به اجرایی شدن طرح تربیت جنسی در مدارس اقدام شود.

کارشناسان موافق با طرح تربیت جنسی دانش آموزان همچنین معتقدند که فضای مجازی تغییر و تحولات بسیاری در جامعه ایجاد کرده ، از این رو دانش آموزان باید شیوه خویشتن داری و مهارت نه گفتن را در مدارس فراگیرند.

اهمیت و حساسیت پرداختن به تربیت جنسی در میان دانش آموزان آن هم در مدارس شاید از آن جهت اکنون جایگاه ویژه ای پیدا کرده و همه توجهات را به سمت خود جلب کرده است که گاه مشاهده و شنیده می شود که کودکان و نوجوانان در فضاهای آموزشی مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرند و به دلیل فقدان آشنایی و ناآگاهی نحوه مقابله و مقاومت در برابر رفتارهای خشونت آمیز را نمی دانند.

البته اینگونه تهدیدها صرفا به فضاهای آموزشی محدود نیست و در اجتماع نیز به دلیل نپرداختن صحیح به آموزش جنسی و شاید حجب و حیایی که البته لازمه یک جامعه اسلامی است اما نباید سد راهی برای ارائه آموزش های صحیح باشد، نیز گاه باعث می شود که افراد در سنین پائین در معرض انواع آزار و اذیت جنسی قرار گرفته و هیچ گونه دفاعی از خود نداشته باشند و فشارهای روحی و روانی ناشی از هر نوع آزار جسمی را همواره در ذهن داشته باشند و به طور طبیعی تبعات منفی این موضوع در جای جای زندگی فردی و اجتماعی آنها سایه افکند.

هر چند حرکت در مسیر تربیت و آموزش جنسی به دانش آموزان همانند شمشیر دو لبه ای می ماند که باید بسیار آگاهانه و کارشناسی شده به ویژه در کتاب های درسی به آن پرداخته شود اما وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت عزم خود را جزم کرده تا در این مسیر حرکت خود را آغاز کند و راهکارهای مختلف برای جلوگیری از سوء استفاده های جنسی را در مدارس به دانش آموزان ارائه دهد، مسئله ای که جامعه کنونی به شدت به آن نیاز دارد.

اکنون دیگر زمان مخفی کاری در زمینه آموزش جنسی به دانش آموزان گذشته است و در شرایطی که کودکان و نوجوانان به فضای مجازی دسترسی دارند، فضایی که می تواند انواع اطلاعات نادرست را در زمینه مسائل جنسی در اختیار نسل جوان و نوجوان قرار دهد و آسیب هایی که در این میان وارد می کند، به عقیده صاحبنظران وقت آن رسیده است که در این رابطه متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی چارچوبی برای آموزش و آگاهی دادن به افراد از سنین پائین تعیین شود.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت اکنون وارد عرصه شده و با جدیت تلاش دارد تا این آموزش ها را  براساس قوانین نظام آموزشی وارد کتاب های درسی کند زیرا بی توجهی به این مقوله مهم از دو منظر آسیب زا خواهد بود اول اینکه وقتی دانش آموزان آگاهی کافی در حدی که مورد نیاز است از مسائل جنسی نداشته باشند با تهدید های جدی مواجه می شوند و نمی توانند از خود دفاع درستی داشته باشند و البته فرهنگ غربی نیز با انواع ترفندها، آنها را به سمت خود می کشاند.

از نگاه دیگر لازم است تا طرحی مبتنی بر هویت اسلامی - ایرانی در زمینه آموزش مسائل جنسی به دانش آموزان تهیه شود تا دیگر نیاز به رجوع به سند ۲۰۳۰ نداشته باشیم و عده ای به بهانه اینکه الگوی درستی وجود ندارد، توجهات را به سمت این سند هدایت نکنند.

با توجه به اینکه که در سال های اخیر کودکان و نوجوانان از نظر جنسی مورد تهدید دیگران قرار گرفته بودند، مسئولان شورای عالی آموزش و پرورش به منظور جلوگیری از سواستفاده های این چنینی تصمیم گرفتند که آموزش تربیت جنسی در مدارس را در دستور کار خود قرار دهند.

ضرورت‌ تربیت جنسی دانش‌آموزان تا بدانجا است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رهنامه نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی ملی به این موضوع توجه شده است. در برنامه درسی ملی عنوان بهداشت و سلامت بلوغ جنسی و در مبانی نظری سند تحول تکمیل هویت جنسی دانش‌آموزان ذکر و تأکید شده است.

اکنون باید بر اساس مبانی این سند، آموزش ها به گونه ای طراحی شود تا از یک سو معلمان با حد و حدود مواردی که قابل ارائه به دانش آموزان است، مطلع شوند از سوی دیگر بهداشت جنسی و آسیب هایی که دانش آموزان را تهدید می کند نیز به درستی تشریح شود.

در رابطه با جزئیات طرح تربیت جنسی دانش آموزان که به تازگی از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش به سراغ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش رفته و در گفت وگویی با وی خواست که به تشریح این طرح بپردازد.

مهدی نویدادهم در این رابطه اظهار کرد: پیش نویس طرح تربیت جنسی تنظیم شده و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این طرح سیاستی برای همه دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش است، افزود: این طرح با مشارکت همه دستگاه های مرتبط از جمله آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب و فرهنگی، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و برخی دیگر از دستگاه ها تنظیم شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در این پیش نویس طرح تربیت جنسی به فرصت ها و تهدیدهای آموزش جنسی به دانش آموزان پرداخته شده که به عنوان یک ضرورت و پدیده اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

نوید ادهم با اشاره به اینکه طرح تربیت جنسی برای دختران و پسران در قالب و قواعد خاص خود مطرح است، خاطر نشان کرد: این طرح براساس هویت اسلامی و ایرانی تنظیم شده و مراجع ذیصلاح از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح را مورد ارزیابی قرار می دهند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسد بهتر است در مورد جزئیات آن مطلبی منتشر شود زیرا به طور طبیعی هر طرح در تصویب نهایی، با تغییراتی همراه خواهد بود که طرح تربیت جنسی دانش آموزان نیز از این قاعده مستثنی نیست و پس از تصویب تمامی جزئیات و جوانب آن تشریح می شود.

به نظر می‌رسد غفلت از تربیت جنسی دانش آموزان در شرایطی که خانواده ها نیز توان پاسخگویی به سوالات و ارائه آگاهی درست به فرزندان خود را در این رابطه ندارند، تهدیدهای بسیاری را به دنبال دارد از این رو شاید مناسب ترین مکانی که برای هرگونه آموزش و اطلاع رسانی می تواند به این موضوع بپردازد همانا مدارس و فضاهای آموزشی باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top