گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 323772

غلامی: دانشجویان نگران ستاره‌دار شدن نباشند

غلامی درباره انفصال از خدمت رؤسای سه دانشگاه سراسری به دلیل بحث بورسیه‌ها گفت: بحثی که در این خصوص اتفاق افتاد، موضوع پذیرش و جذب هیأت علمی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه ایران، حکم انفصال رؤسای سه دانشگاه موضوع پربحث این روزهای دانشگاهیان بود. وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران در باغ نگارستان درباره برخی از احکام سنگین دانشجویان، جزئیات بورسیه‌ها و حکم انفصال رؤسای دانشگاه‌ها، موضوع ستاره دار شدن دانشجویان، وضعیت پژوهش ایران در دنیا و رقابت داوطلبان کنکور برای کسب ۱۵ درصد صندلی‌ها توضیحاتی ارائه کرد. او جزئیات تازه‌ای از حاشیه‌های مربوط به بورسیه‌ها و حکم انفصال رؤسای سه دانشگاه کاشان، صنعتی اصفهان و تربیت مدرس را تشریح کرد. منصور غلامی به دانشجویانی که پرونده‌های قضایی‌شان هنوز بررسی نشده این قول را داد که با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد، حکمی برای دانشجویان صادر نشود یا اگر حکمی صادر شد، سنگین نباشد.

یکی از مسائل مورد بحث وزیر احکام صادر شده برای برخی از دانشجویانی بود که در جریان اعتراضات دی ماه 96 بازداشت شدند. در این ماه‌ها احکام برخی دانشجویان واکنش برخی دانشگاهیان را به‌دنبال داشته است . آنها بارها و بارها از وزیر علوم خواستند تا پیگیر احکام سنگین دانشجویان باشد. موضوعی که منصور غلامی در پاسخ به «ایران» این چنین توضیح داد: ما در مواردی که این دانشجویان دچار مشکلات و مسائل قضایی می‌شوند، اگر به حوزه دانشجویی و فعالیت‌های دانشگاهی آنها مرتبط باشد، پیگیری کرده و البته ابتدا تلاش می‌کنیم که از بروز این مشکلات پیشگیری شود؛ چرا که بسیاری از دانشجویان تجربه لازم برای احتراز از تخلفات قانونی ندارند، اما در مواردی هم که دانشجویان با مشکل مواجه می‌شوند، وزارت علوم تلاش می‌کند با کمک به این افراد میزان آسیب‌ها به‌حداقل برسد یا هیچ آسیبی به دانشجویان وارد نشود.

وی گفت: زمانی که برخوردهای قضایی با دانشجویان مربوط به‌ مسائل خارج دانشگاه باشد، مسئولان قضایی با این دانشجویان همانند شهروندان دیگر برخورد می‌کنند. اگرچه قوه قضائیه همکاری‌های خوبی با وزارت علوم در خصوص پرونده‌های این دانشجویان داشت. زمانی که پرونده‌های قضایی دانشجویان باز شده باشد این پرونده‌ها روند طبیعی خود را طی می‌کند، اما در خصوص پرونده‌هایی که هنوز باز نشده، ما تلاش می‌کنیم آن پرونده به عدم صدور حکم یا حکم سنگین ختم نشود.

غلامی تأکید کرد: در مورد برخی پرونده‌ها با بررسی‌هایی که انجام دادیم، در دادگاه تجدیدنظر احکام صادر شده اصلاح شد و در حال حاضر هم از دانشگاه‌ها درخواست کردیم در مواردی که دانشجویان حکم سنگین دریافت کرده بودند، اسامی آنها به دفتر حقوقی وزارت علوم ارسال شود تا راه‌های حمایت و کمک به این دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد.

غلامی همچنین در پاسخ به‌سؤال «ایران» درباره ستاره دار شدن دانشجویان که در فضای مجازی مطرح شده است، اعلام کرد: این موضوع واقعیت ندارد. دو سالی می‌شود که وزارت علوم با رایزنی‌هایی که انجام داده مشکل ستاره دار شدن دانشجویان را حل کرده است و ما دانشجوی ستاره دار نداریم. برخی‌ها می‌خواهند فضای دانشگاهی را ملتهب کنند. دانشجویان در این باره نگران نباشند.
هیچ حکم انفصالی برای رؤسای دانشگاه ها اجرا نشد

غلامی درباره انفصال از خدمت رؤسای سه دانشگاه سراسری به دلیل بحث بورسیه‌ها گفت: بحثی که در این خصوص اتفاق افتاد، موضوع پذیرش و جذب هیأت علمی است. وقتی فردی بورسیه می‌شود و بازمی‌گردد، دانشگاه‌ها و دولت حق دارند این فرد را ارزیابی مجدد کنند چرا که حدود ۶-۵ سال این فرد رفته است و باید ارزیابی شود که شاخص‌های اولیه را حفظ کرده است یا خیر. دانشگاه‌ها انتظار دارند در فرآیند به‌کارگیری بورسیه‌ها، ارزیابی علمی انجام شود.

وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاه‌های دیگر در امور علمی مربوط به‌کارگیری بورسیه‌ها و این قبیل مسائل نباید ورود کنند بنابراین محل اختلاف در این قضیه است. فضای گذشته‌ای که درباره بورسیه‌ها بود، حل و فصل شد و بیشتر آنها تعیین تکلیف شدند. برخی به دانشگاه‌هایی که بورس شده بودند، بازگشتند ولی به‌دلایلی دانشگاه‌ها به آنها عدم نیاز زدند. به‌عنوان مثال دانشگاهی در شهرستان ۲۹۰ نفر بورسیه داشت و اکنون همان تعداد، اعضای هیأت علمی دارد. طبیعی است که نتواند این افراد را به لحاظ بودجه‌ای، مجوزهای استخدامی و مسائل دیگر جذب کند.

وی گفت: طبیعی است که دانشگاه‌ها به بودجه‌های دولتی متکی هستند و باید بررسی کنند که در راستای رشد و توسعه دانشگاه‌ها، می‌توانند این افراد را جذب کنند یا خیر؟ البته افرادی که معرفی نشده‌اند، به دانشگاه‌های دیگر معرفی می‌شوند و مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، یکی از وظایفش معرفی این افراد به دانشگاه‌های دیگر است که این امر مقداری زمانبر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بعضی از افراد بورسیه، اصرار داشتند در دانشگاهی که بورسیه شده‌اند، فعالیت کنند و دانشگاه نیز زمانی که عدم نیاز خود را اعلام کرد، به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و قاضی نیز حکم زده بود که باید این افراد پذیرش شوند و در واقع قرارداد را به نظر و ارزیابی علمی دانشگاه مقدم دانسته بود. به‌گفته غلامی، یکی از این افراد شکایت کرده بود صلاحیت علمی‌اش در هیأت مرکزی جذب تأیید نشد اما دانشگاه محکوم بود که این فرد را پذیرش کند. این اختلاف نظری است که وجود دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس تعداد سه نفر از رؤسای دانشگاه‌ها اصرار داشتند اظهارنظر دانشگاه‌ها و ارزیابی‌شان حفظ شود اما قاضی تأکید و تهدید کرده که اگر حکم اجرایی نشود، حکم انفصال می‌خورد و اگر حکم انفصال لحاظ شود، حکم قاضی اجرا نمی‌شود. از دانشگاه تربیت مدرس، دو نفر شاکی بودند که هر دو الان شاغل هستند و حکم‌شان اجرا شده است. یکی از آنها شکایت کرده است که حکم من شماره استخدامی ندارد که این فرآیند زمانبر است و اعضای هیأت علمی اول قرارداد پیمانی می‌شوند و بعد شماره استخدامی به آنها تعلق می‌گیرد؛ همین افراد اکنون شاغل بوده و از خزانه دولت پول می‌گیرند.

غلامی خاطرنشان کرد: با مسئولان دیوان عدالت اداری نیز نشست داشته‌ایم و امیدواریم این مسائل زودتر حل و فصل شود بنابراین حکم انفصالی اجرا نشده و معطوف به این است که حکم اولیه اجرا نشود. اگر به ناچار با گفت‌و‌گو به نتیجه نرسیم، هر حکمی که دادگاه بدهد، آن را اجرایی می‌کنیم.

دیوارهای ارتباطی را برداریم

وزیر علوم با اشاره به اینکه جزو ۱۶ کشور دارای حرف برای گفتن در صحنه علمی هستیم، اظهار داشت: ارتباط وسیع و گسترده و مستمر بین دانشگاه و جامعه باید شکل بگیرد و طبیعی است بعد از این اتفاق، می‌شود دیوارهای فیزیکی را هم برداشت و نباید مانع ارتباط بین جامعه و دانشگاه شد. در کشور ما دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان از اول دیوار نداشت و اعتقادی به داشتن دیوار نداشتند. اول دیوار‌های ارتباط‌گیری را برداریم و بعد دیوار‌های فیزیکی را برداریم.

غلامی در ادامه در خصوص انتخاب رشته داوطلبان کنکور گفت:رشته تجربی تورم زیادی از بابت شرکت‌کننده کنکور پیدا کرده و این به‌دلیل انتخاب رشته وسیع است. در وزارت علوم برخی رشته‌ها را داریم که رقابت برای آنها گسترده است و ۱۵ درصد ظرفیت دارند و ۸۵ درصد ظرفیت مازاد وجود دارد و دانش‌آموزان همه به‌دنبال قبولی در ۱۵ درصد رشته‌های پرطرفدار هستند.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.