تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/05/24 - 04:13
کد خبر: 323956

مهدی نجفی؛

فشار روحی خانواده‌ها به کنکوری‌ها!

فشار روحی خانواده‌ها به کنکوری‌ها!

خانواده هایی که تصور می کنند می توانند با اعمال فشار و استرس بر فرزندان خود آنها را نسبت به کسب نتیجه دلخواه در کنکور رهنمون سازند، سخت در اشتباه اند،زیرا حتی در صورت قبولی در کنکور با بهترین رتبه ممکن،عواقب روحی و روانی این مسئله مدتها در دانش آموز باقی خواهد ماند و ...

خبرنامه دانشجویان ایران: مهدی نجفی*// متاسفانه همین چند ساعت پیش بود که خبر فوت یکی از داوطلبان کنکور سراسری حین انتخاب رشته در استان کرمانشاه در فضای مجازی منتشر شد،که بسیار بنده را ناراحت و متالم کرد.بدون شک همه ی خانواده ها تاکنون به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کنکور درگیر بوده و فعلا نیز تا اصلاح قوانین مربوط به آن،درگیرخواهند بود.

بسیاری از دانش آموزان تحت تاثیر القائات و نهیبها و استرس خانواده های خود و رقابت های بیجای درون فامیلی یکسال از عمر خود را در استرسی مزمن سپری می کنند.این استرس با اتمام کنکور نیز از بین نمی رود.تا زمان اعلام نهایی نتیجه کنکور به قوت خود باقی است.چه بسا پس از اعلام نتایج کنکور نیز به دلیل عدم قبولی در این آزمون یا عدم کسب نتیجه مطلوب این استرس ادامه پیدا کند.به راستی ریشه مشکل در کجاست؟

هر سال با اتمام برگزاری کنکور،پرونده آن به طور کامل بسته می شود و به عواقب روحی و روانی قبول نشدگان آن پرداخته نمیشود.اگرچه پخش برنامه هایی مانند آموزش تست زنی و آموزش درسهای مختلف در رسانه ملی بیشتر شبیه معامله و تبلیغات صورت میگیرد.اما در این میان باید مشاورین و کارشناسان خبره در شبکه های مختلف تلویزیونی حضور پیدا کرده و به طور کامل و صریح با خانواده ها و دانش آموزان به گفتگو بنشینند.

خانواده هایی که تصور می کنند می توانند با اعمال فشار و استرس بر فرزندان خود آنها را نسبت به کسب نتیجه دلخواه در کنکور رهنمون سازند، سخت در اشتباه اند،زیرا حتی در صورت قبولی در کنکور با بهترین رتبه ممکن،عواقب روحی و روانی این مسئله مدتها در دانش آموز باقی خواهد ماند و حتی ممکن است در جایی غیر منتظره خود را بروز دهد.تربیت روانی خانواده ها و دانش آموزان در خصوص کنکور مسئله ای است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود،متاسفانه هنوز بر روی مهم ترین بخش کنکور،یعنی استرسهای تحمیل شده بر روی دانش آموزان آنچنان تدبیری صورت نگرفته است.در این خصوص دانش آموز باید روش مقابله با استرسهای کنکور را بیاموزد و با آنها به طور جدی مقابله کند.

مدارس و مراکز آموزشی نیز آمادگی های روحی لازم را در دانش آموزان ایجاد کنند تا بتوانند بر استرسهای کنکور فائق آیند.در این میان اصلاح ساختار کنکور به صورتی معقول نیز نقشی مهم ایفا خواهد کرد.همچنین خانواده ها ضمن ارتباط با مشاورین و ایجاد ارتباطات صمیمانه با فرزندان خود مانع از ایجاد استرس در محیط خانه شوند.در این صورت نه تنها دانش آموز اسیر استرس و هیجانات نامطلوب نمی شود،بلکه احتمال قبولی وی در کنکور نیز افزایش می یابد.امیدواریم مسئولین نظام آموزش عالی به فکر اصلاح و ترمیم این عواقب روحی و روانی داوطلبان کنکور باشند.

*دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه ایلام

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سهم ۰.۳ درصدی فرزندآوری از تولید ناخالص ملی
نهضت قرآنی بانوان آغاز به کار کرد
دانشمندان ناباروری مردان را با آلودگی هوا و ناباروری زنان را با آلودگی صوتی مرتبط می‌دانند
پرونده ۵۰ مددجوی زندان زنان توسط قضات دادسرای تهران رسیدگی شد
کودکی نبی مکرم اسلام
گاریدو رسما تهدید کرد؛ اخراجتان می‌کنم
عیادت عراقچی از امانی در تهران
جزئیات جدید از طرح ساماندهی اتباع خارجی
آزمایش موشکی جدید کره شمالی با نظارت اون
وزیر خارجه ترکیه: ایران و حزب‌الله،‌اسرائیل را می‌زنند
صعود تاریخی فوتبال ایران در رده‌بندی جهان
وزیر بهداشت دولت روحانی پزشک معالج سفیر ایران در لبنان شد
نظامیان آلمانی در عراق می‌مانند
واکنش انصارالله یمن به حملات سایبری اسرائیل
ساماندهی اتباع غیرمجاز نیازمند اقدام همه‌جانبه است
هشدار به معلم‌های دوربین به دست در شروع مدارس
بازداشت یک اسرائیلی به بهانه همکاری با ایران
ثبت رکورد دیگر طلای جهانی با پرواز دلار
ونزوئلا حکم بازداشت رئیس‌جمهور آرژانتین را صادر کرد
عارف: جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی راهبرد دولت چهاردهم است
پیام غافلگیرکننده سیدحسن نصرالله به اسرائیلی‌ها
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top